Skip to content

נתב"ג חורג מאשראי הרעש שניתן לו להמראות ונחיתות

כך אמר היום ד"ר סטיליאן גלברג, ראש אגף קרינה ורעש במשרד לאיכות הסביבה, בדיון בוועדת הפנים ברעש המטוסים הפוגע בחיי התושבים בדרום תל אביב. גיורא רום: מנהל הרשות לתעופה אזרחית: כשיפתח מסלול 21 לנחיתות מצפון הוא ייטול 40% מהנחיתות בנתב"ג. יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב סיכמה: "אזרחים לא ישנו פה עם אטמי אוזניים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
יו"ר ועדת הפנים ח"כ מירי רגב
יו"ר ועדת הפנים ח"כ מירי רגב

"הוועדה הציבורית גילתה חריגה מאשראי הרעש שהמדינה נתנה להמראות ונחיתות מטוסים", אמר היום ד"ר סטיליאן גלברג, ראש אגף קרינה ורעש במשרד לאיכות הסביבה, בדיון בוועדת הפנים, בראשותה של ח"כ מירי רגב שעסק ברעש המטוסים הפוגע בחיי התושבים בדרום תל אביב. את הדיון יזם ארנון גלעדי, חבר מועצת העיר תל אביב, שציין את מצוקת התושבים.

סף מצטבר של רעש מותר

לדברי ד"ר גלברג, "ב-1997 הממשלה אישרה תוכנית מתאר שקבעה סף מצטבר של רעש מותר, כי לא לוקחים בחשבון טיסה בודדת. טיסה בלילה נחשבת מרעישה פי 10 מטיסה ביום. אחד מהדברים הראשונים שרשות שדות התעופה עשתה זה להוריד את ספי הרעש, כי המטוסים היום הרבה יותר שקטים מבעבר. אין ספק שפגיעה בשינה זה נזק. לכן יש ספים. בגלל שגילו חריגה מהאשראי, דרשה הוועדה הציבורית להפחית את מספר הנחיתות בלילה והוציאה תוכנית שדרוג מסלול 30/21. ברגע שהמסלול 30הזה יהיה פעיל, אפשר יהיה להסיט ממספר הנחיתות בלילה".

בגלל שגילו חריגה מהאשראי, דרשה הוועדה הציבורית להפחית את מספר הנחיתות בלילה
בגלל שגילו חריגה מהאשראי, דרשה הוועדה הציבורית להפחית את מספר הנחיתות בלילה

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר: "יש השנה גידול של 10% בטיסות אבל אין לזה השפעה על הרעש. יש שינויי מסלולים. ההחלטה על כך התקבלה לאחר ששמענו את כל הגורמים בכתב ובעל פה. זה הדבר הטוב ביותר עם מינימום פגיעה".

"להביא לידי ביטוי איזונים"

יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב אמרה: "אני יודעת את הרמה המקצועית של העוסקים בנושא, אבל תפקידנו להביא לידי ביטוי איזונים. בטיחות מעל הכל אבל מיד אחרי זה, ולפני הכסף, איך זה משפיע על בני אדם. אנחנו רוצים להגדיל את התל"ג אבל לא על גב תושבים שסובלים כל כך. חשוב שיהיה נמל תעופה נוסף אבל זה ייקח עשר שנים ובינתיים לא ניתן פתרון לרעש. ישנה החלטת ממשלה שאין המראות בלילה. האם שר התחבורה מבין שהחלטתו שכל הלילה יש נחיתות מביאה על תושבי דרום תל אביב רעש בלתי אפשרי? האם השר קבע מגבלות?".

לחלק את הרעש בין המסלולים

עוד אמרה ח"כ רגב, כי כרגע נראה שקיימת אטימות של רשות התעופה האזרחית ושר התחבורה כלפי אזרחים. היא הסכימה, כי לטווח הארוך הפתרון הטוב ביותר הוא הקמת נמל תעופה חדש ברמת דוד. אבל, עד להקמת נמל תעופה כזה יש לחלק את הרעש בין המסלולים הקיימים.

הרעש סביב מסלול 12/30

בתחילת חודש מרץ השנה שב לפעילות מסלול 12/30 בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג). לאחר כמעט ארבע שנים, שבמהלכן הופעל הנמל באמצעות מסלול אחד – 08/26 בלבד. מאז פעילים בנתב"ג שני מסלולים. הפעלת המראות מטוסים ממזרח למערב, במסלול 12/30 ונחיתות ממערב למזרח, הסיטה את רעש ההמראות מצפון חולון לדרום תל אביב, אזור שהיה שקט כמעט ארבע שנים. בזמן שיא הפעילות בכל כמה דקות חולף מטוס המגיע לנחיתה מעל בתי השכונות בדרום תל אביב, לעיתים בגובה של כ-600 מטר. "מישהו איבד את הרגש ואת שפיות הדעת ברשות התעופה האזרחית", אמר גלעדי והציע להסיט את מסלול הנחיתה כך שיעבור מעל שדרת פארקים ולאסור נחיתות בלילה בין השעות 22:00-06:00.

סבל במשך כל ימות השבוע

תושבים נוספים שנכחו בדיון תיארו סבל קשה מהנחיתות המתבצעות כל ימות השבוע, כולל בשישי ושבת. עו"ד אפרת לרנר, המייצגת את הישובים מזור ובארות יצחק, עדכנה את הוועדה שגם יישובים אלו, הנמצאים מצפון לנתב"ג, עתרו עתירה מנהלית לקראת פתיחת מסלול הנחיתה 21 בחודש יוני. התושבים חוששים מרעש בלתי נסבל שיהפוך את החיים ביישובים לבתי נסבל. היא ציינה, כי המרחק מבארות יצחק לקצה המסלול הוא פחות מ-2 ק"מ. גם תושבי ראש העין מתכוונים לעתור בעקבות מסלול זה.

"אי אפשר להעביר את נתב"ג לאי"

גיורא רום
גיורא רום

גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית, אמר בציניות, כי "אי אפשר להעביר את נתב"ג לאי בים ושנתב"ג הוא הקשר היחיד שיש לישראל עם העולם ושקיימות בו 120 אלף המראות ונחיתות בשנה. ומספר זה גדל בשיעור של כ-10% בעקבות מדיניות השמים הפתוחים".

לדבריו, 3 המסלולים בנתב"ג נותנים פתרון לנחיתות וכמו כן, תמ"א 4/2 מתווה את חלוקת הרעש. "כיום ישנה העדפה לנחיתה במסלול 12, שהוא המסלול שעובר מעל דרום תל אביב. לא ניתן להסיט את תוואי המסלול הזה ולהעבירו מעל שדרת הפארקים, שכן המטוסים חייבים לנחות בדיוק בתוואי הנוכחי מכיוון שנחיתתם מכוונת באמצעות קרן אלקטרונית שמנחיתה את המטוס תוך כדי הפעלת הטייס האוטומטי. כאשר בחודש יוני יפתח לפעילות המסלול הצפוני – 21 הוא יקלוט את הנחיתות שיגיעו מכיוון ראש העין והוא ייטול 40% מהנחיתות".

המשמעות של 40% נחיתות מצפון במסלול 21 הוא, שחלוקת ארגז הרעש בישובים שסביב נתב"ג תהיה טובה יותר ושהיא תפחית את הרעש מעל דרום תל אביב.

רום: להפוך את רמת דוד לנמל אזרחי

לגבי נחיתות בלילה ציין רום ציין, כי "כרגע תפיסת ראשות התעופה האזרחית היא, שכדי לדאוג לכדאיות הכלכלית של הטיסה יש להפעיל שני סבבי טיסה ביום ואלו יוצרים את הצורך בנחיתות לילה. ולכן הפתרון הטוב ביותר הוא הרחבת נמל התעופה הצבאי ברמת דוד והפיכתו לנמל תעופה אזרחי".

אודי ברעוז, סמנכ"ל מבצעים של ראשות התעופה האזרחית, אמר, כי לדעתו הפתרון הוא חלוקת רעש צודקת בין היישובים באמצעות שינוי תמ"א 4/2. עוד אמר כי תנאי מזג האוויר הקיצוניים מגבירים את אפקט הרעש.

יתקיים דיון בפגרה

ח"כ רגב, ביקשה, כי יתקיים דיון בפגרה שאליה תוזמן ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, שר הפנים ונציגות משרד התחבורה על מנת לבחון את שינוי תמ"א 4. כמו כן קבעה כי בכנס הקיץ תתקיים סקירה של שר התחבורה על הקמת נמל תעופה חדש. בנוסף ביקשה, כי משרד התחבורה ימסור מה גישת השר לגבי הפסקת טיסות לילה. "אם השר יחליט שמטוסים ממשיכים לנחות בלילה ועל התושבים לסבול, שיאמר זאת", הדגישה ח"כ רגב. בנוסף היא ביקשה כי המשרד להגנת הסביבה יבצע ניטור רעש ויציג את ממצאיו בכנס הבא.

יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב סיכמה את הדיון: "הוועדה דורשת מהמשרד להגנת הסביבה החלטה מקצועית והחלטית. אזרחים לא יישנו פה עם אטמי אוזניים. אם צריך הם יקבלו מיגון. יש היבטים שמשרד הפנים אחראי להם ומחויב לבדוק מחדש, כמו סף הרעש, מתווה הטיסות ותבנית התפעול. הוועדה קוראת לשר התחבורה לשנות את החלטתו בעניין נחיתות בלילה ולהחליט על הגבלה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן