Skip to content

משפחות שכולות מחו בפני נתניהו: "למה שחררת את רוצחי ילדינו?"

כשנרגעו מעט הרוחות נימק נתניהו, בדבריו את המשפחות השכולות, את שחרור המרצחים, במעשי הממשלות הקודמות. "ההחלטה שהתקבלה קשה, היא מתנגשת עם ערך הצדק, כל אחד מרגיש את זה. המציאות המורכבת באזורנו הביאה לכך שבמהלך ארבעת העשורים האחרונים, מאז 1970, קיבלו ממשלות ישראל - נאלצו לקבל - פעם אחר פעם, החלטות אלה שהן קשות מנשוא"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחאה סוערת, מצד כמה מבני המשפחות השכולות, קידנה את פניו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כאשר ביקש לנאום בטקס הזכרון לחללי פעולות האיבה ופיגועי הטרור, בהר הרצל בירושלים.

ראש-הממשלה-בנימין-נתניהו-בטקס-האזכרה-לחללי-פעולות-האיבה-בהר-הרצל. (צילום: קובי-גדעון/לע"מ)
ראש-הממשלה-בנימין-נתניהו-בטקס-האזכרה-לחללי-פעולות-האיבה-בהר-הרצל. (צילום: קובי-גדעון/לע"מ)

הרוחות בקרב באי הטקס – שהתנהל בנפרד מן הטקס לזכרם של חללי צה"ל וכוחות הביטחון – היו סוערות בשל שחרורם של עשרות מחבלים רוצים במהלך חודשי המו"מ עם הפלסטינים. עם עלייתו של ראש הממשלה נתניהו לבמה, התפרצו כמה הורים שכולים לרחבה כשהם אוחזים בפיסות בד  אדומות. רמי כהן, נהג מונית שנפצע בפיגוע בשנת 2000, צעק לעבר נתניהו: "אדוני ראש הממשלה אתה משחרר את רוצחי בנינו ובנותינו ואנחנו מתנגדים לכך במלוא התוקף". גם אחרים הצטרפו לקריאות המחאה עד שכוחות האבטחה הוציאו אותם אל מחוץ לרחבת הטקס.

כשנרגעו מעט הרוחות אמר ראש הממשלה: "ידעתי שאפגוש אתכם כאן. ההחלטה שהתקבלה קשה, היא מתנגשת עם ערך הצדק, כל אחד מרגיש את זה. המציאות המורכבת באזורנו הביאה לכך שבמהלך ארבעת העשורים האחרונים, מאז 1970, קיבלו ממשלות ישראל – נאלצו לקבל – פעם אחר פעם, החלטות אלה שהן קשות מנשוא. ידעתי שאפגוש אתכם, אבל ראיתי זאת כאחריות שלי כראש ממשלת ישראל, שנושא בסופו של דבר באחריות העליונה לבוא לכאן כדי לעמוד יחד עמכם ביום הזיכרון ליקיריכם, יקירינו, שנפלו".

מניח את הזר. ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מניח את הזר. ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

שעתיים קודם לכן, בטקס לזכרם של חללי צה"ל וכוחות הביטחון, אמר ראש הממשלה: "במרחק קצר מכאן, מרחק של כמה מאות קילומטר צפונה לירושלים, מתחולל טבח נורא, טבח יום יומי, שגבה עד היום חייהם של רבבות, רבבות, שאין בכוחם להגן על עצמם. האם למישהו יש ספק שזה היה גם גורלנו אלמלא כוחו של צה"ל ועוז רוחם של לוחמינו? צה"ל וזרועות הביטחון הם הדבר היחיד שמפריד בין שחיטת עמנו בעבר לימינו אנו. ישראל היא מדינה חזקה, מדינה בטוחה שיכולה להגן על עצמה מול כל איום וכל פגע. אלא שביטחון זה נרכש במחיר כבד מנשוא של אובדן יקירינו".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר בטקס בבית העלמין בקרית שאול: "נגדע ידם של אלו המבקשים את נפשנו, אך נמשיך לשאוף לעד לשלום. כפי שנכתב בהכרזת העצמאות: 'אנו מושיטים יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן, וקוראים להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו. מדינת ישראל מוכנה לתרום חלקה במאמץ משותף לקדמת המזרח התיכון כולו'".

מתייחד עם זכרם. נשיא המדינה, שמעון פרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מתייחד עם זכרם. נשיא המדינה, שמעון פרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בהמשך דבריו תקף שר הביטחון את פעילי "תג מחיר" וכינה את פעולותיהם טרור. "עלינו להקפיד להיות מדינה שערכיה המוסרים הם נר לרגליה. מדינה חומלת ומגוננת לאזרחיה החלשים, הנלחמת בחורמה בגזענות, באלימות ובשנאת זרים", אמר השר יעלון. "מדינה אשר חייבת להילחם ביד ברזל בטרור המכונה בטעות 'תג מחיר', תופעה מכוערת שאין לה כל קשר לערכים היהודיים ולמוסר היהודי, ומטרתה לפגוע בערבים רק משום היותם ערבים. מדינה אשר מחובתה לחתור לשוויון זכויות מלא של נשים ומיעוטים, להימנע משיח המונע ממיצי הקיבה ולהמשיך לחנך לקבלת האחר גם אם הוא שונה. מדינה אשר מחובתה להציב את המוסר כרף עליון שאסור לסטות ממנו. כפי שכתוב בספר ישעיהו, פרק א', פסוק כ"ז: 'צִיּוֹן, בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה; וְשָׁבֶיהָ, בִּצְדָקָה'".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר בנאומו בטקס יום הזכרון בבית העלמין בקרית-גת: ״ידנו תמיד הייתה ותמיד תהיה מושטת לשלום לכל שכנינו, כפי שנכתב ונחתם על ידי האבות המייסדים במגילת העצמאות. דבר לא השתנה מאז והוכחנו זאת גם במעשים, כאשר חתמנו על הסכמי שלום עם מצרים וירדן במסגרת משא ומתן ישיר וכנה. הרצון והשאיפה להגיע להסכם שלום עם שכנינו נותרו בעינם.

"ממשלות ישראל לדורותיהן עשו לשם כך כל מאמץ אפשרי והיו נכונות להגיע לפשרות אבל כאשר אין נכונות מהצד השני הדבר הוא כמעט בגדר הבלתי אפשרי", אמר ליברמן. "המחויבות שלנו, כממשלה, היא בראש ובראשונה לדאוג לביטחון אזרחי מדינת ישראל. מחויבות זו היא מוחלטת ולא תהיינה פשרות בנושא, גם לנוכח האיומים מצד הפלסטינים על אינתיפאדה שלישית, או איומי אבו מאזן בפירוק הרשות הפלסטינית ועוד כהנה וכהנה איומים וניסיונות הפחדה. עם שידע את מלחמת תש"ח, מלחמת 6 הימים, מלחמת יום כיפור ונלחם בטרור יום יום ושעה שעה, לא נבהל בקלות. לכל איום או פרובוקציה של הפלסטינים או נותני החסות, קרי איראן, אנו נדע לתת תשובה הולמת וכואבת".

בנאום שנשא הבוקר בטקס הזיכרון שנערך בבית העלמין הצבאי בכפר סבא אמר ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג כי: "השלום הוא מרכיב מרכזי בביטחון ואינו סותר אותו. החתירה אליו היא חובתנו המוסרית לכל אלו שחרפו את נפשם בעבור מדינת ישראל. זו החובה שלנו עבור הדורות הבאים. מחיר השלום אינו קל, אך המצבות הניצבות כאן מולנו מעידות כאף עדים שמחיר המלחמה קשה לאין שיעור".

הרצוג הוסיף: "מראשית ימיה של מדינת ישראל שמרנו על עיקרון אותו הכתיבו לנו אבות האומה: יד אחת תמיד תהיה מוכנה על ההדק, להגן על ביטחון המדינה ואזרחיה מול כל אויב בעוד היד השנייה תהיה מושטת לשלום. העיקרון הזה שימש בסיס מוסרי לשליחת חיילים לשדה הקרב מחד ולוויתורים כואבים בשדה המדיני מאידך".

כמדי שנה, נערך הבוקר, ברחבת הסוכנות היהודית בירושלים, טקס לזכרם של היהודים שנהרגו באירועי האנטישמיות ובפיגועי טרור ברחבי העולם, במקביל לציון זכרם של חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. על פי נתוני הסוכנות היהודית, מאז קום מדינת ישראל, נרצחו בפעולות איבה ברחבי העולם כ-200 יהודים.

השנה נערך הטקס בסימן 20 שנה לפיגוע הרצחני בבניין הקהילה היהודית (AMIA) בבואנוס איירס, שבו נהרגו 85 איש. בטקס השתתפו נציגי הקהילה היהודית בארגנטינה ובני משפחתם של שניים מהרוגי הפיגוע – אנדרס גוסטבו מלמוד ז"ל, בן 37 במותו וסילבנה אלגואה דה רודריגז ז"ל, בת 28 במותה – שהדליקו משואה לזכר הנרצחים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן