Skip to content

סופית: חייבים לא ייעצרו כאמצעי לחץ לתשלום החוב

הצעת חוק ממשלתית, שהוצמדה להצעת החוק הפרטית של ח”כ מיכאלי, קובעת כי יוקם מרשם חייבים משתמטים שיהיה פתוח לציבור. מאגר החייבים יפורסם באינטרנט ויכיל חייבים שסך חובותיהם עולה על 10,000 שקל - ורשם ההוצאה לפועל קבע כי החייב מסוגל לשלם את חובו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סופית: חייבים לא ייעצרו כאמצעי לחץ לתשלום חובותיהם. זאת, לאחר שמליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ההוצאה לפועל, של ח"כ מרב מיכאלי (העבודה).

במקום מאסר - אמצעי אכיפה חילופיים. ח"כ מרב מיכאלי (צילום: נירה ידין)
במקום מאסר - אמצעי אכיפה חילופיים. ח"כ מרב מיכאלי (צילום: נירה ידין)

הצעת החוק  מבטלת לחלוטין את האפשרות לעצור חייב כאמצעי לחץ לתשלום חובותיו. לצד ביטול המאסר, החוק מקנה לזוכה כלי אכיפה חלופיים שמאפשרים לזוכה לבקש להטיל על החייב ביניהן: הגבלות להחזיק דרכון; עיכוב יציאה מהארץ; הגבלת החייב מלהשתמש בכרטיס אשראי; הגבלת החייב להחזיק רישיון נהיגה ועוד.

הצעת חוק ממשלתית, אשר הוצמדה להצעת החוק הפרטית של ח”כ מיכאלי, קובעת כי יוקם מרשם חייבים משתמטים שיהיה פתוח לציבור. מאגר החייבים יפורסם באינטרנט. המאגר יכיל חייבים אשר סך חובותיהם עולה על 10,000 שקל ורשם ההוצאה לפועל קבע כי החייב מסוגל לשלם את חובו ואולם החייב משתמט מתשלום.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מאסר אזרחי בשל אי תשלום חוב מהווה פגיעה קשה בזכויות אדם. הליכי מאסר מהווים אמצעי גביה לא לגיטימי, תוך הפעלת לחץ לא ראוי, במערכת משפט מתוקנת. כך, פעמים רבות האיום במאסר יוצר לחץ איום על החייב ומשפחתו, ועלול לגרור את החייב ללוות הלוואות נוספות (גם בשוק האפור), על מנת להיחלץ מאיום המאסר.

מאסר חייבים גם מהווה צעד לא מידתי ביחס לתוצאה הרצויה. המטרה היא גביית חובותיו של החייב, והכנסת אדם למאסר, צעד המהווה פגיעה אנושה בזכויותיו, היא צעד עונשי בלבד, שלא תורם לגביית חובות מאדם שאינו יכול לשלמם. זאת, בניגוד לפעולות היורדות לנכסים, כמו עיקול נכסיו של חייב."

ח"כ מרב מיכאלי: "מאז שנת 1949 היו שניסו בכנסת לבטל את מאסר החייבים. כל השנים אלה שצידדו במאסר חייבים, המשיכו להתעלם מהעובדה שמדובר בדרך כלל בכאלה שאין להם במה לשלם. זה יום גדול למדינה שמחקה מספר החוקים שלה מאסר על חוב אזרחי. למרבה הצער צריך לעשות עוד הרבה רפורמות בהוצאה לפועל. זה מקום שקל מאוד להיכנס אליו וכמעט בלתי אפשרי לצאת ממנו".

בהצעת החוק תמכו, בשתי הקריאות,תמכו 51 ח"כים ללא מתנגדים.

6 Comments

  1. אבי
    21 במאי 2014 @ 18:35

    לדעתי, עיכוב יציאה מהארץ עקב חוב כספי הוא פגיעה קשה בחופש הפרט. באף מדינה בעולם לא קיים צו עיכוב יציאה מהארץ עקב חוב כספי. חוב כספי הוא עניין פרטי בין החייב לנושה או בעל החוב, שבעל החוב ידאג לבטחונות שלו בעצמו ולא על חשבון משלם המיסים. המקרה הופך להיות יותר חמור כאשר הוצא על שמך צו עיכוב יציאה בלי ידיעתך, בהחלטה של פקיד הוצאה לפועל, וכאשר הוברר לך שאתה מעוכב יציאה, לך תוכיח שאין לך אחות. תשאלו אותי מאיפה אני יודע? מנסיון אישי.

    • עמית מנדלזון
      22 במאי 2014 @ 0:45

      צודק אבי אין צו כזה בשום מקום בעולם לפחות לא במדינות דמוקרטיות בגלל שזה נוגד את מגילת זכויות הפרט שמעניינת את הסבתא של מדינת ישראל

  2. ניר
    20 במאי 2014 @ 18:14

    נו באמת חוק אחלה לצערנו יש אנשים שעוקצים אחרים ולא משלמים החוק בדיוק נועד עבורם מה יעשו לו כלום באמת נו
    הגבלות להחזיק דרכון; עיכוב יציאה מהארץ; הגבלת החייב מלהשתמש בכרטיס אשראי; הגבלת החייב להחזיק רישיון נהיגה ועוד.
    דרכונים יש בשוק מלא כרטיסי אשראי גונבים מזיפים תעודות זהות עברין באמת מענין אותו רשיון נהיגה בקיצור פרס לגנבים שהורסים בעלי עסקים גבר מיכאלי את חי בלללנד תראי תוכניות של כולבוטק ותבני שהחוק החדש חגיגה לגנבים את דואגת למי לעברין או לקורבן נראה לי כמו שהכול הפוך כאן דואגים תמיד לעברין

    • עמית מנדלזון
      20 במאי 2014 @ 18:18

      ניר אתה אולי לא מודע לזה אבל רוב החייבים לא חייבם לאנשים פרטיים אלא לבנקים ולגופים מוסדיים שבעצם עקצו אותם, ורוב החייבים במדינת ישראל הם אנשים ש…אין להם כסף, מה תעשה ? תעצור אותם ? וזה יביא להם כסף ?

      • ניר
        21 במאי 2014 @ 18:57

        מר עמית לא אכנס איתך לויכוח אבל אני מכיר אישית בעלי נגריה סוחרים קטנים בעלי חניות שאנשים עקצו אותם בחובות נכנס אדם לחנות למוצרי חשמל קנה סחורה מכל טוב איך אמר לי הסוחר זה לבן שהתחתן מדובר בחוב של כ50 אלף ש"ח הגנב נתן לו צקים הצק הראשון היה על סכום אלפיים ש"ח כובד שאר הצקים שווים לנייר טואלט מה עשה אותו גנב מכר את כל הסחורה לאחרים ועכשיו לך תחפש אותו או תעשה איתו הסדר בתוך עמי אני חי אני לא מגן על בנקים אני מדבר על בעלי עסקים קטנים אבל האלטרנטיבות שמציעה ח"כ מיכאלי הם לעג לרש אותם בעלי חוב אנשים מאוד מתוחכמים מה על אותם הסוחרים בעלי המלאכה הקטנים גם עלהם צריך לחשוב הבנקים שידאגו לעצמם ואני בטוח שהם יודעים איך להשיג את הכסף

        • עמית מנדלזון
          22 במאי 2014 @ 0:44

          כן יש גנבים והרבה, עדיין 90% מהחייבים פשוט אין להם כסף אז בגלל 10% נוכלים תאסור סתם אנשים שהם פשוט… עניים ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן