Skip to content

ג'ירו ד'איטליה 2014: גברים אמיתיים לובשים ורוד

מחר, יום חמישי 8.5.2014, יחזרו רוכבי האופניים המקצועיים לחלום בורוד. הם ולמעלה מ- 800 מיליון ספורטאי הכורסה שיצפו בשידורים החיים של מירוץ האופניים ג'ירו ד'איטליה 2014
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מירוץ הג'ירו היוקרתי מסמן את פתיחת עונת מירוצי הכביש הגדולים ("Grands Tours") שמזכים בניקוד לצורך דירוג על-ידי האיגוד הבינלאומי לאופניים (UCI). אחריו, בחודש יולי, יחל הטור דה פראנס ובסוף חודש אוגוסט – הוואלטה א אספניה. 

הכל התחיל בעיתון ורוד. צילום: Daniele Bottallo / lapresse. RCS Sport
הכל התחיל בעיתון ורוד. צילום: Daniele Bottallo / lapresse. RCS Sport

הולדתו של מירוץ ורוד

הג'ירו ד'איטליה הראשון נערך בשנת 1909. העיתון האיטלקי הכושל לה גאזטה דלו ספורט החליט ללכת בעקבות הטור דה פראנס שנוסד שש שנים קודם לכן ולייסד מירוץ אופניים איטלקי. באותו זמן כבר היו מירוצים אופניים חד יומיים באיטליה, אולם הם לא זכו למוניטין ולהכרה בינלאומית.

להנהלת הגאזטה לא היו אמצעים כלכליים לממן את המירוץ החדש והם פנו לגייס תרומות. מירוץ הג'ירו ד'איטליה הראשון נולד ממימון המונים. המירוץ הראשון החל והסתיים במילאנו, האיטלקי לואיג'י גאנה זכה, ומכירות הגאזטה עלו משמעותית.

מאז נערך המירוץ מדי שנה בשנה, למעט במהלך שתי מלחמות העולם. עם השנים הלך ונהיה המירוץ קשה יותר ויותר: אם בשנת 1909 נדרשו המשתתפים לסיים שמונה מקטעים, הרי שהמירוץ השנה כולל 21 מקטעים באורך כולל של 3,449.9 קילומטרים. מסלול הג'ירו משתנה משנה לשנה, אולם המקטעים הקשים ביותר מצויים תמיד במעברים בהרי האלפים ובהרי האפננים. הנקודה הגבוהה ביותר במירוץ השנה – 2,758 מטרים – תהיה במעבר סטלביו שבאלפים המזרחיים.

הצבע הורוד עימו מזוהה הג'ירו, לרבות החולצה הורודה (Maglia Rosa) שלובש הרוכב בעל הזמן המצטבר הנמוך ביותר, נבחרו בשנת 1931 בשל העובדה שהגזאטה, יוזם המירוץ, מודפס (עד היום) על נייר ורוד.

וינצ'נזו ניבאלי (אסטנה), זוכה הג'ירו ד'איטליה 2013. צילום: Davide Spada / lapresse. RCS Sport
וינצ'נזו ניבאלי (אסטנה), זוכה הג'ירו ד'איטליה 2013. צילום: Davide Spada / lapresse. RCS Sport

ג'ירו ד'איטליה 2014

הג'ירו ד'איטליה, כשמו כן הוא – מתקיים ברובו ברחבי איטליה. עם זאת, מאז שנת 1996 נפתח המירוץ בשלושה מקטעים מחוץ למדינת המגף. השנה נבחרה צפון אירלנד לארח את מקטעי הפתיחה של הג'ירו, בימים שישי עד ראשון (9-11 במאי) ובמסלולים מבלפסט לדבלין.

22 קבוצות של 9 ובסך הכל 198 רוכבים, יזנקו ביום שישי, 9.5.2014, למקטע הראשון במסלול הג'ירו, שיהיה מירוץ קבוצתי נגד השעון ברחבי בלפסט.

זה הזמן להכיר את פרדי – דמות פיקטיבית, שתלווה את מקטעי הג'ירו בצפון אירלנד. משפחתו של פרדי הגיעה לבלפסט מאיטליה בשנות השלושים של המאה הקודמת, והתיישבה ברובע בעיר, שלימים נקרא איטליה הקטנה. מחוברת מתכונים של המנות האהובות על פרדי, שפרסמה לשכת התיירות של צפון אירלנד, למדנו שפדי אוהב, בין היתר, ספגטי בולונז, פסטה קרבונרה, טליאטלה עם רוטב סלמון מעושן ולינגוויני עם בשר סרטנים.

 

לא יגיעו…

מנצח הג'ירו בשנה שעברה, האיטלקי וינצ'נזו "הכריש" ניבאלי (אסטנה), לא יגיע לצפון אירלנד על מנת להגן על תוארו. כריס פרום (סקיי פרו סייקלינג), מנצח הטור דה פראנס 2013, שזכה בשבוע שעבר גם בטור דה רומאנדי 2014, הודיע שיתמקד השנה בטור דה פראנס. כך גם הודיעו חברו לקבוצה, ריצ'י פורט וגם מארק קאבאנדיש (אומגה פארמה קוויק סטפ). סר ברדלי וויגינס יוביל את צוות סקיי פרו סייקלינג בטור אוף קליפורניה, שמתקיים בשבוע הבא, ואף הוא לא יכבד אותנו בנוכחותו. 

ומי כן מגיע?

מתוך 198 הרוכבים שעתידים להתחיל את המירוץ, כדאי לשים לב לאלה:

  • דן מרטין (גארמין-שארפ), אחד משלושת הרוכבים האירים שעתידים להשתתף בג'ירו השנה. האם מרטין יגרום אושר לדודו, סטיבן רוש – הזוכה האירי היחיד בג'ירו (1987)?
  • ריגוברטו אוראן (אומגה פארמה – קוויק סטפ) שסיים שני בג'ירו בשנה שעברה והיה לקולומביאני הראשון על הפודיום במירוץ זה. בקבוצה מתכננים להתלכד מאחוריו, ואוראן יקבל רוח גבית גם מתומאס דה גנט, בן קבוצתו הבלגי, שהיה על הפודיום לפני שנתיים.
  • חואקים רודריגז (קאטושה), שסיים שלישי בטור דה פראנס 2013 ושחרר הצהרות בדבר ניצחון בג'ירו הנוכחי.
  • נאירו קינטאנה (מוביסטאר), שסיים שני בטור דה פראנס 2013. זהו הג'ירו הראשון בו ישתתף קינטנה וגם הוא כבר הודיע לכל מי שרצה לשמוע שהשנה יתמקד בג'ירו, גם במחיר ויתור על השתתפות בטור דה פראנס.
  • קאדל אוונס (BMC רייסינג), מנצח הטור דה פראנס 2011, רוצה להיות האוסטרלי הראשון שיזכה בג'ירו. עד היום הוכיח אוונס בן ה- 37 שהגיל לא מפריע לו להצליח.
  • בהיעדרו של הכריש, יהיה מיקלה סקארפוני (אסטנה) בתפקיד המבוגר האחראי ויוביל את צוות אסטנה בג'ירו. גם הקבוצה וגם האיטלקים מקווים שיככב בג'ירו. 
  • בהיעדרו של קאבאנדיש, יהיה מרסל קיטל (ג'יאנט – שימאנו) מועמד רציני לניצחון במקטעי הספרינט.

[related-posts title="מלווים את מירוץ הג'ירו ד'איטליה 2014 בטור יומי:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן