Skip to content

לבני ואהרונוביץ יבקשו להגדיר את מבצעי "תג מחיר" כטרוריסטים

רצף האירועים והתגברות האלימות כלפי פלסטינים וערביי ישראל הביאו את השרים והיועץ המשפטי לממשלה לקדם את ההכרזה. ביוקנעם נעצר צעיר החשוד בביצוע שבעה מקרי תג מחיר בעיר. העליון הפך החלטה של המחוזי לשחרר למעצר בית בריונים שתקפו פלסטינים והותירם במעצר עד תום הליכים. וינשטיין: "לא נהסס לערער ולחזור ולערער עד אשר תהיה ענישה מתאימה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שרת המשפטים, ציפי לבני והשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' יביאו לפני הממשלה את המסקנות והלקחים של ששת החודשים שחלפו מאז ההכרזה על "תג מחיר" כהתארגנות בלתי מותרת ותיבחן ההכרזה על הארגון גם כארגון טרור. כך החליטו היום (רביעי) השרים לאחר דיון חירום שנערך עם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, פרקליט המדינה שי ניצן, גורמים מקצועיים מהפרקליטות, התביעה המשטרתית ונציגי צבא ושב״כ.

הוחלט גם כי תיבחן הוצאה נרחבת יותר של צווי הרחקה ואכיפה אפקטיביים על המפרים צווים אלה, לרבות באמצעות מעצרים. בנוסף, הפרקליטות והמשטרה יבחנו בימים הקרובים אפשרות להעברת תיקים מסוג "תג מחיר", שחלקם מטופלים היום על ידי התביעה המשטרתית, אל הפרקליטות ו/או את העמקת המעורבות של הפרקליטות וליווי תיקים גם במקרים של העמדה לדין בעבירות "תג מחיר" חמורות פחות.

בהמשך לפרסומים כמו זה במגפון, בדבר קריאתו של הרב יצחק שפירא לסרב פקודה לבצע פינוי מאחזים וכדומה ובכך למנוע התנגשויות בין כוחות הביטחון למתנחלים, ביקשו השרים לקבל סקירה של פרסומים גלויים שפורסמו על ידי רבנים שמשנתם האידיאולוגית משפיעה על המבצעים. 

הוארך מעצר תוקפי הפלסטינים במוטות ואלות 

בית המשפט העליון האריך היום (רביעי) את מעצרם עד תום הליכים של יוסף וינברג ואלירן לנדוי, שתקפו פלסטינים בשטח רמת מגרון דרום בעת שאלו עיבדו את מטעי הזיתים והתאנים שלהם. השניים, שנעצרו עם קטין נוסף ששוחרר למעצר בית, שוחררו למעצר בית ביום ראשון השבוע בבית המשפט המחוזי בירושלים. הפרקליטות ביקשה ארכה להגשת ערער על החלטת בית המשפט ושופטי העליון קיבלו את הערער וביטלו את החלטת המחוזי לשחררם.

רכבי היס"מ ביצהר (צילום: הקול היהודי)
רכבי היס"מ ביצהר (צילום: הקול היהודי)

מכתב האישום שהוגש נגד השלושה עולה כי ב-23 בחודש מרץ השנה הגיעו הנאשמים לשטח החקלאי, שהוכרז שטח צבאי סגור. הם התקרבו אל הפלסטינים שעבדו במקום והחלו לקללם וליידות בהם אבנים. תוך כך הם התקרבו לעובדים "ולאחר מכן החלו להכותם במוטות ובאלות. אחד הפלסטינים בשם עמר אלחאג' נפל על הקרקע והוכה על ידי בני החבורה בראשו עם אלה ושניים אחרים הכו את בעל הקרקע, נסיף עבד אלג'אבר, בידו השמאלית באלה". החבורה הזו גם לא חסה על  החיות ו"גם סוסם של המתלוננים (הפלסטינים) הוכה בהזדמנות זו".

השופטים לא חסכו ביקורת מבית המשפט ששיחרר את התוקפים למעצר בית וכתבו כי בית המשפט קבע כי הנאשמים "חסרי גבולות ואינם בוחלים בשימוש באלימות קשה כלפי אנשים שלא אינו להם כל רע", ולמרות זאת התירו השופטים ביצוע תסקירי מבחן. בתסקירים נקבע כי קיים סיכון בינוני להישנות ההתנהגות הפוגענית על ידי הנאשמים ולכן החליט בית המשפט כי הוא מסתפק במפקחים מן היישוב הראויים לאמונו ושחררם למעצר בית בפיקוח אלקטרוני (אזיקים אלקטרונים).

"מעשה בריונות שפל"

"ענייננו במעשה בריונות שפל ונקלה כלפי חקלאים מקומיים", קבע שופט העליון יצחק עמית והוסיף: "אפילו על הסוס לא חסו הפורעים. ככל הנראה סברו כי מצוות צער בעלי חיים אינה חסה על סוס של גויים". בית המשפט ציין כי למרות שאין לנאשמים עבר פלילי, עומדים נגד שניהם כתבי אישום בגינם טרם נשפטו. נגד וינברג על החזקת אגרופן וסכין ונגד לנדוי על הפרת הוראה חוקית. 

תוך כך עיכב בית משפט השלום בירושלים את שחרורו למעצר בית של עמי מתוקי, תושב יצהר, שנעצר בשבוע שעבר עם רעייתו בגין חשד שהיה מעורב בהצתת דלת המסגד באום אל-פחם לפני כשבועיים. לנוכח בקשת פרקליטות המדינה לערער בבית המשפט המחוזי על ההחלטה לשחררו למעצר בית, עיכב בית המשפט את שחרורו עד למחר בצהרים, אז יתקיים הדיון בערער המשטרה. 

ביצהר קוראים למפכ"ל: הפסק את מסע השיסוי

"כיישוב, אנו מצויים בתקופה מתוחה וסוערת מאוד, עקב גלי ההרס שפקדו אותנו ע"י כוחות הביטחון, הפועלים, לטעמנו, בסגנון 'תג מחיר' כלפי היישוב" – כך כתבה הבוקר מזכירות יצהר למפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו. לטענתם, "תושבי היישוב סובלים רבות בשבועות האחרונים מנוכחות משטרתית מוגברת, דרישה להצגת תעודות זהות בכניסה ליישוב". לדבריהם, המשטרה מתמקדת בהם בעוד "תושבים רבים חשים תסכול לנוכח אוזלת היד של המערכת כלפי אירועי הטרור האמיתיים המתרחשים מדי יום ע"י אויבינו הערבים – זריקות אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ולעיתים אף ירי".

חברי המזכירות מזכירים למפכ"ל את ההשתלטות על מבנה הישיבה: "אנו עדים להמשך ההתעמרות של המשטרה בתושבי היישוב, עם מעצרם של שני זוגות הורים, הפקרת ילדיהם והתעללות בעצורים בחקירתם, כל זאת באשמת החזקת רכב דומה לזה שצולם בסרטון בו רואים פעולת תג מחיר. האם הפשע הפסיק להשתולל ברחובות המדינה, שלמשטרה יש כל כך הרבה זמן ומשאבים להקצות עבור יצהר? האם הרגישות וההכלה יכולה להיות מופנית רק כלפי אויבים ולא כלפי אחים?". 

"מותר ליידות אבן בחייל…"

שופט בית משפט השלום בירושלים, ד"ר אוהד גורדון, החליט  לשחרר לביתה את אלירז  פיין בת 22 מיצהר, שנעצרה ב-4:30 לפנות בוקר בביתה על ידי בלשי מפלג הפשיעה הלאומנית במשטרת ש"י. אלירז נעצרה בעקבות התבטאויותיה בתוך פורום סגור של תושבי יצהר, כי מותר ליידות אבן בחייל בעת פינוי לילי – גם אם זה עלול לגרום למותו.

התבטאות זו, שעוררה דאגה בקרב תושבי ההתנחלות, הועברה בשלמותה לידי המשטרה לפני שבועיים. חוקר המשטרה לא הסביר לבית המשפט מדוע החליטה המשטרה לפעול למעצרה רק לאחר שבועיים. הצעירה המצויה בהריון מתקדם שוחררה למעצר בית בבית הוריה למשך שבעה ימים לאחר שהפקידה ערבות עצמית של 2,500 שקלים ונאסר עליה להשתמש בטלפון הסלולרי ובקווי ובמחשב.

לבני: הטקסטים האלה יכולים להפוך למעשים

שרת המשפטים ציפי לבני התייחסה היום לדיון שהתקיים ביצהר בשאלה אם מותר להרוג חייל במהלך פינוי ואמרה: "הדברים הללו לא נאמרו ממטה חמאס, אלא מיישוב יהודי – מיצהר. מי ששתק אל מול פשעי שנאה נגד ערבים, מגלה שהפשעים האלה מופנים עתה נגד חיילי צה"ל, נגד רשויות אכיפת החוק ונגד שלטון החוק". לבני הוסיפה: "למדנו כבר שהטקסטים האלו יכולים להפוך למעשים. ההתכנסות היום איננה ראשונה, אלא המשך של רצון משותף של כל הנוכחים כאן ללכוד את הפושעים ולהעמידם לדין".

היועץ היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אמר: "אנחנו במערכת אכיפת החוק נעשה הכל כדי שהתופעה לא תתקיים. המשימה לא פשוטה. כבר הכרזנו עליה כהתארגנות בלתי חוקית. אם תהיינה ראיות קבילות אעקוב באופן אישי על הגשת תיקים ולא נהסס לערער ולחזור ולערער עד אשר תהיה ענישה מתאימה, לאירועים שאנחנו לא מוכנים להקל בהם ראש". 

שבעה – מי יודע?

בשעות הצהריים נעצר תושב יקנעם בן 25 על ידי משטרת עפולה בעת שניקב צמיגים של כלי רכב באתר בנייה בעיר. הצעיר חשוד כי בנוסף למקרה זה, הוא ביצע שבע פעולות "תג מחיר" בעיר בחודש שחלף. הוא הובא לחקירה בתחנת משטרת עפולה ומחר יובא להארכת מעצר בפני שופט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן