Skip to content

תחרות רובינשטיין: והזוכה הוא אנטוני ברישבסקי

ילד הפלא האוקראיני זכה במקום הראשון בתחרות הפסנתר היוקרתית, שנערכה בהיכל התרבות בתל-אביב. הפסנתרנית הרוסיה מריה מאזו זכתה בתואר חביבת הקהל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנטוני ברישבסקי, ילד הפלא האוקראיני בן ה-25, זכה ביום חמישי בערב בתחרות הפסנתר על שם ארתור רובינשטיין, שנערכה בהיכל התרבות בתל-אביב. סכום הפרס: 40 אלף דולר. ברישבסקי קיבל גם פרס על ביצוע מופת ליצירה ישראלית (של אלה מילר שריף ובנימין יוסופוב). זכייתו של ברישבסקי מסמלת את ניצחונה של הגישה הלירית המופנמת בתחרות.

הזוכים המאושרים. ברישבסקי (במרכז), לין (מימין) וסאונג-ג'ין צ'ו. צילום: מוטי מילרוד
הזוכים המאושרים. ברישבסקי (במרכז), לין (מימין) וסאונג-ג'ין צ'ו. צילום: מוטי מילרוד

במקום השני זכה הטייוואני סטיבן לין (20 אלף דולר)' שהפגין וירטואוזיות מלוטשת' ובמקום השלישי – הקוריאני סאונג-ג'ין צ'ו (15 אלף דולר), שגרף הרבה חיבה מהשופטים ומהקהל. בפרס חביב/ת הקהל (3,000 דולר) זכתה הפסתנרנית הרוסיה מריה מאזו.

לקונצרט הגמר בחר ברישבסקי לנגן (כמו גם מתחרהו סטיבן לין) את הקונצ'רטו השני בסול מינור של פרוקופייב – יצירה כה תובענית שהמלחין עצמו, שהיה פסנתרן  וירטואוז, לא הצליח להתמודד איתה. לביצוע הקונצ'רטו נבחר הפציולי – פסנתר בעל רכות ייחודית בצליל, רך בהרבה מהסטיינוויי.

ברישבסקי, שהתחיל לנגן בגיל שבע, הציג רכות מלטפת ומהורהרת, והבליט בנגינתו את הכרומטיות הסלאבית הקסומה של המלחין. הייתה תחושה של ציור קטע מאינסוף ערבות הטייגה המושלגות. הוא נארג בליריות קסומה לתוך התזמורת. השקיפות והברק של הסלסולים והקצביות המרעננת בנגינתו היו מעוררי התפעמות. הפדל אצבע שיצר לגאטו שירתי קסום, נענה בתזמורת בקפיציות ריתמית גמישה. ההתנפצות של אדוות גלי הסערה לפיאנו חרישי פתאומי, יצרה מתח. תחת שרביטו של אשר פיש הפליאה הפילהרמונית בעיקר בעיצוב הניגודים הדינאמיים ובברק של כלי  הנשיפה.

רכות מלטפת ומהורהרת. ברישבסקי והפילהרמונית

בעידן שבו אולמות הקונצרטים הולכים ומתרוקנים – נעשה השנה ניסיון להשתמש בתחרות היוקרתית כדי לקרב את הציבור הרחב למוזיקה קלאסית וכך הוקרן אמש הקונצרט על מסכים ברחבת היכל התרבות. גם בקרב קהל היושבים באולם היה ניסיון יפה ליצור מעורבות: הפעם היו שתי ועדות שופטים: האחת "מכובדת" ו"סולידית", שבה נטלו חלק, בין השאר, המלחין והפסנתרן יוני רכטר, לצד הזוכה באחת התחרויות – הפסנתרן האהוב אלכסנדר קורסנטייה. הוועדה השנייה הורכבה מסטודנטים צעירים.

גם אם הרמה השנה לא התעלתה לשיאים חדשים, זו הייתה תחרות מרתקת בשפע האתגרים שהציבה בפני המשתתפים ובאומץ של השופטים לדבוק בכיוון הפחות אינסטרומנטלי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן