Skip to content

בין ליון לפריז עם קולינריה, בוז'ולה, שוקולד ורש"י

ליון היא הבירה הקולינארית של צרפת ויש בה גם יותר מאוכל. אזור הבוז'ולה מצפון לליון והכפרים והעיירות בואכה פריז, מבטיחים חוויה בלתי נשכחת. כתבה שלישית ואחרונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ליון במבט מלמעלה. יותר מאלפיים שנות הסטוריה. (צילום: דני בר)
ליון במבט מלמעלה. יותר מאלפיים שנות הסטוריה. (צילום: דני בר)

 

העיר השניה בגודלה בצרפת היא ליון (Lyon), אשר בנוסף להיותה אחת הערים העתיקות בצרפת, עם יותר מאלפיים שנות היסטוריה על גדות נהרות הרון והסון, היא נחשבת גם לבירה הקולינארית של צרפת. אין כמו מסעדות ליון שהן תערובת של מטבח ים תיכוני עם השפעה מהדרום, מטבח מרכז אירופי מהצפון והמזרח ועם השפעות של בריטאני ונורמנדי.

בעיר יש קהילה יהודית המונה כ-35,000 יהודים, רובם ככולם הגיעו לעיר בשנות החמישים והשישים של המאה שעברה. כמו כן ראוי לציון חג האורותFête des Lumières) ) החל בכל 8 בדצמבר ומוקדש למריה, אמו של ישו. זהו חג ייחודי לליון ובו נוהגים תושבי העיר לשים על אדן החלון נרות (מזכיר במשהו את מנהג החרדים) ולהאיר את רחובות העיר. חג האורות בליון נמשך בדרך כלל כארבעה ימים ומלבד הנרות בחלונות הבתים, הוא כולל מייצגים שונים הקשורים באור ובעיקר תאורה אמנותית של מבנים שונים בעיר.

במרכז ליון, כל ההתרחשות נמצאת בין כיכר בלקור (place bellecour) בדרום, לככר טרוקס (place des terreaux) היא ככר העירייה. חובה לבקר בליון בכיכר בלקור וכמובן לעלות לתצפית מדהימה על העיר, ממרומי גבעת הפיאבר (Fourvière) וכנסיית נוטרדאם דה פיאבר הממוקמת בראש הגבעה וצופה על העיר.

בגדה המערבית של הסון משתרעת על פני רצועה די צרה העיר העתיקה (Vieux Lyon), על סמטאותיה הגלויות והסמויות. הסמטאות הסמויות נקראות טרבולס (Traboules). הטרבולס הם מעברים מקורים בין הרחובות ובשני צידי המעבר דלת הנפתחת רק למי שיודע איך לפתוח ולעבור מרחוב אחד למשנהו כמו בסמטאות קסבה ים תיכונית. העיר העתיקה מחולקת לרבעים הנקראים על שם הכנסיה שברובע. הכנסיה החשובה והמעניינת היא קתדרלת סנט-ז'אן (St Jean Cathedral ) שהיא כנסייה שרובה בסגנון גותי, ובה גם שעון אסטרונומי יפה. לאחר הסתובבות בעיר העתיקה אי אפשר בלי ארוחה ליונזית מקומית של דגים ובשר ככל שרק נרצה.

בעיר העתיקה של ליון. סמטאות גלויות וסמויות. (צילום: דני בר)
בעיר העתיקה של ליון. סמטאות גלויות וסמויות. (צילום: דני בר)

ביציאה מהביקור בליון לא ויתרנו על מוזיאון מכוניות קטן ומיוחד עם אוסף של מיטב כלי הרכב מלפני מאה שנים ויותר, שנאספו במקום בלב שכונת מגורים יוקרתית. נסענו בין כרמים של חבל היין בו מיוצרים יינות הבוז'ולה המוכרים כל כך בחגיגות הבוז'ולה בכל נובמבר ברחבי העולם. גפני הגמאי היו רדומים עדיין באפריל ונכנסנו לכפר קטן ונחשב ביינות הבוז'ולה המיוחדים שלו – פלורי ( Fleurie ). בשעת ביקורנו במקום כבר בני הכפר, המונים כאלף נפשות בלבד, ספונים בביתם, למעט כתריסר צעירים שישבו בבר המקומי ושתו….יין. כן, באזור היין הכל כך חשוב גם הצעירים שותים יין ולא בירה.

יינות פלורי נחשבים למצטיינים באזור ובשנות בציר טובות, ניתן ליישן יין אפילו עד 16 שנים, בעוד שאר יינות בוז'ולה נצרכים עוד באותה שנה ולרוב כמה חודשים לאחר הבציר.
בדרכנו לכיוון צפון ומערב, חלפנו על פני מספר עיירות עם קסם של תרבות והיסטוריה, של ימים שעמדו מלכת, אווירה, דת וגם שוקולד.

מנזר וכנסיה מהמאה ה-12

אוטון (Autun) ממוקמת על גבעה מוקפת בגבעות המיוערות. בעבר היתה זו עיר חשובה מאוד בתקופה הרומית ועד היום ניתן לראות את שרידי התיאטרון הרומי וכמובן הקתדרלה המתנשאת בראש הגבעה וחולשת על העמק סביבה.

העיירה הבאה ממוקמת כ-100 ק"מ לכיוון פריז היא ווזליי (Vézelay). זו עירה שנשתמרה כמו בימי זוהרה בימי-הביניים, קטנה וציורית. ווזליי שימשה כתחנה חשובה בדרך הצליינים לסנטיאגו דה קומפוסטלה. הבזיליקה של סנט מדלן, שנבנתה במאה ה-12, ידועה בפיסול הרומנסקי המביא דמויות שליליות, עזות מבע, וסיפורים שמטרתם הייתה להרתיע את הבאים בשער הכנסייה מפני חטאי העולם הזה.

מעט צפונה מהעיר מונטבר, בלב עמק קסום, נמצא המנזר הציסטריאני של פונטנה (Fontenay Abbey) שנמצא בין אתרי המורשת עולמית של אונסק"ו. זהו מנזר וכנסיה מהמאה ה-12 החבוי בעמק ותודות לכך השתמר כל כך יפה 900 שנה. מרחק קצר מהמנזר נמצא כפר מוקף חומה שנשתמר כמו לפני 500 שנה. זה הכפר פלביני סור אוזרין (Flavigny-sur-Ozerain) שהתפרסם בשני דברים: הסרט "שוקולד" בכיכובה של ז'ולייט בינוש הוסרט כולו בכפר וכן סוכריות המנטה Anise of Flavigny שהמתכון שלהן עובר מדור לדור בין כותלי המנזר שבכפר הקטן.

העיירה המבוצרת סמור אן אסואז (Semur-en-Auxois ) היא מקום אחר שאסור לדלג עליו כאשר מטיילים באזור. הגשרים, שהם הדרך היחידה להכנס לעיירה המבוצרת, הרחובות הצרים והציוריים שבין החומות, השערים שנותרו מימי הביניים – כולם יחדיו משרים אווירה שמושכת עד היום אמנים המציירים את העיר וחומותיה וכמובן גם תיירים שנהנים מהאווירה ומבתי הקפה לרוב המצויים בה.

בעיר העתיקה של ליון. סמטאות גלויות וסמויות. (צילום: דני בר)
בעיר העתיקה של ליון. סמטאות גלויות וסמויות. (צילום: דני בר)

מהאזור שנשתמר מאות שנים על העיירות הציוריות שבו, נמשיך כ-80 ק"מ לאזור העיר אוקסר שנמצאת בחבל היון של בורגונדי ועל גדת נהר היון. אוקסר (Auxerre) סמוכה כבר לגבול חבל שמפיין ומפורסמת ביין הנתזים שלה Crémant de Bourgogne. סמוך לאוקסר נמצא כפר היין שבלי (Chablis) שנמצא בלב אחד מאזורי השרדונה המצטיינים בעולם. כל הכפר על כ-2,400 תושביו ו-45,000 דונם כרמי השרדונה שלו, עוסק ביין ובתיירות יין.

ביקרנו באחד היקבים על מנת לטעום ולהתרשם מהשרדונה המיוחד כל כך של שבלי.
יקב LAROCHE הפועל כבר מעל ל-150 שנה בכפר והיום הוא חלק מקבוצת יקבים בצרפת, צ'ילה ודרום-אפריקה. היקב מייצר כשני מיליון בקבוקים בשנה. טעמנו ששה יינות שונים משנות בציר 2008 ועד 2012. אציין רק שלושה מיוחדים. ראוי לציון שכל יינות היקב פקוקים בפקקי הברגה ולא פקקי שעם מסורתיים.

Cablis Saint Martin שנת 2012 הוא יין צעיר ששהה 5 חודשים בחביות נירוסטה. צבע זהוב צלול, ארומה פרחונית מלבבת, חומציות מאוזנת, נעימה ורכה. מחיר 15 יורו בלבד.

Chablis Grand Cru Les Clos שנת 2008 הוא יין ששהה 9 חודשים בחביות כאשר כשליש מהחביות הן עץ אלון והשאר נירוסטה. צבע זהוב, ארומה של פרחים שמעבירה תחושה של אביב בכוס. מתיקות כייפית, כאשר לאט לאט עולה מאחור חמיצות המשחקת בחלל הפה עם המתיקות. סיומת ארוכה ונעימה ביותר. מחיר 57 יורו.

Chablis Grand Cru Les Blanchots Reserve De l'Obedience שנת 2009 הוא יין המיוצר ממיטב הפרי ועושים ממנו רק 3,000 בקבוקים בשנה. היין שהה 12 חודשים בחביות של 500 ליטר. צבע זהוב עם מעט נגיעות של ירוק, צעיר ומלטף כמו יין צעיר. מתיקות וחמיצות קלה נמהלות ומתערבבות בחלל הפה. סיומת ארוכה ומלטפת. מחיר 85 יורו. היקב מוכר יין זה משנת 1995 ( יין בן 19 ) במחיר 195 יורו.

טרואה: מיליון וחצי קונים בשנה

אחרי אתנחתה של שרדונה בשבלי, ממשיכים כ-70 ק"מ צפונה ונכנסים לדרום חבל שמפיין.
טרואה ( Troyes) או טרוויש בלשוננו. זו עיר חשובה כבר מאות בשנים ולפני כאלף שנה היתה בה גם קהילה יהודית משגשגת ואחד מבני הקהילה הוא רש"י. רש"י נולד ונפטר בטרוייש אולם עיקר פועלו היה בוורמיזא (וורמס, גרמניה של היום ). מרכזה של טרואה הוא מדרחוב אחד גדול של בתים עם חזיתות עץ, שנשמרו היטב במשך יותר מארבע מאות שנה.

האנדרטה לכבודו של רבי שלמה יצחקי הלוא הוא רש"י בעיר טרואה. (צילום: דני בר)
האנדרטה לכבודו של רבי שלמה יצחקי הלוא הוא רש"י בעיר טרואה. (צילום: דני בר)

במרכז העיר יש את האנדרטה לכבודו של רש"י וכן גם מדרשת רש"י השייכת לאוניברסיטה המקומית.בימי הביניים היתה טרואה אחת משתי ערי המסחר החשובות ביותר במרכז אירופה והתפתחה בה תעשיית טקסטיל ובעיקר מרכזי מסחר בטקסטיל, הלבשה והנעלה שהעיר מצטיינת בהם עד ימינו. לצד מאות חנויות אופנה מהודרות הנמצאות במרכז העיר, קיימות בטרואה ובסביבתה הקרובה חנויות מפעל רבות, בהן נמכרים פריטי לבוש מוזלים. בסמוך למרכז טרואה נמצאים שני מרכזי קניות גדולים, שבהן כ-250 חנויות, בהן מוכרים הלבשה אופנתית במחירי מציאה: Troyes Marques Avenue Mode ו- village de marques.

כמיליון וחצי קונים פוקדים את החנויות הללו מידי שנה בשנה. גם בכפרים סן ז'וליין לה וילה (Saint Julien les Villas) ו-פון סן מארי (Pont Saint Marie) הנמצאים ק"מ ספורים מטרואה, קיימים מספר קניונים גדולים המתמקדים בעיקר בתחום ההלבשה. בטרואה שוכנים המשרדים הראשיים של חברת לקוסט.

בדרכנו לשדה התעופה מטרואה, אי אפשר שלא לעצור בעיר ימי הביניים המקסימה פרובנס (Provins ) שנמצאת כ-90 ק"מ משדה התעופה שרל-דה-גול של פריס. פרובנס היא עיר מוקפת חומה שנשתמרה היטב ונראית כאילו נלקחה היישר מימי הביניים. העיר ידועה בגידול ורדים ובייצור ריבות, דבש וסוכריות ורדים. בפרובנס מתקיימים גם מופעי אבירים ודורסים על חומות העיר העתיקה.

ניתן לבקר באתרים אלה עצמאית או בטיול מאורגן בהדרכתי.

סוכריות אניס בפליבני
http://www.anis-flavigny.com/index2.html#.U2c6roF_uSo

יקב לרוש בשיבלי
http://www.larochewines.com/en?age=1

אאוטלט מקארתור גלן
http://www.mcarthurglen.com/en/outlets/france/mcarthurglen-troyes/

village de marques
http://www.marquesavenue.com/Troyes-Mode

לינק לטיול http://www.tourdefrance.co.il/basic/it/itemtemplate.aspx?ItemID=50201110&ClassID=50658840

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן