Skip to content

תושבי חווארה זעמו על הרג בן כפרם וחסמו את כביש 60

הקטע מצומת תפוח עד צומת בה"ד 3 בכביש 60, שעובר בחווארה, הכפר ממנו יצא המחבל - נסגר לתנועה. כלי רכב ישראליים שנעו על הכביש נתקלו בצמיגים בוערים ובידויי אבנים. משפחת ההרוג: הוא לא התקיף. הוא הגיע לצומת לקבל סחורה ואז נורה. 150 מפגינים מקרב המתנחלים חסמו בתגובה את צות הכניסה לשכם. "צה"ל גיבור רק על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פלסטינים תושבי הכפר חווארה, שממנו יצא עלאא מחמד עוואד (30), שנהרג הלילה בצומת תפוח, חסמו הבוקר (שלישי) את מקטע כביש 60 הסמוך לכפרם. הכביש הוא ציר תנועה ראשי המשמש את תושבי יהודה ושומרון.

הבוקר התמקמו עשרות מתפרעים זועמים על הרג בן כפרם, בשלושה מוקדים: סמוך למסגד הישן בכפר, סמוך למסגד החדש וביציאה מהכפר. במהרה נהפך הכביש למלכודת אבנים ואש. המתפרעים הבעירו צמיגים שאותם גלגלו אל הכביש ויידו אבנים בכל רכב חולף. סוכנות תצפית דיווחה שילד בן חמש וגבר בן 25 נפגעו באורח קל. הגבר טופל בתפוח והמשיך בדרכו והילד הועבר לטיפול בהתנחלות קדומים. 30 בעלי רכבים דיווחו על פגיעות ברכביהם, כך מדוות תצפית. כתוצאה מכך חסם צה"ל את הכביש בין צומת בה"ד 3 לצומת תפוח ורק בשעות הצהריים נפתח הציר לתנועה.  

אחד הרכבים ששמשותיו נופצו (צילום: ביטחון מוא"ז שומרון)
אחד הרכבים ששמשותיו נופצו (צילום: ביטחון מוא"ז שומרון)
אמבולנסים בצומת תפוח שנחסם לתנועה (צילום: ביטחון מוא"ז שומרון)
אמבולנסים בצומת תפוח שנחסם לתנועה (צילום: ביטחון מוא"ז שומרון)
המחבל שנהרג (צילום באדיבות חדשות לב השומרון)
המחבל שנהרג (צילום באדיבות חדשות לב השומרון)

משפחתו של הפלסטיני שנהרג הכחישה את גרסת צה"ל, לפיה פתח עלא באש ולכן נהרג. לדבריהם, כבעל חנות לממכר טלפונים בשכם, יצא עוואד אל צומת תפוח על מנת לקבל סחורה שהייתה אומרה להגיע אליו. לטענתם, הוא ירד ממונית כדי להימנע מעיכובים במחסום וכשהתקרב לעברו רגלית נורה בידי הכוח שאייש אותו. קרובי משפחת ההרוג הוסיפו כי בעקבות התקרית ערכו הלילה כוחות צה"ל סריקות בביתו של עוואד, בבתי משפחתו וקרובי משפחתו בכפר. בני המשפחה לא ידעו להסביר כיצד ואיך נורה שוטר מג"ב בירכו ומדוע הגיע עוואד המחבל דווקא בחצות הליל על מנת לקבל סחורה ומדוע התקרב למחסום רגלית.

מתחקיר האירוע שנערך במג"ב, עולה כי עוואד הגיע רגלית למחסום בצומת תפוח ופתח באש לעבר הלוחמים במקום. לוחם מג"ב וחייל חטיבת הנח"ל שהיו במקום הסתערו לעברו, השיבו באש עד שהוא נוטרל. הלוחם שנפצע ברגלו פונה לבית החולים בלינסון כשהוא בהכרה ומצבו הוגדר קל עד בינוני.

סמ"ר א.ד, מפקד המחסום, שהסתער ונפצע תוך כך, סיפר הבוקר על השניות הקודמות לתקרית. "קיבלנו דיווח מאזרח על חשוד שמסתובב באזור הטרמפיאדה בסמוך למחסום. שלחתי את הלוחם שיבדוק את החשוד, ואז זיהיתי שהוא מבצע ירי לעברנו. אני ולוחם של חטיבת הנח״ל הסתערנו לעבר המחבל ונטרלנו אותו", סיפר הלוחם. לוחמי מג"ב המוצבים במחסום תפוח מכירים היטב את האיומים במחסום. כך למשל סמ"ר א.ד, הלוחם שנפצע, כבר נתקל בסיטואציה דומה בשירותו. בחודש נובמבר 2013, הגיע לצומת תפוח חשוד שהחל לירות עם אקדח זיקוקים לעבר הכוחות ועוברי האורח. א.ד השיב בירי לעבר המחבל יחד עם חבריו עד שזה נוטרל.

גופת המחבל לאחר התקרית (צילום באדיבות חדשות לב השומרון)
גופת המחבל לאחר התקרית (צילום באדיבות חדשות לב השומרון)

הבוקר הגיע למחסום מפקד משמר הגבול, ניצב עמוס יעקב, כדי לשמוע מפי הלוחמים על השתלשלות האירוע. מאוחר יותר הוא ביקר את הלוחם שנפצע בבית החולים. "ביצעתם את המשימה על הצד הטוב ביותר. בפעולתכם הפגנתם נחישות, מקצועיות ואומץ לב. זה בדיוק מה שמצופה מלוחם משמר הגבול״, אמר הניצב ללוחמיו.

מפקד משמר הגבול ביקר הבוקר את הלוחם הפצוע ושבחו (צילום: דוברות מג"ב)
מפקד משמר הגבול ביקר הבוקר את הלוחם הפצוע ושבחו (צילום: דוברות מג"ב)

הפגנת נגד בצומת הכניסה לשכם – "צה"ל גיבור רק על יהודים"

בתגובה להתפרעות תושבי חווארה בכפרם, הפגינו וחסמו בשעות הצהריים למשך כשעה כ-150 מתושבי ישובי השומרון (גב ההר), הסמוכים לתפוח, את צומת כביש הכניסה לשכם.הם הפגינו כנגד "הרמת הראש של הערבים",  כך לדבריהם וחסמו את הכביש. כוחות צבא ומשטרה אבטחו את ההפגנה. המפגינים משאו שלטים בידיהם שקראו לצה"ל "להשתלט על המסגד" (בדומה ל"השתלטות" על מבנה הישיבה בתפוח א.מ), וכי "צה"ל גיבור רק על יהודים".

"להשתלט על המסגד" ו - "צה"ל גיבור רק על יהודים" (צילום: דוברות מוא"ז שומרון)
"להשתלט על המסגד" ו - "צה"ל גיבור רק על יהודים" (צילום: דוברות מוא"ז שומרון)

יו"ר וועד מתיישבי השומרון, בני קצובר שהפגין עם התושבים אמר כי "התשובה לפיגוע ולצירוף החמאס לממשלה הפלסטינאית צריכה להיות בחיזוק ההתיישבות והקמת מאחז אביתר בסמוך למיקום הרצחו של אביתר בורובסקי לפני כשנה", ישראל לא בורחת מפני טרור אלא נאחזת ביתר שאת באדמתה", הוא הוסיף. רבה של התנחלות איתמר, הרב נתן חי אמר  ש"אנחנו מבקשים רק מהממשלה והמדינה שיתנו לצה"ל לטפל בפורעים כמו שצריך". "חבל שלא רשמו "תג מחיר" באמצע חווארה", אמר הרב, "כי אז היו פה בלי סוף כוחות".

חסמו את צומת הכניסה לשכם (צילום: דוברות מוא"ז שומרון)
חסמו את צומת הכניסה לשכם (צילום: דוברות מוא"ז שומרון)
"די להבלגה ואבנים שווה טרור" קראו המפגינים (צילום: דוברות מוא"ז שומרון)
"די להבלגה ואבנים שווה טרור" קראו המפגינים (צילום: דוברות מוא"ז שומרון)

"ברבע לעשר בבוקר נסעתי לצומת תפוח דרך חווארה ליד המסגד  הישן ראיתי עשרות ערבים חוסמים את הכביש, זורקים אבנים וצמיגים בוערים.", סיפר עמיאוד ארנון, תושב אלון מורה שרכבו נפגע בחווארה, "גולגל לעברי צמיג בוער. הסתובבתי במקום כי הייתי עם עגלה (עגלת גרר לרכב פרטי). לקראת המסגד השני, זרקו לעברי סלעים, פגעו לי בעגלה, נשברו כמה ארגזים והצלחנו לצאת בשלום", סיפר ארנון והוסיף: "אנו רוצים מהצבא בעקבות האירועים, במיוחד בשבועות האחרונים, להתחיל לתמוך ולהגן על התושבים ולא להגן רק על הערבים  ולא להקים תחנות משטרה באזור (הכוונה לכוח מג"ב שיושב בתפוח במבנה הישיבה א.מ), ולהגן על התושבים".



1 Comment

  1. ניר
    3 ביוני 2014 @ 20:25

    משפחת ההרוג: הוא לא התקיף. הוא הגיע לצומת לקבל סחורה ואז נורה. מענין והאקדח שהיה לו ובו פצע חייל זה אקדח קפצונים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן