Skip to content

רשות השידור: שופכים את התינוק עם המים

השבתת שידורי קול ישראל ושידורי ערוץ 1 היום שירתה נאמנה את האג'נדה הממשלתית לסגירת רשות השידור. שר התקשורת, גלעד ארדן, עט כמוצא שלל רב עלההשבתה ועל האיומים למנוע את שידורי המונדיאל, כדי להסביר לנו כמה הגוף הזה צריך להמחק מן המפה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בחדרים סגורים נערכו באחרונה שיחות ודיונים עם השר גלעד ארדן, בהם כאלה בהשתתפות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהתייצב לימין העובדים ותבע כי לא ייערכו פיטורים גורפים של כול אלפיים עובדי רשות השידור. ארדן לא סגר את הדלת, אך לא התחייב שהגנה על העובדים שהרשות רוצה לשמר לא תהיה כרוכה גם בשימור ההנהלה שהיא מקור כל הרע ברשות השידור – הנהלה שמבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה לא יכלו לה. הנהלה שעל פי השמועה שואבת את כוחה ישירות מגיבוי ממשלתי (ואשתו) גבוה.

שר התקשורת גלעד ארדן (צילום: עמוד הפייסבוק של השר)

מדי יום, אנו עדים לתקיעת עוד מסמר בארונה של רשות השידור, במסווה של מלים יפות, מלטפות ומחממות לב. מלים כמו אלו שאמר ביום שני בערב שר התקשורת גלעד ארדן בראיון מיוחד לדני קושמרו בחדשות ערוץ 2.

הראיון עימו נערך מיד לאחר שידור כתבה בה נראו עובדי הרשות בהפגנה שערכו ובמקביל להשבתה של שידורי הרדיו של קול ישראל ושידורי ערוץ 1. בהפגנה נשמע דוד ויצטום אומר למיקרופון "לא סוגרים שירות ציבורי", אבל לארדן היה נוח יותר להתייחס למהלך של הפסקת השידורים בהנחיית ועדי הטכנאים, שגם רבים מעיתונאי הרשות התנגדו לו: "הצעד (של ההשבתה- א.ע.) לא יועיל למאבק שלהם" אמר ארדן "הוא דווקא מחזק את המהלך שהתחלתי… חייבים לסגור את הגוף החולה הזה".

היה נוח לשר להודיע לציבור, על גבי מסך ערוץ 2, שידאג לשידור משחקי המונדיאל גם אם הרשות ששילמה עבור רכישת זכויות השידור 20 מיליון שקל מכספי הציבור תמנע את שידורם. השר הטוב והמיטיב ידאג שהם ישודרו בערוץ פתוח אחר כדבריו, וכבר שוחח על כך עם נציגת איחוד השידור האירופי. אז לא לדאוג חבר'ה. לא תפסידו את הכדורגל. וכמובן, גם לא תשלמו אגרה – שזה הדובדבן שבקצפת, המתנה שמעניקה ממשלת ישראל ל"שמונה מיליון אזרחים שלא יממנו מכספם גוף בזבזני" כך ארדן שהבטיח, בנשימה אחת, "פיצויים נדיבים, לאותם עובדים שיפוטרו מרשות השידור ולא יועסקו בגוף החדש שיקום". ואנחנו נוסיף, אם יקום.

רשות השידור זה גם כרמלה מנשה (צילום מסך: טקס הדלקת המשואות)

כמה הכול לא תמים. כמה הכול לא נקי. וכמה זה מייאש.

זה חודשים ארוכים פועל השר ארדן, באמצעות הוועדה שהקים, לסגירת רשות השידור. טענות רבות מוצדקות לחלוטין. רשות השידור אכן חולה, בעיקר בגלל ההנהלה שלה שאיש אינו מעז לפטר. הנהלה שמונעת מינויים של אנשים שאינם ממקורביה, כדי להחזיר לתפקיד וכדי לקדם אנשים שהואשמו והושעו מתפקידם על ידי ועדת המשמעת של נציבות שרות המדינה. הנהלה שנגועה בנפוטיזם ומקיימת מערכת יחסים של שמור לי ואשמור לך, מערכת נקמנית כלפי כול מי שאינו ממקורביה או מתומכיה. הנהלה שנציגיה, המנכ"ל יוני בן מנחם ו"יד ימינו" זליג רבינוביץ', מוזמנים לארוחה חגיגית עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, בה בשעה שראשי מפלגות האופוזיציה אינם מוזמנים.

אבל רשות השידור היא גם עיתונאים מיומנים שעושים עבודה מצוינת. יוצרי סרטי תעודה מהטובים שצפינו בהם. כתבי טלוויזיה ורדיו. רשות השידור היא גם כרמלה מנשה שהדליקה משואה ביום העצמאות ושרק הבוקר חשפה עוולה של מערכת הבטחון כלפי חיילים משוחררים שלא השכילו למשוך את הכסף המגיע להם במהלך שבע שנים לאחר שחרורם, ולכן הוחרם כספם.

וכאשר מדברים על פיטורים גורפים של כול האנשים הטובים הללו, לא אומרים אף מילה על ההנהלה. כולם מודים שצריך רה-ארגון של הרשות. מצד שני, נעילת שער לא מבטיחה שהוא ייפתח מחדש.

בית הנהלת רשות השידור: מתחם שערי צדק בירושלים

הרבה הגיגים שוזפים את עמודי הפייסבוק ולעיתים מגיעים גם לעיתונות הכתובה, על מה קרה למדינה שלנו. על למה בכלל להתאמץ בשבילה כששכבה ערלת לב מתעשרת על חשבוננו בלי למצמץ וכמה נציגי ההון שלטון מצליחים כל כך יפה, בשיתוף פעולה אידילי, להתגלח על הגב שלנו. ובערב יום הזכרון, הממשלה מתכנסת להחליט לאמץ את המלצות דו"ח לנדס לסגירת רשות השידור. למי יש כוח להתעסק עם רשות השידור בערב יום הזכרון. נו, באמת.

הטיימינג הציני ורוח המפקד המנשבת מעל לכול הפרסומים בעיתונות סביב סגירת רשות השידור הם לחם חוקנו. התרגלנו שמאכילים אותנו בכפית. שאומרים לנו את מה שערב לאוזנינו כדי שנמשיך להיות יסמנים מיואשים.

בהודעה לעיתונות שפורסמה לאחר החלטת הממשלה נאמר כי "הממשלה אשרה הבוקר את תכניתו  של השר ארדן להצלת השידור הציבורי ולביטול אגרת הטלוויזיה".

באותה מידה היה אפשר לתאר החלטה זו כהחלטה להרוג את רשות השידור ולפטר את אלפיים עובדיה. ענין של מינוח, של בחירת מלים, של יצירת נרטיב שינעם לאוזן השומעים. מכול החלטות ועדת לנדס, בחרה ההודעה לדבר על מבצע הצלה ולהדגיש פרט אחד: "ביטול אגרת הטלוויזיה".

הרפורמה אושרה ברוב של 18 שרים בעד מול  שני מתנגדים, השרים ישראל כץ ועמיר פרץ.

שר התקשורת, גלעד ארדן, אמר באותה הזדמנות: " הרפורמה להצלת השידור יצאה לדרך. המהלך יוביל לביטול אגרת הטלוויזיה ויחזיר את הרלבנטיות לשידור הציבורי עם הקמת שלושה ערוצי טלוויזיה חדשים. הצעת החוק קובעת כי רשות השידור תיסגר רק לאחר שהמשדר הציבורי החדש יחל בפעילותו. לאזרחי ישראל מגיע שידור ציבורי טוב יותר – ואנו בדרך להשיג מטרה זו. אני מודה לראש הממשלה ולשרים על תמיכתם".

גם שר האוצר, יאיר לפיד, זה שהתפרסם בראשית דרכו הטלוויזיונית בעיקר לאחר שהנחה את "סיבה למסיבה" של הערוץ הראשון, הצטרף לחגיגה: "אני בעד שידור ציבורי, זה חשוב וראוי ודווקא בגלל זה אני בעד המהלך. רשות השידור הפכה להיות חברה ממשלתית שאין שום ביקוש למה שהיא מייצרת. דבר חשוב נוסף הוא ניתוק הפוליטיזציה, ממשלות מתחלפות ורשות השידור צריכה להישאר מנותקת מהפוליטיקה". אמן.

אבל מילא שר האוצר. ראש הממשלה ברר גם הוא את מילותיו בקפידה בפתח ישיבת הממשלה:

"הרפורמה הזאת",  אמר נתניהו "מובאת אחרי כתריסר ועדות שעברו דרך ממשלות ישראל וכאן אנחנו באים לממש סוף סוף את הרפורמה שעיקריה הם קודם כל שאזרחי ישראל יפסיקו לשלם אגרת טלוויזיה מהשנה הבאה, ובכך יבוטל המס הזה שגובה יותר מ-300 שקלים בשנה מכל משפחה". נתניהו המשיך בנימה מרגיעה: "השידור הציבורי שאנחנו מייחסים לו חשיבות רבה יעבור רפורמה משמעותית, שבסופו של דבר תחזק אותו מאוד. עובדי הרשות הטובים, ויש רבים כאלה, ימשיכו לעבוד ברשות החדשה, ועובדי הרשות שיפרשו יזכו לתנאים הולמים והוגנים. אני חושב שהרפורמה הזאת היא חיונית. אנחנו רוצים שידור ציבורי יותר חזק. הוא צריך להיות יעיל, הוא צריך לעבור שינוי שקוראים לו במשך שנים רבות". גם  יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הצטרף לברכות, כמו עוד אחרים.

אחרי שטיפת מוח כזו, שמאפייניה הבולטים נטוו בעמל רב ובשום שכל, מי יעז להתנגד לסגירת רשות השידור, לפיטורי כול עובדיה.

אחר כך, המבול.

1 Comment

  1. ניר
    4 ביוני 2014 @ 18:35

    לרשות השידור אין גב בציבור עובדה אלפי אנשים לא יוצאים להפגין תמיכה ברשות הרשותהיא בור ללא תחתית פורסמו עשרות דחות על מצבה של הרשות http://www.kolnoan.co.il/news/news.aspx?newsId=7810על ביזבוז כספי ציבור דוגמא קטנה העסקתו של יורם ארבלhttp://www.news1.co.il/Archive/001-D-333744-00.html
    לכן הרשות בסופו של יום תסגר ותופעל מחדש

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן