Skip to content

קרי: לו יכולתי, הייתי מחזיר לאחור את הטייפ ובוחר במילה אחרת

גל הגינויים והביקורת אילצו את מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, להתנצל על הדברים שאמר בסוף השבוע האחרון בשיחה סגורה. הציטוט: "אם ישראל לא תגיע להסכם שתי המדינות לשני העמים היא עלולה להידמות לדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצעד חריג ויוצא דופן מתנצל מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, על אזהרתו כי ישראל עלולה להפוך למדינת אפרטהייד . זאת, לאחר גל גינויים שספג מחברי קונגרס, שחלקם תבעו את התפטרותו ומן השדולה הפרו ישראלית אייפא"ק.

מתחרט. ג'ון קרי (צילום: הסטייט דיפרטמנט)
מתחרט. ג'ון קרי (צילום: הסטייט דיפרטמנט)

"לו יכולתי, הייתי מחזיר לאחור את הטייפ ובוחר במילה אחרת כדי לתאר את אמונתי שבטווח הארוך, הדרך היחידה לקיים מדינה יהודית ושני עמים ושתי מדינות החיות זה לצד זה בשלום ובטחון היא באמצעות פתרון של שתי מדינות," אמר קרי בהודעה מיוחדת שפרסמה מחלקת המדינה. "שרת המשפטים לבני וראשי הממשלה לשעבר אולמרט וברק אמנם העלו כולם את סכנת האפרטהייד כדי להדגיש את סכנות המדינה האחידה בעתיד, אך את המילה הזו עדיף להותיר מחוץ לדיון המתקיים פה בבית".

עוד אומר קרי בהודעתו: "לא ארשה לאיש להטיל ספק במחויבות שלי לישראל. במשך 30 שנה בסנאט הבעתי בה תמיכה, ופעלתי כשהגיע הזמן להצביע ולהילחם עבורה".

אזהרתו של קרי – שנאמרו בסוף השבוע האחרון, בשיחה סגורה של נציגים בכירים מארצות הברית, מדינות אירופה, רוסיה ויפן – הייתה כי: "אם ישראל לא תגיע להסכם שתי המדינות לשני העמים היא עלולה להידמות לדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד". הדברים עוררו גל של גינויים מפי חברי קונגרס רפובליקנים וארגונים פרו-ישראליים. מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, אריק קנטור, תבע ממזכיר המדינה להתנצל ואמר כי דבריו יהפכו את המאמצים להשיג שלום לקשים עוד יותר;  הסנאטור טד קרוז, שמוזכר כמועמד לנשיאות בשנת 2016 מטעם הרפובליקנים, הרחיק לכת וקרא למזכיר המדינה להתפטר והסנאטור מרק רוביו אמר כי דבריו של קרי "מאכזבים ומקוממים" וקרא לקרי ולממשל אובמה להתמקד במשבר ההומניטארי בסוריה ובמניעת נשק גרעיני מאיראן במקום ללחוץ על ישראל. אפילו מהאגף היהודי במפלגת השלטון  הדמוקרטית, נשמעה דרישה מג'ון קרי להתנצל.

השדולה למען ישראל, אייפא"ק, הגיבה ואמרה כי כל טענה שישראל היא מדינת אפרטהייד, או עלולה להפוך לכזאת, היא פוגענית ולא-ראויה. גם הוועד היהודי-אמריקני והליגה נגד השמצה פרסמו הודעות דומות.

בישראל נמנעו עד הבוקר מתגובה רשמית על דברי קרי, אולם השר ישראל כץ כתב בעמוד הפייסבוק שלו תגובה חריפה: "טקסי יום השואה. התיאורים הנוראים איך הנאצים ועוזריהם, שטופי שנאה ותורת הגזע, הפכו מיליוני יהודים חסרי הגנה לעפר ואפר- והעולם עמד מנגד ושתק. ועכשיו מזכיר המדינה האמריקני מתאר את ישראל כמדינת אפרטהייד. אותנו? מדינת היהודים שקמה להגן על עצמה ומאוימת באיומי השמדה? קרי תתבייש! יש מילים שאסור לומר".

[related-posts]

1 Comment

  1. גידי
    29 באפריל 2014 @ 16:50

    יצא המרצע מן השק…!
    לכל השמאלנים יש עכשיו נביא שקר חדש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן