Skip to content

רשויות מקומיות הגישו בקשות חריגות להעלאת הארנונה

112 מהרשויות המקומיות ועשרות ועדים מקומיים מבקשים להעלות את הארנונה על המגזר העסקי בשיעורים דרמטיים. למשרד הפנים הוגשו כ-485 בקשות להעלאות חריגות, על ידי 42 עיריות, 34 מועצות אזוריות ו-36 מועצות מקומיות. הוגשו גם 123 בקשות להפחתת ארנונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק. הרשויות מבקשות להעלות את הכנסותיהן מגביית ארנונה באופן לא סביר ולא מוצדק
מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק. הגדלת הכנסות באוופן לא סביר ולא מוצדק (צילום: ויקימדיה)

לאחר מאבק משפטי ממחושך בבית המשפט המחוזי בירושלים, הצליחה התאחדות התעשיינים לחשוף את הרשימה שמשרד הפנים ניסה להסתיר: רשימת הבקשות החריגות של הרשויות המקומיות להעלאת ארנונה ברחבי הארץ לעסקים ותושבים לשנת 2014. מהרשימה שנחשפה עולה כי 112 מהרשויות המקומיות ועשרות ועדים מקומיים מבקשות להעלות את הארנונה על המגזר העסקי בשיעורים דרמטיים. למשרד הפנים הוגשו לא פחות מ-485 בקשות ובקשות משנה להעלאות חריגות, על ידי 42 עיריות, 34 מועצות אזוריות ו- 36 מועצות מקומיות. יחד עם זאת מן הראוי לציין, כי הוגשו גם 123 בקשות להפחתת ארנונה.

בין הבקשות החריגות להעלאת הארנונה

עיריית תל אביב מבקשת העלאה חריגה של 65% לחניונים ללא תשלום (לרוב של בנייני עסקים); עיריית טבריה הגישה בקשה חריגה להעלאת הארנונה ב- 210% לחניוני סירות הצמודים לכנרת;

גם באזורי פריפריה, בהם המדינה שואפת לעודד תעשייה ויצירת מקומות עבודה חדשים, הוגשו בקשות חריגות להעלאת הארנונה, באחוזים קיצוניים. בין השאר, שדרות הגישה בקשה חריגה להעלאת ארנונה למשרדים, בכ-46% ולרשתות השיווק בכ-35%. בגליל העליון הגישו בקשה חריגה להעלאת ארנונה בכ-44.17%.

בין הבקשות יוצאות הדופן, בולטת גם הבקשה של עיריית רמלה, המעוניינת להפוך את בתי הכלא בשטחה למקור הכנסה נוסף שישלשל כסף לקופת העירייה ולכן היא הגישה בקשה חריגה להעלאת הארנונה על מתקני כליאה (בתי כלא), בהיקף של 11.5%.

הרצליה בין הצדיקות

עיריית הרצלייה היא בין "הצדיקות בסדום" ברשימה, שהבקשות החריגות היחידות שהגישה למשרד הפנים הן להפחתת ארנונה לעסקים. זאת כפי הנראה מתוך מטרה להרחיב את הפעילות המסחרית בשטחה ולמשוך עסקים חדשים על ידי ארנונה מופחתת. לעסקים חדשים שהחלו לפעול בתחילת . 2013, העירייה הגישה בקשה חריגה להפחתת ארנונה בכ-48% לעסקים חדשים, ולמבני תעשייה היא מעוניינת להפחית את הארנונה בכ-32%.

"רואות בתעשייה ובעסקים קופת מזומנים"

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק מסר בהתייחס לנתונים, כי המגמה של המועצות האזוריות לראות בתעשייה ובעסקים המקומיים בשטחה, "קופת מזומנים" זמינה, יוצרת מצב בלתי נסבל הפוגע קשות באותם עסקים וביכולתם לשרוד כלכלית ולהמשיך לפעול. "המציאות הקשה, בה כמחצית מהרשויות המקומיות בקשו להעלות את הארנונה בשיעור חריג, היא בלתי נסבלת. הרשויות מבקשות להעלות את הכנסותיהן מגביית ארנונה באופן לא סביר ולא מוצדק, על ידי גביית יתר מעסקים ומהתעשייה המקומית. אנו בהתאחדות התעשיינים, לא ניתן לרשויות המקומיות להמשיך ולהתעשר על גבה של התעשייה המקומית ונמשיך ונילחם עד תום בהתנהלות קלוקלת זו, בכל מישור אפשרי העומד לרשותנו. אנו שמחים כי שר הפנים, גדעון סער, מבין את המצוקה בה אנו שרויים והודיע כי בשנת 2015, לא יאושרו בקשות חריגות להעלאת ארנונה. אנו מצפים כי גם השנה, לא יאשר שר הפנים את הבקשות וימנע העלאות מוגזמות ולא מוצדקות של ארנונה לעסקים ולתושבים בישראל".

עו"ד עדי מוסקוביץ שערך את הסקר עבור ההתאחדות וליווה אותה במאבקה המשפטי נגד משרד הפנים בחשיפת המידע, טוען כי בקשות לשינוי סיווג או יצירת סיווג חדש הן הבעייתיות ביותר, שכן בסיס הנתונים אודות המשמעות הכספית האמיתית שלהן מצוי ברשויות המקומיות עצמן והן מסתירות אותו באופן שיטתי ממשרדי הפנים והאוצר.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה, כי "114 רשויות מקומיות הגישו בקשה לאישור חריג בארנונה לשנת 2014. אישור חריג כולל העלאה /הפחתה או שינוי סיווג בארנונה. רשימת הרשויות נמצאת באתר האינטרנט של המשרד www.moin.gov.il"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן