Skip to content

לא מתייאש: קרי שוקל להציג תכנית שלום ולהציב אולטימטום

כך מפרסם הבוקר אתר ה"דיילי ביסט". קרי מזהיר: "אם ישראל לא תגיע להסכם שתי המדינות לשני העמים היא עלולה להידמות לדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד". בנט קורא להחיל ריבונות על שטחי C ולהציע אזרחות לפלסטינים. בפגישה עם כתבים זרים אמר אתמול בנט: "מה שיקרה בשטחים שלא יסופחו, שטחי A ו-B, זה שהפלסטינים ישלטו בעצמם בסוג של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, אינו מתייאש. למרות שהוא מודה כי תהליך השלום עלול להגיע לקיצו, הוא שוקל להציג תכנית שלום אמריקנית ולהציב אולטימטום בפני הצדדים כחלק מהמאמץ אחרון של ממשל אובמה להשיג הסכם שלום ישראלי-פלסטיני.

האם יציג אולטימטום? ג'ון קרי (תצלום: הסטייט דיפרטמנט)
האם יציג אולטימטום? ג'ון קרי (תצלום: הסטייט דיפרטמנט)

עפ"י דברים המתפרסמים הבוקר באתר ה"דיילי ביסט", אמר קרי בסוף השבוע האחרון, בשיחה סגורה של נציגים בכירים מארצות הברית, מדינות אירופה, רוסיה ויפן כי "אם ישראל לא תגיע להסכם שתי המדינות לשני העמים היא עלולה להידמות לדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד".

קרי הזהיר כי "כישלון המשא ומתן עלול להוביל להתפרצות אלימה של פלסטינים נגד אזרחים ישראלים", ומתח ביקורת חריפה על המשך הבנייה בהתנחלויות. עם זאת, מתח קרי ביקורת גם על  סירובם של הפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית. לדבריו, גם המנהיגים הישראלים וגם הפלסטינים נושאים באחריות למשבר בשיחות. לדבריו, "שינוי במנהיגות הישראלית או הפלסטינית יוכל להגדיל את הסיכויים להגעה להסכם שלום".

"יש לנו מספיק זמן כדי לעשות כמה דברים, כולל האפשרות להניח בזמן כלשהו משהו ולומר: 'הנה זה, חברים. כך זה נראה. קחו או תעזבו", אמר קרי.

ובינתיים קרא אתמול יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, לספח לישראל את שטחי C בגדה – ולהציע לפלסטינים בשטחים אלה אזרחות ישראלית מלאה. השר בנט אמר את הדברים הללו בפגישה שקיים עם כתבים זרים.

"על סטרואידים". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)
"על סטרואידים". נפתלי בנט (צילום ארכיון: ענבל כהן חמו)

"בעידן הריאלי אנחנו צריכים ללמוד לחיות בדו קיום. כל מי שמסתכל על המציאות מבין שאנחנו לא נגיע להסכם שלום בעתיד הנראה לעין, ואנחנו צריכים לחשוב מה כן לעשות", אמר בנט. "חייבים להגביר את ההשקעות בכלכלה, באיכות החיים, בעצמאות השלטונית של הפלסטינים ולהחיל ריבונות על השטחים בהם חיים ישראלים ביו"ש ולהציע אזרחות מלאה לפלסטינים שחיים בשטח C".

בהמשך דבריו קרא בנט לעצמאות השלטונית "אוטונומיה על סטרואידים"  והוסיף כי, "מה שיקרה בשטחים שלא יסופחו – שטחי A ו-B – זה שהפלסטינים ישלטו בעצמם בסוג של  'אוטונומיה על סטרואידים'. זה הכי טוב שאפשר היום", ציין.

עוד אמר בנט על נושא הסיפוח: "ישראל סיפחה שטחים פעמיים: פעם אחת לאחר מלחמת ששת הימים, כשסיפחנו את מזרח ירושלים וב-81' סיפחנו את רמת הגולן. יש כמה שרים בממשלה, לא רק במפלגה שלי, שתומכים ברעיון של סיפוח הדרגתי על חלקים משטחי C  או על כולם. זאת עדיין לא העמדה הממשלתית, אבל הפלסטינים הלכו בצעד חד צדדי ואני חושב שגם אנחנו צריכים לפעול באופן חד צדדי".

בנט עקץ: "אני יודע שזה לא מושך כמו ה'פתרון המושלם' של שתי מדינות לשני עמים – אבל זאת המציאות. אנחנו חייבים לחיות ביחד. השלום הוא שלום בשטח, אין שם אהבה גדולה, אבל חיים ביחד וזאת המציאות. 'ותשקוט הארץ 40 שנה'. יום בישראל ללא מלחמה הוא יום טוב, בוא נקנה עוד ימים ללא מלחמות.

בנט התייחס בדבריו להסכם פת"ח-חמאס ואמר: "חמאס ארגון רדיקלי, קטלני, טרוריסטי שמוכר כך על ידי רוב העולם החופשי. הרגו מעל 1000 ישראלים ברחובות ישראל וכיוונו, בכוונה להרוג, אזרחים ישראלים חפים מפשע. האמנה של חמאס מגדירה במדויק את כוונות ואופיים של הארגון. ציטוט מתוך האמנה: 'ישראל תתקיים ותמשיך להתקיים עד שהאיסלאם תשמיד אותה כפי שהיא השמידה אחרים לפניה'.

"מנהיגי החמאס מתכוונים לדבריהם", הדגיש בנט. "רק שבוע שעבר הם ירו רקטות לעבר תושבי עוטף עזה. הם מפלים נשים, ורוצחים ותולים יריבים פוליטיים , מונעים חופש דת לנוצרים וחופש עיתונות. אנחנו לא ננהל מו"מ עם ממשלה שנתמכת על ידי חמאס. גם אם ממשלת חמאס-פת"ח תקבל את תנאי הקוורטט אנחנו עדיין לא ננהל איתה מו"מ- מדובר בממשלת בובות. אבל אם תנועת חמאס תסכים לקבל את התנאים, אז היא כבר לא יהיה חמאס. אך לדעתי זה לא יקרה.״

בתוך כך, בהודעה רשמית שפרסמה קתרין אשטון, הממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, היא הודעה  על תמיכת האיחוד בפיוס הפלסטיני – ובתנאי שהצדדים ידבקו בתהליך השלום. בהודעה שפרסמה אשטון, נכתב עוד כי האיחוד האירופי תומך זה זמן רב בפיוס פנימי פלסטיני, אך על כל ממשלה חדשה שתקום תחת הנשיא הפלסטיני אבו-מאזן להיות מחויבת לפתרון שתי המדינות, לקיום הסכמים קודמים, למניעת אלימות ולהכרה בזכות קיומה של מדינת ישראל.

במקביל, שרת המשפטים ציפי לבני מתחה ביקורת על הגורמים בלשכת ראש הממשלה שטענו אמש שאבו מאזן ביצע "וידוא הריגה לתהליך השלום" בנאומו אתמול. "אני מאוד לא אוהבת את השימוש במונח וידוא הריגה בהקשר המדיני", אמרה לבני. "אני לא מתכוונת להשתתף בתהליך הקבורה של דבר שהוא חשוב לנו. במקום להכריז על מותו של התהליך כדאי שנדאג לחיים שלנו כאן". היא הוסיפה: "כפי שיש לי ביקורת קשה על הפלסטינים, ובוודאי שאני לא אנהל משא ומתן ישיר או עקיף עם חמאס, כך התפקיד שלנו למצוא פיתרון איתם".

יו"ר הרש"פ, אבו מאזן, התייחס הבוקר גם הוא לתהליך השלום ואמר כי "העם הפלסטיני, שסבל מאי צדק, מדיכוי ומשלילה של חירות ושלום – הוא הראשון לדרוש להסיר את העוול והגזענות שעמים אחרים סובלים מהם". הוא קרא לממשלת ישראל לקפוץ על ההזדמנות לפעול לשלום צודק וכולל. "על ההסכם להיות מבוסס על שתי מדינות לשני עמים", אמר אבו מאזן.

ראש הרשות פרסם הבוקר גם הצהרה תקדימית על השואה ואמר כי השואה היא "הפשע הנורא ביותר שבוצע כנגד האנושות". מלשכתו ברמאללה נמסר שהמנהיג הפלסטיני אבו מאזן הביע סימפטיה כלפי המשפחות השכולות ועם שאר החפים מפשע שנפלו קורבנות בידי הנאצים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בדבריו בישיבת הממשלה גם להצהרתו של אבו מאזן. "במקום להצהיר הצהרות שמיועדות להפיס את דעת הקהל הבינלאומית, אבו מאזן צריך לבחור בין הברית עם החמאס, ארגון טרור שקורא להשמדת ישראל ומכחיש את השואה, לבין שלום אמת עם ישראל", אמר נתניהו. "אנחנו מקווים שהוא יסתלק מהברית הזו ויחזור לנתיב השלום האמיתי".

מאוחר יותר הגיב ראש הממשלה, בראיון ל-CNN, על דברי אבו מאזן ואמר כי הצהרתו של יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, שהשואה היא הפשע הנתעב ביותר בעידן המודרני – אינה מתיישבת עם הברית שכרת עם חמאס. "אבו מאזן אינו יכול לומר שהשואה מחרידה ובה בעת לחבק את אלה המבקשים להשמיד את ישראל", אמר נתניהו.

במוסד "יד ושם" הגיבו על דברי אבו מאזן בנושא השואה: "למרבה הצער, הכחשת השואה ועיוות העובדות אודותיה נפוצים בעולם הערבי לרבות בקרב הפלסטינים. לכן, הצהרה שיוצאת בשמו של מחמוד עבאס כי 'השואה היא הפשע הנורא ביותר נגד האנושות שהתרחש בעידן המודרני',  אולי מסמנת שינוי שאנו מצפים כי יבוא לידי ביטוי גם באתרי האינטרנט, בתכניות הלימודים ובשיח של הרשות הפלסטינית.

"ההכרה בפשעי השואה היא דבר בסיסי לכל מי שרוצה להתמודד ביושר עם ההיסטוריה", נאמר בהודעה. "יד ושם קורא לכל המעוניינים ללמוד על אירוע מכונן זה לבקר באתר יד ושם בשפה הערבית ובערוצי היוטיוב שלו בערבית וב- 7 שפות אחרות".

1 Comment

  1. מנצל
    28 באפריל 2014 @ 7:48

    לחשוב שכתבים זרים פוגשים ושומעים את פניניו של בנט….. עברה לי צמרמורת בעמוד השדרה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן