Skip to content

ארועי יום הזיכרון ייפתחו הערב בצפירה בת דקה ובטקס ממלכתי

בתוך כך קוראים אבות שכולים להחרים מחר את טקס האזכרה לחללי הטרור, במחאה על שחרור הרוצחים הפלסטיניים במהלך חודשי המו"מ. "הננו חוששים שאם נגיע לטקס הר הרצל לא נוכל לשבת בו בשקט ודבריך יוציאו אותנו משלוותנו. רק נוכחותך ונאומך בטקס הם שמעוררים את חמתם של המשפחות וגורמים להם לכאב נוסף על הכאב המלווה אותם ממילא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל של שנת 2014, עומד מספרם של החללים – מאז שנת 1860 ועד היום – על 23,169. בשנה האחרונה, התווספו 57 חללים, ועוד 50 נכי צה"ל שהלכו לעולמם. עדיין קיימים 553 חללים שמקום קבורתם לא נודע. כך על פי נתונים שפרסם משרד הביטחון, לקראת יום הזיכרון.

לרגל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, דגל ישראל יורד לחצי התורן. (צילום: ויקימדיה)
לרגל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, דגל ישראל יורד לחצי התורן. (צילום: ויקימדיה)

עפ"י נתונים אלה בישראל חיו, נכון לסוף חודש מארס, 17,038 בני משפחות שכולות, ביניהם 4,966 אלמנות צה"ל ומערכת הביטחון, ועוד 2,141 יתומים עד גיל 30. רובם הגדול של ההורים השכולים, 87 אחוזים, הם מעל גיל 60.

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ייפתחו היום בשעה 16:00, בבית יד לבנים בירושלים, בטקס במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשעה 20:00 תישמע צפירה בת דקה שלאחריה ייערך מול הכותל המערבי טקס הדלקת נר הזיכרון, שבו ישתתפו נשיא המדינה שמעון פרס והרמטכ"ל בני גנץ. ב-21:00 ייערך בכנסת אירוע "שרים לזכרם" בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, סגן הרמטכ"ל ויושב ראש הכנסת, ושר הרווחה מאיר כהן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, על קברו של יוני נתניהו ז"ל, ביום חמישי בערב. (צילום: חיים צח/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, על קברו של יוני נתניהו ז"ל, ביום חמישי בערב. (צילום: חיים צח/לע"מ)

ביום הזיכרון עצמו, יום שני, בשעה 11:00, תישמע צפירה בת שתי דקות שאחריה ייערך הטקס הממלכתי המרכזי בהר הרצל בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו, הנשיא פרס והרמטכ"ל רא"ל בני גנץ. בטקס נוסף שיחל באותה שעה בקרית שאול ישתתף שר הביטחון יעלון. ראש הממשלה, הנשיא והרמטכ"ל ימשיכו לטקס הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה, ב-13:00 בהר הרצל.

בתוך כך, שלושה אבות שאיבדו את ילדיהם בפיגוע תופת בחיפה – יוסי צור, יוסי מנדלוביץ' ורון קרמן – קוראים לנפגעי פעולות האיבה, שלא להגיע מחר לטקס לזכר חללי פעולות הטרור, בשעה 13:00, בהר הרצל בירושלים. זאת, בשל שחרור הרוצחים הפלסטיניים מהכלא, בחודשים שבהם התנהל המו"מ.

במכתב ששיגרו השלושה לראש הממשלה הם כותבים: "ביקשנו מספר פעמים להיפגש עימך לקראת ואחרי כל פעימה של שחרור מחבלים. חשבנו שמי שיש לו את האומץ לשחרר רוצחים נקלים מן הכלא מן הראוי שיהיה לו את האומץ לעמוד מול המשפחות ולשמוע אותן ולומר להן מדוע אתה משחרר את רוצחי יקיריהן. לצערנו בחרת להתעלם מן המפגש הזה אבל נפגשת עם יתומי חללי צה"ל, מפגש קל מבחינתך, ילדים לא שואלים שאלות קשות.

"אתה כאחיו של יוני ז"ל וכמי ששייך לממסד השכול הצה"לי מגלה סולידריות מלאה עם הממסד הביטחוני ושותף מלא להדרה של חללי הטרור מהאתוס הלאומי, בין אם על ידי שחרור רוצחיהם בסיטונות ובין אם על ידי העלמתם מההנצחה הציבורית בישראל. אנו נקרא לכל משפחת השכול של חללי הטרור ופעולות האיבה לא להגיע לטקס בהר הרצל השנה. אנו לא נגיע לטקס בהר הרצל, אנו בוחרים לעמוד ליד קבריהם של ילדינו בזמן זה, נבקש שוב את סליחתם על שלא יכולנו לשמור עליהם בחיים וגם על כך שלא הצלחנו לשמור על רוצחיהם בכלא.

"הננו חוששים שאם נגיע לטקס הר הרצל לא נוכל לשבת בו בשקט ודבריך יוציאו אותנו משלוותנו עד כדי צורך לצעוק מדם ליבנו אל מול הסיסמאות שתפריח באוויר", כותבים השלושה. "אנו גם לא נתפלא אם יהיו משפחות אחרות שירגישו כמונו ויפגינו מולך בהר הרצל, בצעקות ביניים ובמחוות אחרות. רק נוכחותך ונאומך בטקס הם שמעוררים את חמתם של המשפחות וגורמים להם לכאב נוסף על הכאב המלווה אותם ממילא ביום הזיכרון".

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, עלה רה"מ נתניהו עם רעייתו לקברו של אחיו יוני נתניהו ז"ל שנפל במבצע לשחרור בני הערובה באנטבה בשנת 1976. על מנת להימנע מהפרעה לבני המשפחות השכולות, הגיעו בני הזוג נתניהו לבית הקברות הצבאי בהר הרצל ביום חמישי בשעות הלילה המאוחרות.

יושב-ראש הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין אירח הבוקר בכנסת את 120 החיילים המצטיינים מכל זרועות צה"ל. אדלשטיין העניק לחיילים מדליה ואחר כך הצטלם איתם לצילום המסורתי ברחבת הכנסת. בדבריו לחיילים, אמר יושב ראש הכנסת: "קבלת 'אות מצטיין הנשיא' מהווה עבורכם אירוע-שיא במהלך שירותכם הצבאי. חייל מצטיין לא מוצא את עצמו מאלתר ברגע האחרון, אחרי שכלו כל הקיצים. חייל מצטיין רואה את הנולד, מתכונן כראוי, מפתח חשיבה אסטרטגית, והוא מלא מוטיבציה אותה הוא מקרין לסביבתו. ההצטיינות שלכם ממלאת אותנו בגאווה. אני מסתכל בכם ורואה דרכם את שכבת הפיקוד העתידית של צה"ל".

מחר בערב ייפתחו חגיגות יום העצמאות בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן