Skip to content

הממשלה אישרה היום ייבוא מאסיבי של מזון יבש

הצעת ראש הממשלה לרפורמה בייבוא מזון לישראל, שאותה גיבש צוות לוקר לייבוא מקביל, תתבצע על ידי אימוץ הנוהל הקיים באיחוד האירופי של "מסלול ירוק". הרפורמה מהווה בשורה בתחום יוקר המחייה כי היא תוביל להגדלת התחרותיות ולהוזלת מחירים של מוצרי מזון לא רגישים כמו דגני בוקר, ביסקוויטים, קרקרים, חטיפים, פסטות ואורז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הראל לוקר
הראל לוקר
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו

הממשלה אשרה היום את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לרפורמה בייבוא מזון לישראל, זאת במסגרת מאמצי הממשלה להפחית את יוקר המזון בישראל.

במסגרת הרפורמה – ישראל תאמץ את הנוהל הקיים באיחוד האירופי לייבוא מזון אשר יאפשר פתיחה דרמטית של המשק לייבוא מאסיבי של מוצרי מזון יבש תוך הגדלת מגוון המוצרים המיובאים.

ועדת לוקר

מהלך זה צפוי להוביל להגדלת התחרותיות ולהוזלת מחירים לצרכן. הרפורמה גובשה על ידי ועדת לוקר לבחינת הייבוא המקביל שבראשו עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר והיו חברים בו מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו ומנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג וראש אגף תקציבים, אמיר לוי והיא הוגשה לממשלה בשיתוף עם שרי הבריאות, האוצר והכלכלה. ביצוע הרפורמה יהיה במסגרת פעילותו של משרד הבריאות. ראש הממשלה ושרת הבריאות, יעל גרמן, ליוו את המהלך באופן אישי.

מדובר בבשורה בתחום הפחתת יוקר המחייה והיא נוגעת לייבוא כלל מוצרי המזון ה"לא רגיש" (מזון יבש – דוגמת פסטות, דגנים, עוגיות וכו'). על פי נתוני הלמ"ס, היקף הייבוא של מוצרי מזון לא רגישים מהווה חצי מסך ייבוא מוצרי מזון לישראל, כשהייבוא הכולל נאמד בכ-4.3 מיליארד דולר. כיום, קיימות מגבלות על ייבוא מזון והצוות בחן דרכים להקל משמעותית על הליכי יבוא מזונות לישראל ולהוביל לכניסתם לישראל של מזונות מיובאים רבים, חלקם חדשים וחלקם כאלו שכבר נמכרים בארץ תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים ורגולציה מתאימה בתחום הבריאות. עד כה משרד הבריאות דרש אישור פרטני לכל מוצר מזון מיובא. התהליך כלל דרישה להגשת טפסים רבים (תיק מוצר) וכרוך בהליך בירוקראטי נפרד לכל פריט מזון וכן בדיקות מדגמיות של המזון המיובא.

ראש הממשלה ציין בפתח הישיבה: "מאמץ נוסף שאנחנו עושים, הוא להוריד את יוקר המחייה במדינת ישראל, והיום אנחנו מביאים לממשלה החלטה משותפת שלי, של שר האוצר, של שרת הבריאות ושל שר הכלכלה, להפחית את מחירי המזון בתחומים מסוימים. אנחנו נביא הצעה לפשט את הבירוקרטיה על מנת לאפשר ייבוא של מזון שאין בו היבטים בריאותיים רגישים. הדבר הזה בוודאי יגביר את התחרות ויוריד את המחירים, זה חלק מאותו מאמץ מתמשך שאנחנו עושים כדי להוריד את יוקר המחייה במדינת ישראל".

לפתוח סתימות

שר הכלכלה נפתלי בנט
שר הכלכלה נפתלי בנט

נפתלי בנט, שר הכלכלה ויו״ר ועדת יוקר המחייה אמר: הורדת יוקר המחיה מתחילה ממוצרי המזון הבסיסיים ביותר ובהם טיפלנו היום. זהו צעד חשוב נוסף לצרכן הישראלי בפתיחת הסתימות בכלכלה. 'המסלול הירוק' שיפתח בעקבות הרפורמה יאפשר למאות מוצרי מזון להיכנס ביתר חופשיות לארץ. כך יגדל ההיצע, תגדל התחרות שתביא לירידת מחירים. מדובר על סדרי גודל של מיליארדים בשנה. אנחנו נמשיך ונפעל בממשלה ובמשרד הכלכלה כדי להמשיך ולפתוח סתימות לצרכן בישראל".

השיטה האירופית – "מסלול ירוק"

אחרי שורה של ישיבות ועבודת מטה אינטנסיבית בחודשים האחרונים ששיאן סיכום עם האיחוד האירופי, ישראל תאמץ את השיטה האירופאית לייבוא מזון, לפיה ייבוא מוצרים שאינם רגישים מתקיים ללא הגבלה, והם נכנסים למדינות האיחוד "במסלול ירוק" ובלבד שהם עומדים בסטנדרטים שנקבעו מראש על ידי האיחוד האירופי Post Marketing Regulation)). בדומה לאיחוד האירופי, היבואנים בישראל יתחייבו לעמוד בסטנדרטים באמצעות הצהרת יבואן. המהלך יקל על היבואנים לייבא מזון רגיל, ומנגד ילווה בהחרפת הענישה על פי חוק ובאכיפה ופיקוח מוגברים כלפי יבואנים, משווקים וגורמים אחרים המעורבים בתהליך שלא יעמדו בסטנדרטים ובהוראות החוק.

כאמור, הרפורמה תחול על מוצרי מזון שאינם רגישים דוגמת דגני בוקר, ביסקוויטים, קרקרים, חטיפים, פסטות, אורז, קטניות ולא תחול על מזון שמוגדר רגיש (מזון מן החי, מזון לתינוקות ומזון שיש לגביו חשש מסיבות שונות – לגבי מוצגים אלה תיוותר דרישה לאישור פרטני). עוד סוכם, כי רשימת המזונות הרגישים תעודכן מעת לעת ע"פ הצורך.

הסרת חסמים

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר הדגיש כי "ההישג הנדרש, המניע שהניע אותנו להקמת הצוות היה הסרת חסמים בייבוא מוצרי מזון. אין להקל ראש בצעד הזה שהוא לא פחות מדרמטי לצרכן הישראלי. הממשלה עושה פה צעד שמציב אותה בשורה אחת עם האיחוד האירופאי מבחינה רגולטורית. המשמעות לתחרות בשווקים היא אדירה ואת זה ירגיש כל אחד ואחת מאזרחי ישראל בסל הקניות שלו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן