Skip to content

גן עדן עכשיו

הסרט "שומרי גן עדן", שמוקרן עתה בסינמטקים, חושף את אורח חייהם של בני שבט ההוארני בג'ונגלים של האמזונס ואת מלחמתם בתאגידי הנפט. המאבק הגיע לשיאים חדשים החודש, כאשר ארגון סביבתי חוצה מחנות בשם יאסונידוס אסף 750,000 חתימות של אזרחי אקוודור הקוראים לממשלה לעצור את המשך קידוחי הנפט בפארק יאסוני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בחודש הקרוב יוצג בסינמטקים בארץ הסרט שביימתי "שומרי גן עדן" לאחר מאבק משפטי ארוך ומתיש. במשך שנתיים תיעדתי את מאבקו של שבט ההוארני מהג'ונגלים של אקוודור בחברות נפט מזהמות. במהלך ההפקה עבדתי תחת מסווה, נעזרתי באינדיאנים המקומיים ונזהרתי לא לחשוף את מטרתי האמיתית לנציגי חברות הנפט. לאחר שהסתיימה הפקת הסרט ב-2007, מישה פרץ לדירה שלי בניו יורק וציוד צילום וקלטות של הסרט נגנבו. במקביל גנזה אותו חברת ההפצה האמריקנית והוא נאסר להקרנה מסיבות שטרם התגלו.

כך מצאתי עצמי עם סרט שזכה בפסטיבלים בינלאומיים, שהתחרה בסרטים סביבתיים של לאונרדו דה קפריו ורוברט רדפורד, אבל בלי יכולת לעשות עמו מאומה. במשך מספר שנים ניהלתי מאבק משפטי שבסופו השגתי את הזכויות להפיץ את הסרט בעצמי.

(צילום: P. Asimbaya & L. velasquez)
מאמינים בהרמוניה עם הסביבה. אנשי שבט ההוראני (צילום: P. Asimbaya & L. velasquez)

הסרט מעמת שתי תפישות עולם עקרוניות. הראשונה, התפישה המיוצגת על ידי חברות הנפט, הגורסת כי הקידמה והפיתוח המודרניים קודמים לכל ולפיכך יש לקדם כרייה של מחצבים טבעיים בכל מחיר, גם במחיר פגיעה בסביבה ובאוכלוסיה חלשה. הגישה האחרת היא של של שבט ההוארני באקוודור ושל שוחרי הסביבה בכלל. לתפישתם, הסביבה היא המשאב הטבעי והאינסופי של האדם שיש לחיות עמו בהרמוניה.

מארג החיים העשיר בפארק יאסוני

שתי גישות אלו מתנגשות בעוצמה רבה בפארק הלאומי יאסוני, אזור מחייתו של שבט ההוארני. זהו אחד האזורים העשירים ביותר בעולם מבחינה ביולוגית והוכר על ידי ארגון האו"ם אונסק"ו כשמורה ביוספרית עולמית. מארג החיים כה עשיר ומגוון באזור יאסוני, עד שבעשרה דונם של חלקת יער כזו מתקיימים יותר מינים של צמחים ובע"ח מאשר בכל יבשת צפון אמריקה. בנוסף לכך מתקיימות ביאסוני עד היום שתי קבוצות של שבט ההוארני שבחרו לחיות בניתוק מוחלט מהציביליזציה.

(צילום: Karoline Rosehip)
צייד בן השבט עם כלי הנשק האולטימטיבי - קנה ארוך שיורה חיצים עם חומר הרדמה (צילום: Karoline Rosehip)

העובדות האלה לא עצרו את חברות הנפט. בתחילת שנות השבעים הן חדרו למערב האמזונס והחלו בקידוחים למציאת נפט. עשרים שנה מאוחר יותר, כאשר החל להתברר היקף הזיהום האדיר שהתעשייה הזו מייצרת, תאגידי הנפט מתנערים מכל אחריות, מצהירים שהם מצילים את כלכלת אקוודור וממשיכים בשלהם. בשלב הזה פורסמו מחקרים מדעיים המוכיחים מעל לכל ספק כי כתוצאה ישירה מזיהום הנפט  תושבי האזור מתים ממחלות עור וסרטן קטלניות וכי והמאזן האקולוגי העדין של יער יאסוני, ועמו של כל  אגן האמזונס המערבי, הולך ונהרס.

לאחר שהבינו את הנזק המתמשך שחברות הנפט מסבות להם יצאו חברי השבט ההוארני למאבק לעצירת הפיתוח של תעשיית הנפט. אליהם הצטרפו תושבים רבים באקוודור שנקעה נפשם מתעשיית הנפט המייצרת שחיתות פוליטית וזיהום סביבתי, ולא פחות חשוב מכך –  אינה מקדמת פיתוח כלכלי אמיתי באקוודור שבה הפערים החברתיים בין עשירים לעניים נשארו עצומים.

750 אלף חתימות למשאל-עם באקוודור

המאבק על פארק יאסוני הגיע לשיאים חדשים החודש, כאשר ארגון סביבתי חוצה מחנות בשם יאסונידוס אסף 750,000 חתימות של אזרחי אקוודור הקוראים לממשלה לעצור את המשך קידוחי הנפט בפרק יאסוני.  עצומה בסדר גודל כזה מחייבת את הממשלה על פי החוקה האקוודורית להעביר את ההחלטה על המשך פיתוח תעשיית הנפט למשאל עם.

לנו בישראל הנאורה נותר רק להתבונן בהישג הדמוקטי של תושבי אקוודור המודעים לחשיבות הסביבה שלהם ולהווכח שמאבקים סביבתיים מצליחים כשעומד מאחוריהם ציבור נחוש שמתגייס להציל את המשאבים הטבעיים שלו.

הסרט "שומרי גן עדן" מתאר את אורח חייהם של בני שבט ההוארני בג'ונגלים של אקוודור ואת מאבקם בתאגידי הנפט. ההקרנה תלווה בשיחה עם הבמאי. ההקרנות הקרובות:

סינמטק חולון 19.5 בשעה 20:30

סינמטק תל אביב 7.6 בשעה 12:00 במסגרת פסטיבל אקולוגיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן