Skip to content

משוטף כלים למנהל מלון? הימים האלה חלפו

יוזמה של רשת הילטון עולמית נועדה לפתוח בפני צעירים הזדמנויות לקריירה בתעשיית האירוח. אפשר להתמחות בבית מלון בתקופת הלימודים האקדמיים וגם לעבוד תקופת מה בחו"ל. בכנס ארצי שהתקיים בתל אביב, אמר מנכ"ל משרד התיירות למאות הצעירים: "אנחנו זקוקים לכם, כדי שיהיו לנו כוחות חדשים ונוכל לרוץ קדימה". בינתים 40% מהעובדים במלונאות מרוויחים שכר מינימום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הבריכה במלון הילטון. אירוע הקריירה הגדול בעולם. (צילום: עירית רוזנבלום)
הבריכה במלון הילטון. אירוע הקריירה הגדול בעולם. (צילום: עירית רוזנבלום)

"האיום החדש נגדנו הוא שמציגים אותנו כמדינת אפרטהייד. אין לי נתונים אם זה מתחיל להשפיע, אבל אני חושש שזה איום אמיתי. כאשר חוסלה האפרטהייד בדרום אפריקה, היתה צמיחה אמיתית בתיירות". כך אמר בסוף השבוע פרופ' נתי אוריאלי מאוניברסיטת בן גוריון, בכנס הארצי לסטודנטים לניהול מלונאות ותיירות. הכנס נערך זו השנה השלישית במלון הילטון תל אביב והוא מיועד לכל מוסדות הלימוד למנהל מלונאות ותיירות.

נעמי סקקיברא, מנהלת הדרכה במלון וולדורף אסטוריה החדש בירושלים. סגנון בינלאומי
נעמי סקקיברא, מנהלת הדרכה במלון וולדורף אסטוריה החדש בירושלים. סגנון בינלאומי

אל אולם הכנסים של הילטון תל אביב נאספו ביום ה' שעבר מאות צעירים, שתחום המלונאות עשוי להיות דרכם בחיים. יאיר אפרת, שנרשם בטופס של מרכז ההדרכה של מלון הילטון בתל אביב, לומד תיירות זו השנה השנייה במכללה האקדמית כנרת, לאחר שבשנה הראשונה למד בפקולטה ברחובות. "מעניין אותי להתקדם לעולם המלונאות", הוא אומר, "ומלון הילטון הוא מקום טוב להתמחות בו. חבר שעובד כאן המליץ לי".

נעמי סקקיברא, שמוצאה חצי אוסטרלי וחצי יפני, נולדה בירושלים והיא עובדת כמנהלת הדרכה במלון וולדורף אסטוריה החדש בירושלים, שאף הוא שייך לרשת הילטון. "בזכות זאת שאנחנו מותג מלונאי בינלאומי שמוצאו אמריקאי, כל ההדרכות נבנות בחו"ל", היא מספרת. אחד הפונים לדוכן של המגייסים לעבודה בוולדורף אסטוריה היה קיבוצניק מרמת הגולן, שעובד בהארחה ומתלבט אם לצאת מהקיבוץ ולקבל נסיון ברשת הבינלאומית. "דרך המותג שלנו הוא יכול לעבוד במלונות הרשת בחו"ל. עובדים שלנו עובדים באירופה וגם אנחנו מקבלים חברי צוות מחו"ל", אומרת סקקיברא.

הפעילות של הכנס הארצי לסטודנטים לניהול מלונאות ותיירות, מהווה חלק מיוזמה עולמית של הילטון העולמית תחת השם "בני נוער בחודש אירוח", שנועדה לפתוח בפני צעירים הזדמנויות לקריירה בתעשיית האירוח. במהלך החודש מתאפשר לצעירים להיחשף לעבודה במלונות הילטון בעולם – עובדים מישראל עושים שבוע במלונות באירופה ועובדים מחו"ל מתנסים במלונות הילטון בארץ.

ד"ר אלון גלבמן, ראש המחלקה לתיירות ומלונאות במכללת כנרת בעמק הירדן, מברך על היוזמה הזו. "זה רעיון נהדר", הוא אומר, "סוף סוף תעשיית המלונאות מבינה את החשיבות של הכשרה אקדמית לא רק במילים אלא גם במעשה. רשת הילטון קובעת סטנדרד שיכריח גם את הרשתות האחרות להתאמץ יותר כדי לחזק את הקשרים עם מוסדות אקדמיים ועם הסטודנטים שמכשירים את עצמם לניהול ביניים ובכיר בתיירות ובמלונאות. בעבר מלונאים האמינו שכל מה שאתה צריך זה להתחיל בתפקיד זוטר ולהתקדם ממנו. פעם זה היה אופנתי להתקדם משוטף כלים למנכ"ל. אבל התנאים השתנו".

ואכן, מדבריו של גלעד שלוש, סמנכ"ל משאבי אנוש במלונות הילטון תל אביב ווולדורף אסטוריה, עולה, שבהילטון תל אביב עובדים קרוב ל-700 אנשי צוות מ-40 מדינות, אך רק 70 איש מהם למדו מינהל או מקצועות המלונאות, כלומר 10%.

כנס: מימין, מנכ"ל מלונות הילטון רוני פורטיס, העיתונאית רינה מצליח, נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן ומנכ"ל מלון וולדורף אסטוריה ירושלים, גיא קליימן. (צילום: דניאל כהן)
בכנס: מימין, מנכ"ל מלונות הילטון רוני פורטיס, העיתונאית רינה מצליח, נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן ומנכ"ל מלון וולדורף אסטוריה ירושלים, גיא קליימן. (צילום: דניאל כהן)

שלוש בירך את התלמידים שהגיעו מכל רחבי הארץ וממגוון בתי ספר ובהם תדמור, הדסה ירושלים, המכללה האקדמית כנרת והפקולטות לתיירות בבאר שבע, ברחובות ובאשקלון. לדבריו, וולדורף אסטוריה ירושלים נפתח לפני כחודש, אך מלון הילטון תל אביב הוא כבר בן 50 שנה. שלוש סיפר שהילטון היא החברה היחידה שמפעילה אפליקציה אינטרנטית דרכה ניתן לראות את כל המשרות הפתוחות ברשת, וליצור קשר מהיר למחלקת כוח אדם.

עולם התיירות עובר שינוי

מנכ"ל מלונות הילטון בישראל, רוני פורטיס, הזכיר שרשת הילטון העולמית היא הגדולה בעולם ומונה 4.000 מלונות ברחבי הגלובוס. "היא צומחת בקצב של מאה מלונות בשנה והכפילה את מספר המלונות שלה ב-6-7 שנים", ציין פורטיס, "מישהו צריך לעבוד ולנהל את המלונות האלה, לדעת איך ממשיכים לגדול ולגרום לכך שהלקוח יעדיף את המלונות שלנו". אחת הדרכים לגרום ללקוחות מרוצים, לפי האמונה של הילטון, היא עובדים מרוצים. לכן היא מפעילה תוכנית בשם בלו אנרג'י שמטרתה לפעול למען העובדים והלקוחות כאחד.

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, בכנס. "לדעת להצטיין גם בתנאים קצת פחות נוחים". (צילום: עירית רוזנבלום)
מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, בכנס. "לדעת להצטיין גם בתנאים קצת פחות נוחים". (צילום: עירית רוזנבלום)

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, בירך את הבאים באמרו שההכשרה של הצעירים חשובה לתעשיית התיירות. "אנחנו זקוקים לכם, כדי שיהיו לנו כוחות חדשים ונוכל לרוץ קדימה". הלוי ציין שעזיבת האריתראים זעזעה את ענף המלונאות, הזכיר את פעולות המשרד בתחום דירוג המלונות וכן את יוזמת משרד התיירות לפתח לצד מלונות יוקרה גם תשתיות לינה זולות ובהן חניונים לקרוואנים ואוהלים. עוד סיפר על קמפיינים שיווקיים חדשים שנועדו למתג את המדינה מחוץ לערוצי החדשות. "לרשת הילטון יש בחוכמה עשרה מותגים. גם אנחנו מחפשים את הגיוון".

הלוי אמר שעולם התיירות עובר שינוי – לפני עשר שנים לא היו טיסות מוזלות, החופשות התקיימו בבתי מרגוע על ספר וכוס תה, והיציאה לחו"ל היתה אירוע נדיר, מלווה במס נסיעות. "השוק שונה היום, והחוכמה היא לחזות את העתיד ולדעת לאן הוא הולך, לדעת להצטיין גם במדינה עם תנאים קצת פחות נוחים". לדבריו, התיירות לישראל מושפעת מהמתרחש במדינות סביבנו, אבל מגלה סימני התאוששות מהירים מבעבר.

הלוי ציין את המאמצים שנעשים כדי להחזיר את אילת לימי זוהרה. "אנחנו מחפשים סוכנים, חברות תעופה וצ'רטרים – כל דבר שיכול להחזיר לשם את התיירים" והוסיף שלמשרד התיירות יש השנה תקציב שיווק גדול יותר המנוצל לקמפיינים פרסומיים עם התאמות למגזרים השונים תוך הדגשת המסר שישראל היא יעד של "פעם בחיים".

נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, הודה לשר התיירות ד"ר עוזי לנדאו ולמנכ"ל המשרד הלוי על מאמציהם וציין שבחלק מהנושאים המשרד והמלונאים רואים עין בעין ובאחרים "יש ניואנסים", אבל הדגיש שהתיירות ככלל נשענת על פעילות ממשלתית. "התיירות היא מוצר ציבורי ולכן אנחנו דורשים מהממשלה להשקיע בה. אני מעריך את השקעת הממשלה בוולדורף אסטוריה (שעמדה על 50 מיליון שקלים, ע.ר), אך מחכה שההשקעה בתיירות תגיע בהיקפה כמו באינטל. מבחינת תעסוקתית אנחנו נותנים יותר".

לדבריו, עולם המלונאות מספק מגוון של תפקידים – ממנהלים, אנשי כספים, אחזקה ועובדי משק ועד משגיחי כשרות. "תמיד היה דימוי שהשכר אצלנו נמוך, אבל זה כבר לא כך. קיבלנו החלטה בהתאחדות המלונות ונעשה קמפיין לחזק את הגאווה ואת הדימוי העצמי של עובדי המלונות והתיירות בכלל", הבטיח גונן.

הוצג שקף שפילח את השכר המשולם בתעשיית המלונאות: 40% מהעובדים משתכרים שכר מינימום של 4.300 שקלים לחודש. העובד הממוצע מרוויח בין 5.000-7.000 שקל, מנהלים זוטרים משתכרים בין 7.000-10.000 שקל בחודש ואילו שכרם של מנהלים בכירים נע בין 15.000-40.000 שקל לחודש.

גונן ציין שהבעיה של ישראל היא לא מחסור בחדרי מלון ושישראל יכולה לקלוט בתשתית הקיימת – כולל קמפניגים וקרוואנים – עד 5.5 מיליון תיירים. אולם מכיון ש-56% מהתיירות לישראל היא תיירות נוצרית, הבעיה הגדולה ביותר כיום היא המקומות הקדושים, שהכניסה אליהם מוגבלת מבחינת מספר מבקרים.

גונן הדגיש שהנושא המרכזי בפעילות הממשלתית צריך להיות השיווק "אני עושה מכירות והמשרד עוסק בשיווק והכי חשוב הוא השילוב בין פעולות הממשלה לסקטור הפרטי. כאן בכנס צפיתי לראשונה בסרט הקמפיין של המשרד", עקץ את מנכ"ל משרד התיירות.

סטונדטים בכנס הארצי. אלף סטודנטים ללימודי מלונאות ותיירות. (צילום: עירית רוזנבלום)
סטונדטים בכנס הארצי. אלף סטודנטים ללימודי מלונאות ותיירות. (צילום: עירית רוזנבלום)

אז במי יבחר מנכ"ל וולדורף אסטוריה?

במסגרת הכנס התקיים פאנל בהנחיית העיתונאית רינה מצליח. יואב בכר, סמנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, אמר שיש כיום כ-1.000 סטודנטים למלונאות וציין את חשיבותו של פרק ההתנסות בתקופת הלימודים, שחלקם עובדים בו זמנית במלונאות, כמו למשל באילת ובבאר שבע. הוא הזכיר שגם ברשתות אחרות בישראל יש תוכניות לחילופי סטודנטים להתנסות בעבודה המלונאית כמו הולידיי אין, מלונות לאונרדו של רשת פתאל בחו"ל, שרתון ואינטרקונטיננטל. "רואים מנהלי מחלקות שיוצאים וחוזרים ויש ישראלים שמנהלים מלונות בחו"ל. החבר"ה בחו"ל מאד מצליחים", סיפר.

גיא קליימן, מנכ"ל וולדורף אסטוריה ירושלים, סיפר שהגיע כסטז'ר לעבוד בהילטון תל אביב ואחר כך עבד ברשתות בינלאומיות בעולם. "בשביל מי שרוצה קריירה בינלאומית – אנחנו בית גידול וחממה מצוינת", אמר.
פרופ' נתי אוריאלי אמר בפאנל את דבריו על חששו מהצגת ישראל כמדינת אפרטהייד ובכר מהתאחדות המלונות השיב ש"לגבי אפרטהייד אני לא מומחה, אבל יש תקופות יפות בתיירות בארץ: ירושלים בסדר ותל אביב מפוצצת בתיירים לדעתי התיירות לישראל לא צומחת לממידים עצומים כי היא מחוץ לאירופה, בגלל מחירי הטיסות ובשל היעדר תשתיות למספרים גדולים של תיירים".

אחד הסטודנטים בכנס ביקש לשאול: "אנחנו עובדים בחגים ובשבתות, בשעות לא שעות, אני בספק אם ההסכם הקיבוצי מגן עלי". בכר הודה שבמלונאות לא מרוויחים כמו בהייטק ואמר שבהסכם הקיבוצי הבא יהיו העלאות שכר. "בשוק יש מחסור בעובדים ולכן אני אופטימי. בפריפריה, השכר במלונות גבוה מהמשכורות האחרות באותו אזור".

לבסוף שאל את מנכ"ל וולדורף אסטוריה תלמיד מבית הספר תדמור, שבוגריו מקבלים דיפלומה אך לא תואר אקדמי: איזה בוגר תעדיף, מי תעדיף שיעבוד אצלך? וקליימן השיב בעמימות מה, לקול צחוקם של הנוכחים: "אני אשאל מה החזון שלו ואקח את מי שאזהה אצלו את התשוקה למקצוע". לסיום האירוע הוענקו מלגות לסטודנטים מצטיינים.

1 Comment

  1. מנצל
    18 במאי 2014 @ 9:49

    40 אחוז על שכר מינימום, עוד 50 אחוז על שקל אחד יותר לשעה, חלקם חיים על טיפים. זו פחות או יותר ההיררכיה במלון (5 כוכבים בתל אביב) שעבדתי בו בזמנו. יכולים לקשקש על בלו אנרג'י כמה שרוצים, ענף המלונאות הוא אוליגרכיה למופת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן