Skip to content

התביעה ביקשה להשית על אולמרט שש שנות מאסר לפחות

שלב הטיעונים לעונש במשפט הולילנד היה רווי מתח כמצופה. הדיון שהתארך הופסק בשעות אחר הצהריים ויימשך מחר. הלל צ'רני לשופט: "עשה בי כרצונך ותפגע בי איך שתחליט רק אל תפגע במשפחתי ובחברות שבבעלותי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המדינה באמצעות התובע יונתן תדמור ביקשה היום (שני) לגזור על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בין שש לשבע שנות מאסר לפחות וקנס בן 1.3 מיליון ש"ח על האישום העיקרי: קבלת שוחד בן חצי מיליון שקל עבור אחיו. כמו כן היא מבקשת בין שנתיים לארבע שנות מאסר עבור עבירת השוחד השנייה בה הורשע, 60 אלף שקלים לכיסוי גירעונותיו. הפרקליטות ביקשה חפיפה חלקית בין העונשים.

"עשה בי ותפגע בי איך שתחליט", אמר היום הלל צ'רני לשופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, "רק אל תפגע במשפחתי ובחברות שבבעלותי". 

(צילום: מוטי קמחי)
הפנים הפכו למתוחות. אולמרט בבית המשפט (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)
לא החליפו מבט. זקן ואולמרט (צילום: מוטי קמחי)
נמלט מהמצלמות? אולמרט (צילום: ציפי מנשה)
נמלט מהמצלמות? אולמרט (צילום: ציפי מנשה)
אני לא מושחת. הלל צ'רני (צילום: ציפי מנשה)
אני לא מושחת. הלל צ'רני (צילום: ציפי מנשה)
(צילום: מוטי קמחי)
התובע תדמור: ליקוי מאורות גדול (צילום: מוטי קמחי)

המדינה ביקשה לגזור על צ'רני תשע שנות מאסר ועל שותפו אביגדור קלנר – שמונה שנות מאסר לפחות. זה היה בסיומו של יום טיעונים מרתוני בבית המשפט. המשך הדיונים וטענות הפרקליטים של יתר הנאשמים יישמעו מחר בבוקר.

בבוקר הם הגיעו כולם, הילל צ'רני, אהוד אולמרט, אביגדור קלנר, אורי לופליאנסקי, מאיר רבין, אורי שטרית, שולה זקן, אליעזר שמחיוף, אברהם פיינר ודני דנקנר, כשהם מחויכים ומלאי ביטחון למרות הרשעתם בדין. ככל שהתקדמו הדיונים והתארך היום, הפכו פניהם למתוחות. כשהתובע פתח את מסכת טיעוניו לעונש הוא הגדיר את המשפט כ"ליקוי מאורות גדול". "הענישה צריכה להדהד, להרתיע ולהתריע כדי לשרש נורמות פסולות שהשתרשו", אמר.

ראש לשכתו של אולמרט, שולה זקן, ישבה במרחק מטרים ספורים מהבוס לשעבר והשניים אפילו לא נפגשו במבט. הטיעונים לגבי העונש שלה נדחו בשבועיים, ככל הנראה בגלל הסכם עדת מדינה שחתמה עם המדינה בעקבות מסירת מידע מפליל אותו מסרה בלווי "ראיות חפציות וקלטות בנוסף" כפי שכתב אתמול פרקליט המדינה שי ניצן, בפנייתו לבית המשפט העליון. העליון אמור להכריע בערעור המדינה על זיכויו של של אולמרט בשתי פרשיות – טלנסקי וראשונטורס, בהן זוכה ראש הממשלה לשעבר.

הפרקליטים מתייעצים (צילום: ציפי מנשה)
פרקליטי אולמרט מתייעצים (צילום: ציפי מנשה)
דני דנקנר בבית המשפט (צילום: ציפי מנשה)
הפרקליטות ביקשה 7-8 שנות מאסר וקנס. דני דנקנר בבית המשפט (צילום: ציפי מנשה)

(צילום: מוטי קמחי)
שולה זקן בבית המשפט (צילום: מוטי קמחי)
 (צילום: מוטי קמחי)
השופט דוד רוזן (צילום: מוטי קמחי)

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, הגיב לפנייה ואמר כי "בקשת הפרקליטות לעליון קיצונית ומופרכת לחלוטין ולא עומדת בשום מבחן של פסיקת בתי המשפט בעשר השנים האחרונות. דומה שנעשה כאן ניסיון של הפרקליטות לבוא חשבון עם אולמרט שלא משיקולים עניניים".

התובע תדמור בטיעונים לעונשו של אולמרט: "נאשם מספר 8 (אולמרט) פעל מצדו לטובת קידום פרויקט הולילנד כפי שנקבע בהכרעת הדין. באופן מכוון בחר לפנות לעד המדינה להעברת הסיוע הכספי לאחיו יוסי, וזאת מתוך רצון לפתור את הבעיה הכלכלית אליה נקלע יוסי, רחוק מהעין הבוחנת של הציבור. הנאשם הוא שפנה לעד המדינה, ביקש את השוחד ובהמשך קיבל את השוחד. מדובר בקשר מושחת שהחל שנים קודם לכן בידיעה ברורה של הנאשם כי עד המדינה הוא גורם אינטרסנטי הזקוק לשירותיו והוא  יאות להיעתר לבקשה ולמלאה. אין אנו רואים כל הבדל בין לקיחת כספים לקרוב משפחה מדרגה ראשונה לבין לקיחת כספים לכיס האישי".

התובע הוסיף: "בין הנאשם לעד המדינה לא נרקמה מערכת יחסים חברית, אלא מערכת יחסים אינטרסנטית של קח ותן. עולה בבירור מהכרעת הדין כי הנאשם ניחן בתבונה רבה, הבין היטב את הפסול במעשיו. משכך בחר כבר בחקירותיו הראשונות להרחיק את עצמו מעד המדינה ככל הניתן, לתאר אותו כאדם שאינו מאוזן, האיש עם המקל, קמצן, המאכער מקומה שש".

על ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופליאנסקי, ביקשה התביעה להטיל עונש מאסר בן 6 שנים מתוך התחשבות במצבו הבריאותי. על אורי שטרית, מהנדס העיר לשעבר, ביקשה הפרקליטות להטיל לא פחות משמונה שנות מאסר. על דני דנקנר  יו"ר דירקטוריון חברת מלח, ביקשה הפרקליטות להטיל שבע עד שמונה שנות מאסר, וקנס בגובה 3.2 מיליון שקל. בית המשפט גזר על דנקנר לפני ארבעה חודשים שנת מאסר בפועל, בגין הפרת אמונים בתאגיד בפרשת בנק הפועלים. דנקנר ערער על כך לעליון. 

לקראת ארבע אחר הצהריים הציע פרקליטו של אולמרט, עורך הדין אלי זוהר, לבית המשפט להמשיך את הדיונים  מחר. בית המשפט נענה והפסיק את הטיעונים לעונש. בפנים חתומות סבר יצא אולמרט בצעד מהיר אל מחוץ לאולם בית המשפט וכשראה שאנשי התקשורת והמצלמות נעים בעקבותיו, פנה מהמעלית והסתגר באחד החדרים. הוא סירב לומר מילה.

קודם לכן פנה השופט רוזן לצ'רני שביקש להעיד על עצמו מעל דוכן העדים. "נוכחתי לדעת כי אתה בז לכסף", אמר לו השופט, "אתה אדם ישר דרך שהחליט להצטרף לחבורה של מושחתים. אולי כדאי שתבין ותבחר שלא להמשיך בדרך זו". צ'רני התקשה להסכים לדברי השופט. "אני לא מושחת", הוא אמר והוסיף: "אני גם לא רואה בכולם מושחתים. אני מכבד מאוד את בית  המשפט ואינני מתריס נגדו, אבל אינני מושחת".

על נאשם מס' 5, מאיר רבין, שכונה "המאכער" על ידי התביעה, ביקשה המדינה להשית עונש מאסר בין שלוש עד חמש שנים בגין קבלת שוחד ועוד חמש עד שבע שנות מאסר בשל היותו "גורם משחית שפועל להשחתת מידות. מדובר במחולל פשיעה בעצמו" ציין התובע, "אדם שהשחית הן את הנותנים והן את המקבלים במעשיו הפסולים".

על אברהם פנר, ביקשה התביעה להטיל עונש מאסר בן שלוש עד שש שנים, כשתדמור מציין כי "אין מדובר במעידה חד פעמית אלא בקשר מושחת עם עד המדינה מתוך תכנון ומודעות ברורים".

על אלי שמחיוף, חבר מועצת העיר ירושלים וסגנו של לופוליאנסקי כשכיהן כראש העיר, ביקשה הפרקליטות  לגזור שלוש וחצי עד חמש וחצי שנות מאסר ועל חבר מועצת העיר ירושלים, אברהם פיינר, להטיל שלוש עד ארבע שנות מאסר. כמו כן ביקשה הפרקליטות לגזור על חברת הולילנד תיירות קנס של שישה מיליון שקל, ועל חברת הולילנד פארק קנס בגובה של ארבעה מיליון שקל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן