Skip to content

אם אין לחם, תאכלו בגט

בשבועיים האחרונים מציינים ברחבי צרפת את חגיגות הלחם. לחם בצרפת זה בעיקר בגט. על הבגט הטוב ביותר בפריז, על הסנדוויץ' הטוב ביותר בבירה הצרפתית (כולל כתובות) ועל יצירתיות בלחם בכלל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשבועיים האחרונים מציינים ברחבי צרפת את חגיגות הלחם. החגיגה המרכזית, באוהל ענק ברחבה של כנסיית הנוטרה-דאם של פריז, התקיימה החודש בפעם ה-19 ברציפות. החגיגה מתקיימת במשך השבוע בו חל יום פטירתו של הקדוש הונורה (Saint Honoré) – פטרון האופים, הטוחנים וסוחרי הקמח שחי במאה השישית לספירה. בפריז הבירה מתרכזת החגיגה בשבוע אחד באמצע מאי, אבל במאפיות רבות ברחבי צרפת ממשיכים עדיין לחגוג את "חגיגת הלחם" גם בימים אלה ועד סוף החודש.

הצרפתים מתגאים בכך שעל כל 1,800 תושבים ישנה מאפייה אחת לפחות ובכל יום יוצאים למעלה מעשרה מיליארד בגטים מהתנורים ברחבי צרפת. במדינה שבה בגטים מהווים 65% משוק הלחם, לא מפליא שגולת הכותרת של החגיגות היא תחרות הבגט הטוב ביותר בפריז.

187 אופים, חלקם מפורסמים ומוכרים, הגישו בגט לתחרות. ככה זה כשהפרס לזוכה הוא חוזה שנתי לאספקת בגטים לארמון האליזה. שופטי תחרות "בגט כל הבגטים" עמדו בפני משימה לא פשוטה כלל וכלל. הקריטריונים לבדיקה היו רבים: החל מאורך (בין 55 ל- 65 סנטימטר), משקל (בין 250-300 גרם) וכמות מלח (18 גרם לקילו קמח) דרך מראה חיצוני, צורת אפייה, ארומה, מרקם וכלה בטעם ,כמובן.

בסופו של תהליך ארוך נבחר אנטוניו טישיירה בן ה-24 ל"מאסטר הבגט של פריז" לשנת 2014. הזכייה עוברת, כנראה, בגנים: אביו של טישיירה זכה באותה תחרות בשנת 1998. השניים עובדים יחד במאפייה משפחתית ברובע ה-14 בפריז.

בצרפת תאכל בגט-נקניק-חמאה

על-פי מחקר שנתי שהתפרסם בתחילת השנה על-ידי מכון המחקר הצרפתי Gira Conseil, גם בשנת 2013 הסנדוויץ' האהוב על הצרפתים ועל התיירים היה בגט-שינקן-חמאה ("ז'מבון-בר", "Le jambon-buerre"). סנדוויץ' זה היה המבוקש ביותר בבתי הקפה ובחנויות המאפה למרות עלייה במחירו בערים הגדולות. ככלל, שוק הסנדוויצ'ים ושוק המזון המוכן והמהיר בצרפת גדל במהלך שנת 2013.

בעקבות הסקר ולקראת יריד ערך העיתון "לה פיגארו" טעימה עיוורת של סנדוויצ'ים ("ז'מבון-בר",כמובן). השופטים, עיתונאים רעבים, בחנו את טיב הלחם, איכות הרכיבים, הטעם הכללי, והיחס בין האיכות למחיר. ובמקום הראשון זכה בית קפה בוטיק משפחתי בשם "Chez Aline" שברובע ה-11. הבעלים, דלפין זאמפטי, מכינה את הסנדוויצ'ים במקום, עם ההזמנה. בנוסף ל"ז'מבון-בר" המעולה, היא מכינה גם בגטים במילוי יצירתי יותר.

לא על הבגט לבדו

במסגרת התערוכה הבינלאומית "Salon Europain 2014", התקיימה זו הפעם השנייה, תחרות עולמית באפייה (2014 Bakery Masters). המונדיאל של האופים, אם תרצו. 24 האופים הטובים ביותר בעולם מ- 18 מדינות הגיעו לתחרות. 18 מתחרים הגיעו בזכות הצלחות וזכיות קודמות בתחרויות ברחבי העולם. 6 מתחרים נוספים הגיעו לתחרות בהגרלה ("קלף משוגע"). כולם מעוניינים לייצג את מדינותיהם בצורה הטובה ביותר, לזכות בתואר ובגביע. כמו המונדיאל, זוהי תחרות יוקרתית שנערכת כל 4 שנים.

תחרות המאסטרס מורכבת משלוש קטגוריות: "לחם", "מאפים וינאים" ו"יצירה אמנותית". בקטגורית הלחם חובה להכין בגט ולחם מלבני. בנוסף, כל משתתף בוחר עוד שני סוגי לחמים, וגם לחם מסורתי שמאפיין את מדינת המוצא שלו ו"לחם מאולתר" שמלמד על יצירתיות.

יוקי נאגטאה (יפן) במהלך התחרות
יוקי נאגטאה (יפן) במהלך התחרות
זוכה מדליית הזהב בקטגורית "לחם": היפני יוקי נאגאטה
זוכה מדליית הזהב בקטגורית "לחם": היפני יוקי נאגאטה

בקטגורית "מאפים וינאים" מכינים המתחרים קרואסון, "לחם שוקולד" (pain au chocolat), בריוש ועוד שני מאפים וינאיים לבחירתו, מאפה שמייצג את המדינה שלו, ו"מאפה וינאי מאולתר". 

האקאן יוהנסון (שבדיה) בעבודה
האקאן יוהנסון (שבדיה) בעבודה
זוכה מדליית הזהב בקטגורית "מאפים וינאים": השבדי האקאן יוהנסון
זוכה מדליית הזהב בקטגורית "מאפים וינאים": השבדי האקאן יוהנסון

קטגורית היצירה האמנותית מעמידה למבחן את היצירתיות הדמיון והשליטה בחומרי הגלם של המתחרים. כאן הלחם הופך לאמנות. נושא התחרות השנה היה "מוזיקת העולם" ועל המתחרים הוטל ליצור פסלים מלחם בהשראת מוזיקה ולהרשים את השופטים.

אנטואן רוביאר (צרפת) בפעולה
אנטואן רוביאר (צרפת) בפעולה
זוכה מדליית הזהב בקטגורית "יצירה אמנותית": הצרפתי אנטואן רובייאר
זוכה מדליית הזהב בקטגורית "יצירה אמנותית": הצרפתי אנטואן רובייאר

* * *

כתובות:

הבגט הטוב ביותר בפריז 2014 נמצא במאפיית Aux Delices du Palais:
Aux Delices du Palais, 60 Boulevard Brune, Paris, 75014
מטרו קרוב: Vanves-Porte d'Orléans

הסנדוויץ' הטוב ביותר בפריז: Chez Aline:
Chez Aline, 85 rue de la Roquette, Paris, 75011
מטרו קרוב: Voltaire

* * *

צילומים: Salon Europain 2014

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן