Skip to content

שר החוץ לשעבר של טורקיה ישתתף בכנס על יחסי ישראל-טורקיה

ביקורו של שר החוץ הטורקי לשעבר בכנסת, ביוזמת השדולה לשיתוף פעולה אזורי בראשות ח"כ ניצן הורוביץ ומכון המחקר הישראלי "מתווים", נעשה בתיאום ובהשתתפות משרדי החוץ של שתי המדינות. "אם בעבר הושב שגריר טורקיה בישראל באופן מבזה על כסא נמוך בחדרו של סגן שר החוץ בכנסת, הפעם יתקבלו האורחים מטורקיה בכנסת בכל הכבוד הראוי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השדולה לשיתוף פעולה אזורי בראשות ח"כ ניצן הורוביץ, תקיים ביום שלישי השבוע כנס על יחסי ישראל-טורקיה, בהשתתפות שר החוץ הטורקי לשעבר יאשאר יאקיש.

המדובר באירוע נדיר, שכן עקב המשבר בין המדינות, כבר שנים לא התקיים בכנסת כל אירוע או דיון בנושא היחסים עם אנקרה, ובוודאי לא בהשתתפות אורחים ונציגים טורקים. משום כך יש לאירוע זה משמעות מדינית בולטת והוא מתקיים על רקע המאמצים להשלמת הסכם הפיוס בין המדינות.

צעד לנירמול היחסים עם טורקיה. ח"כ ניצן הורוביץ (צילום: דן בר דוב)
צעד לנירמול היחסים עם טורקיה. ח"כ ניצן הורוביץ (צילום: דן בר דוב)

ביקורו של יאקיש בכנסת, ביוזמת השדולה של ח"כ הורוביץ ומכון המחקר הישראלי "מתווים" בראשות ד"ר נמרוד גורן, נעשה בתיאום מלא ואף בהשתתפות משרדי החוץ של שתי המדינות שסייעו באירגון הביקור.

"היחסים בין שתי המדינות הם בעלי חשיבות אסטרטגית גדולה לישראל והם בעלי ערך רב גם לטורקים", אומר ח"כ ניצן הורוביץ. "לכן יש לעשות כל מאמץ כדי לנרמל אותם ולהחזיר את שתי המדינות למסלול של שיתוף פעולה. המשבר נמשך כבר שנים וגרם נזקים רבים, והגיע הזמן לסיים את העניין, במיוחד לנוכח העובדה שרוב המכשולים נפתרו.

"אם בעבר הושב שגריר טורקיה בישראל באופן מבזה על כסא נמוך בחדרו של סגן שר החוץ בכנסת, הרי הפעם יתקבלו האורחים מטורקיה בכנסת בכל הכבוד הראוי, ונקיים עמם דיון רציני ומעמיק בעתיד היחסים בין שתי המדינות. זהו מנוף לקידום שיתוף הפעולה האזורי וגם לתמיכה בתהליך השלום", אומר הורוביץ.

לדבריו, השדולה לשיתוף פעולה אזורי שבראשותו משקיעה מאמץ בפילוס נתיבים ויצירת קשרים עם גורמים שונים במזרח התיכון, שהמערכת הממשלתית מתקשה לייצר בדרך כלל עקב חסמים פוליטיים. "השדולה פועלת מתוך אג'נדה ברורה של קידום שיתוף הפעולה הכלכלי, המסחרי, הסביבתי, והתרבותי –  לא כדי לעקוף את תהליך השלום, אלא כדי לחזק אותו ולהדגיש את יתרונותיו הגדולים ברמה האזורית".

ברוח זו קיימה השדולה כנס משותף על יחסי הסחר והפיתוח עם ירדן ועם הרשות הפלסטינית, וקיימה דיון מיוחד על היוזמה האירופית להעניק לישראל ולפלסטינים מעמד של "שותפות מיוחדת ומועדפת" באיחוד האירופית עם ההתקדמות בתהליך השלום.

יאשאר יאקיש, שישתתף מחר בכנס, שירת במשרד החוץ הטורקי במגוון תפקידים. בטרם כיהן כשר החוץ שימש כשגריר בערב הסעודית ובמצרים והיה הנציג הקבוע של טורקיה למשרדי האו"ם בווינה. יאקיש היה אחד המייסדים של מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) – מפלגת השלטון בטורקיה בראשות ארדואן – ושימש כסגן יו"ר המפלגה ליחסים בינלאומיים.

ב-2002 נבחר יאקיש כחבר פרלמנט ובשנים 2002-2003 כיהן כשר החוץ. לאחר מכן, הוא שימש עד 2011 כיו"ר הועדה לענייני האיחוד האירופי בפרלמנט הטורקי, וכיו"ר-משותף של הועדה הבין-פרלמנטרית המשותפת לטורקיה ולאיחוד האירופי. יאקיש כיהן גם כנציג הממשלה הטורקית בוועדה שגיבשה את החוקה האירופית.

על-פי דיווחים אחרונים מאנקרה, ישראל וטורקיה עשויות לנרמל את היחסים בקרוב, ולשים קץ למשבר בן ארבע השנים עקב פרשת המרמרה, בה נהרגו תשעה אזרחים טורקים.

שר החוץ הטורקי, אחמט דאבוטולו, אמר לפני כשבועיים כי השיחות בין שתי המדינות הגיעו "לרמה מסויימת", וכי "עיקר הבעיות נפתרו". "עמיתינו ממשיכים בשיחות, ואני רוצה להדגיש כי ראינו התפתחויות חיוביות", אמר במסיבת עיתונאים בתחילת החודש.

על-פי דיווח בעיתון הטורקי "הורייט", דאבוטולו הזכיר את התנאים הטורקיים הקודמים לנירמול היחסים, כולל התנצלות על התקרית, תשלום פיצויים למשפחות ההרוגים "והסרת המגבלות על כל פלסטין, כולל עזה".

ישראל הבהירה כי אינה מתכוונת להסיר את המצור על עזה כחלק מנירמול היחסים עם טורקיה, אך הצדדים דנו בהכנסת סיוע טורקי לעזה. ארדואן עצמו אמר בראיון טלוויזיה לפני מספר שבועות כי ניתן להגיע להסכם בתוך "ימים או שבועות".

על-פי דיווחים בתקשורת, שטרם אושרו באופן רשמי, הצדדים הסכימו שישראל תשלם כ-21 מיליון דולר למשפחות ההרוגים. הכסף הזה לא יועבר ישירות למשפחות, אלא יופקד בקרן שלאחר מכן תחלק להם את הכסף. כחלק מהעסקה המתגבשת, טורקיה תאשר חוק שישים קץ להליכים משפטיים, בהווה ובעתיד, נגד קציני צה"ל.

בפועל, כבר ניכר שיפור ביחסי המדינות הבא לביטוי, בין היתר, בתנועת התיירים הישראלים לטורקיה ובמגעים כלכליים ומסחריים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן