Skip to content

עלייה חדה במספר הולכי רגל שנהרגו במעברי חציה בערים

24 הולכי רגל נהרגו בשנת 2013 בערים, כך על פי נתוני אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. מדובר על עלייה משמעותית של פי שניים וחצי לעומת שנת 2012, במהלכה נהרגו 12 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש בעבר חציה בתחום העירוני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שיעור ההרוגים הממוצע בקרב הולכי הרגל במדינות המתקדמות עומד על 19% אך בישראל הוא 34% מסך ההרוגים. 24 הולכי רגל נהרגו בשנת 2013 בערים וזו עלייה משמעותית של פי שניים וחצי לעומת שנת 2012, במהלכה נהרגו 12 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש בעבר חציה בתחום העירוני.

עלייה משמעותית ניכרת גם במספר הולכי הרגל שנפגעו במעברי חצייה בערים: בשנת 2013 נפגעו 1,513 הולכי רגל במעברי חציה בערים לעומת 926 שנפגעו במהלך שנת 2012 – עלייה חדה של 63%. בנוסף, בשנת 2013 נפצעו קשה 159 הולכי רגל במעברי חציה בתחום העירוני, עלייה של 56% לעומת שנת 2012.

בממוצע של עשר השנים האחרונות, נהרגים מדי שנה כ-24 הולכי רגל במעברי חציה בערים ונפגעים כ-1,328.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הנתונים המדאיגים מחייבים את משרד התחבורה להפסיק להתעלם מהולכי הרגל ולקבל כמובן מאליו את ההיפגעות הגבוהה שלהם. צריך להתקין פסי האטה בסביבת מעברי חציה מסוכנים ובמיוחד בסביבת בתי ספר, גני משחקים ובאזורי ריכוז קשישים גבוה. ריסון מהירות הנסיעה יכול להציל את חייהם של ישראלים רבים בכל שנה".

התפלגות הפגעות הולכי רגל במעבר חציה, עפ"י ערים בשנת 2013:

• בתל אביב נפגעו 145 מתוכם שניים נהרגו ו-19 נפצעו באורח קשה.
• בירושלים נפגעו 126 מתוכם אחד נהרג ו-24 נפצעו באורח קשה.
• בחיפה נפגעו 84 מתוכם שבעה נפצעו באורח קשה.
• בפתח תקוה נפגעו 76 מתוכם חמישה נהרגו ושניים נפצעו באורח קשה.
• בבת ים נפגעו 74 מתוכם שניים נהרגו ותשעה נפצעו באורח קשה.
• באשדוד נפגעו 57 מתוכם ארבעה נהרגו ושניים נפצעו באורח קשה.

הולכי רגל הם אוכלוסייה פגיעה בשל חוסר ההגנה שלהם בדרכים. בניגוד לנהגי המכוניות אין להם את שילדת הברזל, כריות האוויר וחגורות הבטיחות כדי שיגנו עליהם.

מדו"ח מיוחד שהכינה עמותת "אור ירוק" עולה כי בכל שנה נהרגים בממוצע 133 הולכי רגל בישראל. שיעור ההרוגים הממוצע בקרב הולכי הרגל במדינות המתקדמות עומד על 19% אך בישראל הוא 34% מסך ההרוגים, נתון שמציב אותנו במקום השני והלא מחמיא, רק ליפן.

תאונה (צילום דני בר)

משנת 2003 חלה עלייה חדה של כ-10% במספר הולכי הרגל הנפגעים, עליה מדאיגה במיוחד לנוכח העובדה שבסך כל משתמשי הדרך חלה ירידה במספר ההרוגים. המגמה ההפוכה מצביעה על בעייתיות בטיפול בבטיחות הולכי הרגל בישראל.

מהדוח עולה כי פעוטות, ילדים וקשישים נמצאים בסיכון גבוה, יותר מאשר כל קבוצת אוכלוסיה. בשנת 2013 נהרגו 15 ילדים (0-14) ו-39 קשישים (65+) כשהלכו ברגל. הולכי הרגל הקשישים מהווים 41% מכלל הולכי הרגל ההרוגים והילדים מהווים 16%.

זמן חציית הכביש של הקשישים ארוך יותר מזה של הצעירים עקב היכולות הפיזיות הנמוכות יחסית שלהם. ילדים נחשבים לאוכלוסיה פגיעה, בשל העובדה שחושיהם פחות מפותחים מאלו של המבוגרים וחסרות להם מיומנויות שנרכשות עם השנים כמו היכולת לקשר בין רעש המכונית לבין מיקומה בקרב מעבר החציה. בנוסף הם פזיזים ונמוכי קומה כך שקשה לראותם בין מכוניות.

כדי לצמצם את מספר הולכי הרגל הנפגעים במעברי החציה, יש לספק להולכי הרגל את מירב האמצעים להגברת ביטחונם, באמצעות תשתיות ידידותיות, אכיפה, הסברה והגנה גם באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בכלי הרכב – במיוחד בקרבת בתי אבות, מועדוני קשישים ומוסדות חינוך לילדים.

1 Comment

  1. נ.סקלי
    26 במאי 2014 @ 13:04

    על מנת להתגבר על הבעיה ולהפחית את התאונות יש ליצור האטה לפני מעברי החציה על ידי "במפרים" הדבר יחייב האטה ויפחית את מספר הנפגעים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן