Skip to content

מצרים תשקול באהדה פתיחה של מעבר רפיח בפיקוח הרשות

גורם רשמי במצרים אמר בשבת כי הנשיא הנבחר, עבדול פתח א-סיסי, רואה בחיוב את פתיחת המעבר בפיקוח הממשלה הפלסטינית החדשה וישקול בחיוב שיתוף פעולה עם גורמי חמאס כל עוד החמאס יתחייב לפעול במנותק מהאחים המוסלמים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מצרים תשקול בחיוב לפתוח מחדש את מעבר הגבול ברפיח אם המעבר יפוקח בידי שוטרי הרשות הפלסטינית בשלטון הממשלה החדשה שהושבעה בשבוע שעבר. כך מסר אתמול (שבת) גורם בכיר בממשל המצרי. הגורם מסר כי מצרים תענה באהדה לבקשה מחודשת לפתיחת מעבר הגבול לאחר תקופה ארוכה בה המעבר נסגר בפני הפלסטינים. מעבר רפיח היה הפתח היחידי של רצועת עזה לעולם ללא בקרה ישראלית מאז ההתנתקות בספטמבר 2005.

מעבר רפיח (צילום: גוגל מפ'ס)
מעבר רפיח (צילום: גוגל מפ'ס)
נוסעים ממתינים לפתיחת המעבר (צילום ארכיון: מוחמד סבאח, בצלם, 24.8.13)
נוסעים ממתינים לפתיחת המעבר (צילום ארכיון: מוחמד סבאח, בצלם, 24.8.13)

הגורם ציין כי אם תגיע בקשה כזו מהנשיא הפלסטיני אבו מאזן  (מחמוד עבס), הבקשה תישקל בחיוב. סוכנות מען הפלסטינית מדווחת כי  קהיר תשקול בחיוב שיתוף פעולה עם נציגי החמאס בממשלה החדשה, בכפוף לתקנות והתחייבויות החמאס לפעול במנותק מהאחים המוסלמים שתנועתם הוצאה אל מחוץ לחוק במצרים. הגורם הרשמי הבהיר כי בכל מקרה על החמאס לפעול במנותק מהאחים המוסלמים ולא להתערב בענייניה של מצרים.

"הנשיא הנבחר, עבדול פתח א-סיסי, תומך מאוד בממשלה הפלסטינית המאוחדת ובפתיחת מעבר רפיח למעבר אנשים וסחורות כל עוד הוא נשלט ומבוקר על ידי הרשות הפלסטינית החוקית", ציין הגורם.

לדבריו, פגישה בין סיסי לאבו מאזן תכלול התחייבויות אמיתיות לפתיחת המעבר ולהסדרת יחסי שיתוף הפעולה בין מצרים והפלסטינים, כעת – לאחר שהממשלה הפלסטינית הלגיטימית של הרשות הצליחה להתגבש והחלה לפעול. לאחר ההתנתקות ב-2005 פעל המעבר כשבעה חודשים רצופים ונסגר שוב לאחר חטיפתו של החייל גלעד שליט ב-25 ביוני 2006. מאז המעבר נסגר ונפתח לפרקים. הכוח הפלסטיני ומשקיפי הכוח האירופאי הפסיקו את פעילותם והמעבר כולו נשלט בידי החמאס כשמצרים מאפשרת את פתיחתו לעיתים רחוקות לצרכים הומניטאריים.

בסוף מאי 2011 הודיעה מצרים על פתיחתו לתנועה באורח קבוע, יום יום בין 09:00 ל-17:00 (למעט ימי שישי). עם  הדחתו של מוחמד מורסי מהשלטון הופסקה התנועה החופשית והוגבלה שוב עד לסגירתו המוחלטת בידי המצרים באוקטובר 2013. במקביל, בפיקודו של סיסי, נסגרו ונהרסו 1,200 מנהרות הברחה ממצרים לעזה, עובדה שהקשתה מאוד על שלטון החמאס לספק שירותים חיוניים לאוכלוסיה (כמו דלק שהוברח לרצועה) ולהכניס לרצועה נשק, רקטות וחומרי חבלה.

רצועת עזה מונה כ-1.7 מיליון נפש החיים במצב קשה מנשוא כאשר ישראל חוסמת את גבולות הרצועה מהים ומהאוויר ומצרים חוסמת את המעבר היבשתי היחיד שנותר (למעט המעברים לישראל).

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן