Skip to content

ידלין: "ההאשמות על הריגול הישראלי בארה"ב – הזויות"

המתיחות בין ישראל לארה"ב שוב גואה - והפעם על רקע ההאשמות שהשמיע מרטין אינדיק ביום שישי, על חלקה של ישרארל בהפסקת שיחות השלום עם הפלסטינים ועל רקע הפרסומים החוזרים ב"ניוזוויק" על היקף הריגול הישראלי בארה"ב. השר שטייניץ ייפגש עם ראש ועדת המודיעין בסנאט וידרוש להדוף "פרסומים כוזבים מסוג זה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההתנגחות הפומבית בין ישראל לארה"ב נמשכת ואף מחריפה. אחרי האשמותיו של השליח המיוחד, מרטין אינדיק, שנשמעו בכנס מכון וושינגטון יום שישי, על הסיבות להפסקת המו"מ עם הפלסטינים – שבו ועלו לכותרות בארה"ב ההאשמות נגד ישראל, כאילו היא מנהלת מסע ריגול נגד ארה"ב.

גם הפעם היה זה במסגרת פרסום ב"ניוזוויק" – אלא שהפעם פרסם המגזין סיפור ולפיו סוכן ישראלי ניסה להאזין לסגן הנשיא האמריקני לשעבר אל גור, סגנו של קלינטון – במהלך ביקור שערך בישראל. עפ"י הסיפור שפורסם ב"ניוזוויק" הסתתר הסוכן הישראלי בתעלת האוורור בחדר המלון, אך התגלה ע"י אנשי האבטחה של סגן הנשיא והוברח מן המקום.

אל גור. מי המתין לו בתעלת האוורור בחדר המלון? (צילום: ויקימדיה)
אל גור. מי המתין לו בתעלת האוורור בחדר המלון? (צילום: ויקימדיה)

ראש אמ"ן לשעבר, עמוס ידלין – ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי – התייחס לכך היום בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2. "ישראל לא מרגלת בארה"ב", אמר. "אני אומר זאת כראש אמ"ן לשעבר, וכל קודמיי מאז פולארד יגידו זאת, וכך גם ראשי המוסד. מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר, אמר לי את הדברים בצורה ברורה – אין ריגול ישראלי בארה"ב".

לדברי ראש אמ"ן לשעבר, שנאמרו לרינה מצליח, "אלה האשמות שווא הזויות. ניוזוויק מסתמך על עדויות עלומות עם סיפורים היסטוריים ממלחמת העצמאות. הסיפור האחרון על התחבאות בצינור האוורור זה סיפור שנשמע כמו מלפני 50 שנה, מערכות המודיעין של היום לא דומות לזה.

"כל ראש ממשלה אומר בפגישה הראשונה שלו עם ראש המודיעין שיש חוק אחד – ישראל לא מרגלת בארה"ב", הוסיף ידלין. הוא קרא לעמיתיו האמריקניים לצאת נגד הטענות ולומר באופן פומבי כי אין להן כל בסיס. "צריך להגיד לעולם על התועלת שהאמריקניים רואים משיתוף הפעולה עם רשויות המודיעין בישראל, הם מקבלים מאיתנו מידע יוצא מהכלל".

גם השר לנושאים אסטרטגיים ולענייני מודיעין יובל שטייניץ, הגיב לראשונה לפרסומים ורמז כי גורמים עלומים מנסים לפגוע ביחסים החמים בין שתי הידידות הקרובות. "מתקבל הרושם שמישהו מנסה לחבל בשיתוף הפעולה המודיעיני המעולה בין ארצות הברית לישראל", טען שטייניץ. "בכל פגישותיי עם ראשי מערכת המודיעין האמריקאית, ועם הדרג המדיני הממונה עליהם, לא שמעתי טענה אחת על ריגול ישראלי בארצות הברית, אלא רק שבחים על שיתוף הפעולה המודיעיני היוצא מן הכלל".

שטייניץ, שצפוי להיפגש בשבוע הקרוב עם בכירים אמריקניים הבהיר כי בכוונתו לפעול על מנת שהפרסומים לא יפגעו בשיתוף הפעולה בין המדינות. "ביום שלישי הקרוב אפגש עם ראש ועדת המודיעין בסנאט ואעמוד על הצורך בהדיפת פרסומים כוזבים מסוג זה", הדגיש שטייניץ.

במקביל מותחים גורמים בכירים בירושלים ביקורת חריפה על דבריו של השליח האמריקני למשא ומתן מרטין אינדיק, שהאשים את הבנייה בהתנחלויות ואת ישראל בפיצוץ השיחות. סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה גורם ישראלי בכיר שהאשים את אינדיק בתגובה לדבריו בצביעות, והדגיש שהשליח האמריקני ידע כי הבנייה בשטחים תימשך במהלך המשא ומתן.

"אינדיק מטיח האשמות באחרים בלי לדבר על האחריות שלו למצב הנוכחי, קשה להצביע על תרומה משמעותית שלו לתהליך", אמר הגורם הבכיר. הוא הוסיף שהשליח האמריקני התעקש להיות נוכח בכל הפגישות בין הצדדים, ולעתים היעדרותו הייתה מועילה יותר. לפי הבכיר, אינדיק דרש להיות בכל פגישות המשא ומתן למרות העובדה שהתהליך אמור היה להיות בעיקר דו-צדדי.

לדברי אותו גורם, "אינדיק ידע על היקף הבנייה, ידע שזה הבסיס למשא ומתן ולמרות זאת לא הצליח לגייס את הגמישות הישראלית לטובת השגת גמישות פלסטינית. זו הסיבה שאבו מאזן הרגיש בנוח להשיב בשלילה לכל דבר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן