Skip to content

ערב יום השואה בטלוויזיה: הפסנתרן של פולנסקי, החיים יפים של בניני

מבחר סרטי מופת, דרמות מטלטלות וסיפורים מרגשים על הקלות הבלתי נסבלת של הרוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יום ראשון, 27 באפריל, 2014

18:20 המורה שהתנגדה להיטלר | Class Of 39: The Teacher Who Defied Hitler, ערוץ 8 (הוט)

זה היה נווה מדבר בלב הגיהנום, באמצע שנות ה-30' של המאה הקודמת, בזמן שהיטלר החל את דרכו לעבר "הפתרון הסופי" – בית ספר יהודי פרח בלב ברלין הנאצית. ממש מול עיניהם של פקידים נאצים, בית הספר הפך למקלט למאות ילדים יהודים.

איך בית הספר הזה הצליח להתקיים? מי היו המנהיגים האמיצים שעמדו מאחוריו? ומה עלה בגורלם של הילדים? הסרט שוזר את חיי היום-יום של הילדים היהודים בבית הספר עם סיפורו של מוסד חינוכי יוצא דופן. באמצעות תיעודי מקורי ונדיר של בית הספר והגיבורים, הוא מציע הצצה נדירה לעולמם של ילדים יהודים בברלין הנאצית. BBC ,2013.

19:05 בשם הגזע והמדע | In The Name Of Race And Of Science, ערוץ 8 (הוט)

בנובמבר 1944 כוחות בעלות הברית גילו 86 גופות מרוטשות במרתף של המכון לאנטומיה באוניברסיטת שטרסבורג. היו אלה גופות של יהודים שהומתו בגז במחנה הריכוז נאצוויילר – שטרוטהוף, שנבנה בחבל אלזס על אדמת צרפת. עם הגילוי המזעזע נחשף כי קומץ של מדענים נודעים וחיילים פנאטים שפעלו ישירות תחת הימלר, נדרשו לאסוף שלדים ולפעמים לרצוח יהודים במיוחד לצורך הפרויקט שמטרתו להוכיח את תיאוריות "הגזע הנחות" של הנאצים. ARTE ,2013.

20:00 טקס משואה – שידור חי, ערוץ 8 (הוט)

העצרת לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה בשידור חי ממשואה – המכון הבינלאומי ללימודי השואה בקיבוץ תל יצחק, בהנחיית השחקן ששון גבאי. העצרת תעמוד בסימן "שלוש שורות בהיסטוריה – תנועות הנוער הציוניות בתקופת השואה". בין הדוברים בעצרת: שרת המשפטים ציפי ליבני, הרמטכ"ל, בני גנץ ויו"ר מכון משואה, פרופ' יצחק קשתי. הזמרת אסתר רדא תופיע במספר שירים. את העצרת תלווה מקהלת העפרוני, בניצוחה של נתלי גולדברג.

21:00 לשכה 06, ערוץ 2

סיפורה הדרמטי של קבוצת החוקרים המשטרתית, שהכינה את כתב התביעה נגד אדולף אייכמן. מנותקים ממשפחתם ומעולמם, כשהם שוהים כמעט שנה בכלא עם אחד מגדולי הפושעים הנאצים, נאלצו 14 חוקרי משטרה לחקור תיק רצח של 6 מיליון יהודים.

הסרט, בבימויו של יואב הלוי, חושף את סיפורם של החוקרים – על הקשיים, הווידויים, הגילויים והסערות הנפשיות שעברו, תוך ניסיונם לעכל את ממדי הזוועה, ולחלץ מתוכה את "סיפור" השואה. בסרט משולבים קטעי ארכיון נדירים ותמלולים ממשפטו של אייכמן. בין המשתתפים: הסופר יורם קניוק וההיסטוריונית פרופ' חנה יבלונקה.

21:05 היה שלום פטר שוורץ, ערוץ 8 (הוט)

זוכה פרס הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר – פסטיבל חיפה 2013. פגישה שהוחמצה בנסיבות מסתוריות ב-1945 מפצלת משפחה לשניים: מיכלה שוורץ שורדת את מחנות הריכוז ונודדת למדינה יהודית חדשה במזרח התיכון, בעוד אחיה פייב'קה הנחשב למת, משנה את שמו לפטר ונשאר לגור במקום האחרון בעולם שבו הייתה מחפשת אותו. אבל זו רק ההתחלה. הבחירות שלהם ישנו מסלולי חיים שלמים, יחלחלו אל תוך חייהם של ילדיהם ונכדיהם.

משפחה אחת שפוצלה לשניים נחשפת אל בבואתה במהלך הסרט. הצד הישראלי משתקף בצד הגרמני מבלי שאלה יהיו מודעים אחד לקיום האחר במשך יותר מ-50 שנים. מסע קולנועי שמתחיל בשאלה הפשוטה "מה באמת קרה ב-1945", מבשיל לתובנה מורכבת על עוצמתם של סיפורים ועל הצורך שלנו לספר אותם, גם 70 שנים אחרי סוף המלחמה ההיא. בימוי: יעל ראובני, הפקה: סער יוגב ונעמי לבארי. ישראל, 2013. יצירה רחבת יריעה, מרגשת ומרתקת, אך גם פגומה, מתישה ונטולת מיקוד. [rating=2]

21:20 הפסנתרן The Pianist, ערוץ ההיסטוריה

סרטו העצמתי והמרגש של הבמאי רומן פולנסקי ובכיכובו של אדריאן ברודי, שזכה במרץ 2003 בשלושה פרסי אוסקר – במאי, שחקן ותסריט מעובד. הסרט מגולל את סיפור חייו של ולדיסלב שפילמן (ברודי), פסנתרן יהודי צעיר נודע בעיר ורשה, ששרד את השואה בפולין בתנאים בלתי נסבלים.

הוא מצליח להתחמק מלהישלח למחנות המוות ולאחר מכן מוצא את עצמו במאבק הישרדות מתמיד, חי בסתר בלב הגטו, שרוב תושביו נשלחו למחנות ההשמדה הנאציים, ואחר כך ב"צד הארי" של העיר, כשהוא מחליף כל העת מקומות מחבוא (גם בזכות סיוע פולנים מעטים ויחידי סגולה, בניגוד לרבים מהאוכלוסייה המקומית שלא נקפו אצבע  מול הזוועות). הסרט, שמבוסס על חוויותיו של רומן פולנסקי כילד בתקופת השואה, זכה בפרס "דקל הזהב" של פסטיבל קאן 2002, ובשלושה פרסי אוסקר של שנת 2003. משחק אדיר בדרמה קשה וכואבת, ואחד הסרטים הטובים ביותר של פולנסקי בכל הזמנים. [rating=4]

21:30 חנה ארנדט | Hannah Arendt, ערוץ Yes1

דרמה מרתקת המציגה מבט אל סיפור חייה של ההוגה והחוקרת היהודייה-גרמנייה, חנה ארנדט. ב-1961 נשלחה ארדנט על ידי המגזין היוקרתי "ניו יורקר" לירושלים, כדי לסקר עבורם את משפט אייכמן, שהיה לאחד המשפטים החשובים והמסקרנים של המאה ה20. הסרט מתמקד בארבע השנים החשובות ביותר בחייה של ארנדט, שנים סוערות שנעו סביב משפט אייכמן, שבעקבותיו טבעה את המונח הבלתי נשכח "הבנאליות של הרוע".

מאמריה בנושא המשפט עוררו הדים רבים, במיוחד בקרב הקהילה היהודית ברחבי העולם. הבמאית הגרמנייה מרגרטה פון טרוטה מציגה דיוקן אישי של אשה מורכבת ושנויה במחלוקת. שחקנים: ברברה סוקובה, אקסל מילברג. במאי: מרגרטה פון טרוטה ("הכבוד האבוד של קתרינה בלום"), גרמניה, 2012. הבמאית מרגרטה פון טרוטה ליהקה את הכוכבת ברברה סוקובה, שאיתה היא עובדות כבר 30 שנה – והשתיים יצרו סרט פילוסופי ראוי אך לא ענק. [rating=3]

22:00 לורה | Lore, ערוץ Yes2

הסרט זכה בפרס חביב הקהל בלוקרנו, פרס הביקורת בהמבורג, ארבעה פרסים בשטוקהולם ועוד. לורה היא בתו הבכורה של קצין נאצי מוערך. כעת, לאחר שהמלחמה נגמרה והוריה נאסרו, מוטלת עליה האחריות לדאוג לאחיה ואחיותיה ולהוביל אותם בבטחה מאות קילומטרים אל ביתה של סבתם.

זו אינה רק המציאות המשפחתית החדשה אליה היא צריכה להתרגל. עד למאסרם של הוריה, היא הייתה רגילה להיות בצד המוביל והמנהיג, ואילו עתה משפחתה נתפסת כאויב, והעמדות עליהם גדלה והתחנכה הפכו למוקצים. הדילמות בהן היא מתחבטת מתעצמות כאשר בדרך לבית הסבתא המשפחה נתקלת בצעיר יהודי שניצל מהמחנות. שחקנים: ססקיה רוזנטל, קאי מלינה. במאית: קייט שורטלנד, אוסטרליה/גרמניה, 2012. משחק נהדר ובימוי עדין לנושא קשה, המותווה בשאריות ההרס של מלחמת העולם השנייה. [rating=4]

22:00 החיים יפים | La Vita E Bella, ערוץ Yes3

סרטו של רוברטו בניני עשה את מה שנדמה כלא יאומן: קומדיה על השואה, שמצד אחד מצחיקה ומבדרת ומצד שני מתארת בצורה ישירה, פחות או יותר, את הטרגדיה של שואת יהודי אירופה. הסרט זכה עם צאתו להצלחה גדולה, קופתית וביקורתית, כשהוא זוכה בפרס של חבר השופטים בפסטיבל קאן ובהמשך גורף שלושה פרסי אוסקר: הסרט הזר, המוזיקה והשחקן הראשי – הישג יוצא דופן לסרט בשפה זרה. האופן שבו הגיב בניני לקבלת הפרס, כשהוא מטפס על המושבים שלפניו, הפך לאחד הקטעים הזכורים ביותר של טקס האוסקר אי פעם.

נוסף לשבחים הרבים קיבל הסרט גם לא מעט תגובות צוננות ואף זועמות על האופן הקומי ודמוי האגדה שבו מוצגת השואה. שחקנים: רוברטו בניני, ניקולטה בראסקי. במאי: רוברטו בניני ("שטן קטן שלי"), איטליה, 1997. הקסם של בניני, נזהר לא לדרוך על פצעים פתוחים, ומציע את הפנים היפות ביותר לאימה הנוראית ביותר. [rating=4]

22:30 מרק עוף עם סכינים, ערוץ 2

בעזרת חוקר פרטי יוצאות במאית הסרט, ליאורה איזנשטיין, ואחותה – אפרת, לאוקראינה, במטרה לאתר ולהשיב את הרכוש המשפחתי שנגזל – צעד נוסף במסע ארוך שהחל עוד בילדותן של האחיות, בצל זיכרון השואה המודחק.

אימן בת 82, פסנתרנית ורוקחת לשעבר שגרה ברמת אביב, מעדיפה להשאיר את העבר מאחוריה, ומתנגדת לנסיעה, אך דווקא הזיכרון החד שלה הוא המפתח להצלחתה. ניסיונותיה של ליאורה לדובב את אמה ולשכנעהּ להצטרף לנסיעה, חושפים במקביל יחסים טעונים ומורכבים: חוויות מן העבר צפות ועולות, ומאלצות את השתיים להתעמת עם ההתנגשויות, שהפכו שגרת יחסיהן. ליאורה אינה חוששת לחטט בפצעים ולהקשות בשאלות, ואט אט מתגלה חוויית ילדותה שלה, המאירה באור חדש את בגרותה.

הימים הארוכים באוקראינה מזמנים לליאורה ולאחותה מפגשים עם מקומיים, שכל אחד מהם חושף נדבך אחר בחוויה הרגשית המלווה את המסע. כל אלה מובילים לכאורה קדימה, לעבר תיקון ולהשבת הרכוש, אך גם אחורה – אל משקעים וזיכרונות. ליאורה מוצאת עצמה מתעמתת עם הכעסים ועם התסכולים שהצטברו אצלה, אותם מאירה אחותה, אפרת, בהתבוננות מפוכחת ובוגרת בשיחותיהן הליליות. חדורת אמונה בשליחותה, מובילה ליאורה את המסע במטרה לנקום. אך האם אפשר בכלל "לסגור חשבון" מבלי לפתוח חשבונות אחרים? הסרט זכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל הסרטים הבינלאומי האחרון בקליפורניה. בימוי: ליאורה איזנשטיין, מוזיקה מקורית: יהודה פוליקר.

23:45 התנגדות | Defiance, ערוץ ההיסטוריה

סרטו רב-העוצמה של הבמאי אדוארד זוויק ("לגעת ביהלום", "הסמוראי האחרון"), על אחד מסיפורי הגבורה הנועזים שהתרחשו בזמן שואת יהודי אירופה במלחמת העולם השנייה. זהו סיפור המבוסס על סיפורם האמיתי של שלושה אחים יהודים רוסים בזמן מלחמת העולם השנייה, שמחליטים לא להיכנע לכיבוש הנאצי, ובורחים ליערות בלארוס. שם הם מסתתרים ומחליטים לקחת תחת חסותם פליטים נוספים ולספק להם מחסה, ללמד אותם להילחם, ולעמוד על שלהם בכל מחיר.

מאבקם האישי צובר תאוצה ועד מהרה מצטרפים אליהם יהודים רבים – גברים, נשים, ילדים, קשישים – אשר נשבעים לסכן את חייהם למען הצלת קורבנות אחרים. טוביה – המנהיג מבין שלושת האחים, הוא החלטי וחסר פשרות. המשמעות האידיאולוגית של החלטותיו היא החשובה ביותר עבורו. זוסיה – האח השני, מערער על סמכותו של טוביה ובין השניים נוצרת יריבות קשה. עשהאל – האח השלישי והצעיר מבין השלושה, נקרע בין שתי ההשקפות של האחים ונאלץ לתווך ביניהם כשבמקביל, עליהם להתאחד ולהילחם נגד הנאצים. שחקנים: דניאל קרייג (ג'יימס בונד הנוכחי), לייב שרייבר ("ריי דונובן") וג'יימי בל ("בילי אליוט"). ארה"ב, 2008. הסרט הופק ומבוים ביד אמנותית, אך חסר בו העומק הרגשי שמקרב אותו לסיפור האמיתי שחוו היהודים באותה תקופה. [rating=3]

23:55 בתוך הערפל | In the Fog, ערוץ Yes3

זוכה פרס פיפרסקי של תא המבקרים – פסטיבל קאן 2012. דרמה המתרחשת בזמן מלחמת העולם השנייה. ברה"מ כבושה על ידי המשטר הנאצי – הפרטיזנים הרוסים נלחמים באויב הגרמני ומצליחים לשבש תנועה של אחת מהרכבות שלהם. הגרמנים עוצרים את כל החבלנים ואיתם, פועל רכבת המתגורר בסמוך. כולם מוצאים להורג, חוץ מהפועל.

הפרטיזנים חושדים כי הוא משתף פעולה עם האויב הנאצי. הם תופסים אותו ולוקחים אותו ליער בכדי להענישו. שם, בתוך הערפל, דרמות מוסריות ומצפוניות מתעוררות לכל הנוגעים בדבר. שחקנים: ולדימיר סבירסקי, ולדיסלב אבשין. במאי: סרגיי לוזניצה ("אושר שלי"), רוסיה, 2012. בעוד הסרט פועל בנבכי תסריטי השואה המוכרים, ולרוב צפוי, הוא עדיין סרט חכם ומעורר מחשבה, אל מול יצירות השואה ההוליוודיות. [rating=4]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן