Skip to content

עברה הצעת חוק למניעת חנינה על מעשי רצח חמורים

להצעת החוק, שאותה יזמה ח"כ איילת שקד, מתנגדת יו"ר ועדת השרים לחקיקה, ציפי לבני, אבל חבר מפלגתה של לבני, ח"כ דוד צור, הוא בין תומכי ההצעה. היא גם זוכה לתמיכת ח"כ איתן כבל. הצעת איסור החנינה תחול על רוצחים טרוריסטים וגם על מבצעים של מעשי רצח פליליים מתועבים במיוחד, כגון רצח משפחת אושרנקו, רצח הילדה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת השרים לחקיקה אישרה ברוב גדול, את הצעת החוק למניעת חנינה, על מעשי רצח חמורים. בהצעת החוק תמכו השרים גלעד ארדן, גדעון סער, לימור לבנת, סופה לנדבר, יאיר שמיר, אורי אורבך, אורי אריאל . התנגדו השרים לבני, גרמן ופרי.

בתגובה ראשונית בעמוד הפייסבוק שלו כתב השר נפתלי בנט: "מדינת ישראל פתחה היום דף חדש ביחס למלחמה בטרור ובמחוייבותה המוסרית למשפחות השכולות. רוצחים צריכים למות בכלא ולא לחגוג בבית".

גם באופוזיציה תומכים בהצעת החוק, לפיו תינתן לשופטים אפשרות להטיל מאסר עולם בלי אפשרות לחנינה לרוצחים. "אומר באופן ברור שאילו הייתי חבר בוועדת השרים לחקיקה הייתי מצביע בעד הצעת החוק אותה מובילה ח״כ איילת שקד מהבית היהודי", כותב ח"כ איתן כבל, בעמוד הפייסבוק שלו. "תמיד התנגדתי לשחרור מחבלים מרצחים עם דם על הידיים והעובדה ששיניתי את דעתי בעסקת החייל החטוף גלעד שליט, איננה נותנת לי מנוח.

"שחרור מחבלים רוצחים יכול לעלות רק לאחר חתימת חוזה שלום". איתן כבל (צילום: דן בר דוב)
"שחרור מחבלים רוצחים יכול לעלות רק לאחר חתימת חוזה שלום". איתן כבל (צילום: דן בר דוב)

"הייתי מאלה שפנו בזמנו לשר הביטחון אהוד ברק ותבעתי ממנו להקים ועדה שתקבע כללי משחק ברורים בכל הנוגע לשחרור מחבלים בכלל ומחבלים רוצחים בפרט", כותב ח"כ כבל. "לצערי עד עתה ממשלותיו של נתניהו לא דנו בהמלצות ועדת שמגר. לצופה מהצד תמיכתי בחוק, עליו חתומים חברי הכנסת אורית סטרוק ,איילת שקד, רוברט אילטוב ויריב לוין ושיש לו השלכות מדיניות, עלול להראות הזוי לרבים מהציבור שדעותיו נטועות בעיקר בשמאל המדיני. יחד עם זאת – כמי שמוכן לשלם מחירים רבים ואף כבדים למען השלום ואפילו עבור סוג כזה או אחר של הסכם שיביא רגיעה לאזור – אינני מוכן לקבל את הדיכוטומיה האוטומטית שמחלקת כל נושא לפי שמאל וימין.

"מבחינתי דיון בשאלה הנוגעת לשחרור מחבלים רוצחים יכול לעלות רק לאחר חתימת חוזה שלום ו/או הסכם ארוך טווח שאמור להביא לשקט לשנים רבות לאזורינו", כותב ח"כ כבל. "בכל משא ומתן עם אויבינו-שכנינו ראוי שיובהר קבל עם ועולם שאנו נהיה מוכנים ללכת כברת דרך ארוכה למען שלום ו/או הסכם – אך דיון בשאלת שחרור המרצחים תעשה רק כשיבוא השלום. הדיון בשאלה מי האשם בעובדה שהמו״מ לא קיים איננה יכולה לשנות את דעתי. שחרור רוצחים לא יהיה חלק ממחוות שאולי יובילו לשלום!"

ח"כ שקד (צילום: ציפי מנשה)
"לעצור תהליכים בזויים ומתועבים של חנינת טרוריסטים רוצחים". ח"כ שקד (צילום: ציפי מנשה)

על התיקון לחוק יסוד: נשיא המדינה (תיקון – איסור חנינה לרוצח), שאותו יזמו חברי הכנסת איילת שקד ודוד צור, חתמו חברים מסיעת הבית היהודי, התנועה, הליכוד, ישראל ביתנו וקדימה. התיקון להצעת החוק מבקש לאפשר לשופטי בית המשפט אשר דנים ברצח על רקע לאומני, פעילות טרור או רצח כל רצח מתועב אחר – לשלול בעת מתן גזר הדין את האפשרות למתן חנינה לרוצח.

ח"כ איילת שקד, יו"ר סיעת הבית היהודי, שהתייחסה לנושא, אמרה: "חשוב שנוכל לעצור תהליכים בזויים ומתועבים של חנינת טרוריסטים רוצחים. מהיום יוכלו שופטי בית המשפט להחליט, כל מקרה לגופו, האם יכולה בכלל להינתן זכות החנינה. במקרים קיצוניים תישלל זכות החנינה, כך שאותם רוצחים לא יוכלו כלל להיות כלי למשא ומתן עתידי. בצורה חוקית זו נוכל למנוע שחרור עתידי של מחבלים בעסקאות שחרור שאין להם מידתיות ולא טעם, ובכך להחזיר את המדינה למסלולה".

לקראת הדיון בוועדת השרים לחקיקה תקף אמש יו"ר הבית היהודי, ח"כ נפתלי בנט, את שרת המשפטים ציפי לבני, שהודיעה שתתנגד לחוק משום שיפגע ביכולת התמרון המדינית של ממשלות עתידיות. "בדיוק זו המטרה, ציפי. ממשלות ישראל הוכיחו בעשורים האחרונים שאינן עומדות בלחץ, ומשחררות פעם אחר פעם מחבלים רוצחים", כתב בנט בעמוד הפייסבוק שלו. "מחבלים אינו עניין למחלוקת פוליטית בין ימין ושמאל. הרוצחים של מחר מסתכלים עלינו ויבינו טוב מאד את המסר שלנו אליהם אם ההצעה הזאת תעבור, ובוודאי אם ההצעה לא תעבור.

"הבית היהודי, שהיתה המפלגה היחידה שכל חבריה הצביעו נגד שחרורי המחבלים עד כה, תילחם על העברת החוק הזה עד הכנסתו לספר החוקים של ישראל", כתב עוד בנט. "לא נרפה, לא נעזוב -עד שנפסיק סופסוף את הדבר הבלתי מוסרי הזה שנקרא – שחרור רוצחים".

ואילו ח"כ דוד צור (התנועה) שתומך בהצעת החוק בניגוד לדעת ראשת המפלגה שלו, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "הצעת החוק בעניין מאסר עולם ללא אפשרות חנינה נועדה ליתן סמכות לביהמ״ש ומדרגה נוספת מעל למאסר עולם ומתחת לגזר דין מוות שאינו קיים כיום, במקרים מיוחדים – כדוגמת יגאל עמיר, רוצחו של ראה״מ רבין, רוצחי משפחות פוגל ואושרנקו, רוצח הילדה רוז פיזם – ועוד מקרים מתועבים שביהמ״ש יגדירם.

יש בכך משום עשיית צדק ולא רק משפט!", כתב ח"כ דוד צור. "לעניין הטענה כי הדבר יצמצם את מרחב התמרון במו״מ המדיני, אני סבור אחרת. ראשית, סברתי בעבר וגם כיום כי נושא שחרור הרוצחים כתנאי לניהול מו״מ אינו מוסרי ואינו גם מועיל. בעיניי הפסקת הבניה בהתנחלויות שמחוץ לגושי ההתיישבות נכון יותר , ויתרום לכל פתרון עתידי בו ברור כי תהיינה פשרות טריטוריאליות. מעבר לכך, שלצערי יוותרו עוד רוצחים רבים כקלפי מיקוח למעט אלה שביהמ״ש יגדירם כלא ברי חנינה.

"נכון, שלהצעת החוק הזו מתנגדת יו״ר המפלגה שלי", כתב ח"כ צור, "אך לגיטימי שאסבור אחרת מתוך השקפת עולם הלוקחת בחשבון גם את מצוקת הקרבנות ולא רק את שיקולי המשפט הטהור. אני תומך בכל מאודי במאמציה להבאת המו״מ חזרה למסילה ואינני רואה בהצעת חוק זה למכשלה. החוק כשיעבור יעשה צדק אמיתי עם מצוקתן הנוראית של קרבנות העבירה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן