Skip to content

נציבות ביקורת חדשה תבקר את הפרקליטות ועורכי הדין החיצוניים

שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה חנכו נציבות ביקורת חדשה. "משימתי לא הייתה להתחבב על 900 פרקליטים, אלא להביא לכך שמה שאני חושב על אותם פרקליטים, יחשבו גם 8 מיליון אזרחי המדינה" אמר ויינשטיין. "נראה כי אמון הציבור במערכות האכיפה נשחק וצריך לחזק ולהקים את גוף הביקורת", אמרה לבני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד המשפטים חנך ביום חמישי את נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות שבמשרד המשפטים. שרת המשפטים ציפי לבני אמרה כי יש לה אמון מלא וללא עוררין בגורמי אכיפת החוק במדינת ישראל, בפרקליטות ובשאר גופי התביעה. אך "הנציבות לא הוקמה כי אין לי אמון בהם, אלא דווקא מתוך זה שיש לי אמון בהם. אני מאמינה שאמון הציבור הוא קריטי לכוחה של המערכת לפעול. היה נראה כי אמון הציבור במערכות האכיפה נשחק וצריך לחזק ולהקים את גוף הביקורת".

לדבריה "אלה ימים לא פשוטים כלל לדמוקרטיה בישראל. מערכת אכיפת החוק והמשפט היא הבסיס לדמוקרטיה שבלעדיה הדמוקרטיה יכולה לקרוס ומי שישלוט, הם אלו שאנו רואים מציצים מעת לעת בחיינו הדמוקרטיים. אם שלטון החוק יקרוס, מי שישתלט יהיו תגי מחיר למיניהם, פוליטיקה מושחתת, פשיעה מאורגנת".

היועץ המשפטי ויינשטיין השרה לבני והנציבה החדשה הילה גרסטל (צילום: דן בר דוב)
היועץ המשפטי ויינשטיין השרה לבני והנציבה החדשה הילה גרסטל (צילום: דן בר דוב)

היועץ המשפטי יהודה וינשטיין בירך את הנציבות ואמר: "מתחילת כהונתי סברתי שגוף ביקורת על מערך התביעה הוא הכרח המציאות, שכן הוא יחזק את אמון הציבור בפרקליטות". לגבי הביקורת אותה הוא עלול לספוג מעורכי הדין המייצגים את המדינה ומעתה חשופים לביקורת, אמר: "משימתי לא הייתה להתחבב על 900 פרקליטים, אלא להביא לכך שמה שאני חושב על אותם פרקליטים, יחשבו גם שמונה מיליון אזרחי המדינה". וינשטיין בירך את שרת המשפטים ש"הביאה לכך שהגוף הזה פתח את שעריו מהרגע הראשון, ואלמלא הצטרפותה, לא היינו מגיעים ליום הזה".

(צילום: דן בר דוב)
"אין מטרת הביקורת להרוס ולחסל". הילה גרסטל (צילום: דן בר דוב)

הנציבה החדשה, השופטת בדימוס הילה גרסטל, נשיאת בית משפט השלום בתל אביב לשעבר, הסבירה כי "מדובר בגוף העומד על שני יסודות: האחד עוסק בתלונות פרטניות המגיעות מהציבור, מהשרה או מהיועמ"ש, או אירועים שאנשי הנציבות, תוך כדי עבודתם, יסברו שיש מקום לבררם. השני עוסק בביקורת מערכתית יזומה בנושאים שונים הנוגעים לניהול תקין, לאופן ההתנהלות, לשקיפות, לאתיקה מקצועית וליעילות של שני הגופים המבוקרים".

"אני רואה את תפקיד הנציבות בקיום הליכי ביקורת השואלת שאלות, מזהה כשלים אמיתיים, ממליצה על דרכי תיקונם ונוטלת חלק מתאים בהליך השיפור", אמרה הנציבה והדגישה כי "אין מטרת הביקורת להרוס ולחסל. מטרתה היא לבנות, ליצור, לתקן. אין אדם חף מטעויות ואין גוף חף מכשלים. לא כל טעות טעונה טיפול ע"י גוף ביקורת ולא כל כשל טעון סנקציה. כל בדיקה צריכה להיעשות בצורה יסודית, מקצועית, לא פופוליסטית, אך חסרת פשרות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן