Skip to content

לפיד מאיים: אם יהיה ניסיון לספח אפילו ישוב אחד, הממשלה תופל

"ההתנחלויות האלה יקרות לנו. הן משפיעות לרעה על הצמיחה, על התל"ג, על הקשרים הכלכליים שלנו עם העולם. מלבד המיליארדים שאנחנו מפסידים בבניית תשתיות מיותרות, אנחנו מפסידים עוד מיליארדים רבים של פעילות כלכלית שבהם יכולנו להשתמש להורדת מיסים, להגברת הביטחון ולשיפור השירותים האזרחיים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אם יהיה ניסיון לספח אפילו ישוב אחד, באופן חד צדדי, יש עתיד לא רק תפרוש מהממשלה – היא גם תפיל אותה". כך – חד וחלק – אומר יו"ר יש עתיד ושר האוצר, יאיר לפיד. השר לפיד, שדיבר  במסגרת נאום מדיני שנשא בכנס הרצליה, תקף בחריפות את מפלגתו של "האח" לשעבר, נפתלי בנט, על רעיונות הסיפוח של בנט וחברי מפלגתו.

"רעיונות הזויים של סיפוח". יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"רעיונות הזויים של סיפוח". יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"גורמי ימין קיצוני דוחפים אותנו לעבר רעיונות הזויים של סיפוח שיובילו אותנו אל האסון הקרוי מדינה דו לאומית", אמר לפיד. "אני לא יודע אם מדובר בתרגיל ביחסי ציבור או בכוונה אמיתית, אבל אנחנו לא ניתן לזה לקרות. אם לא תוקם מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, במוקדם או במאוחר יבואו אלינו הפלסטינים, בגיבוי מלא של אומות העולם, ויאמרו לנו: 'הבנו שאתם לא מתכוננים לתת לנו מדינה משלנו, אז תנו לנו לפחות להיות אזרחים של ממש'. ארבעה מיליון פלסטינים יבקשו מאתנו ביטוח בריאות וביטוח לאומי, חינוך ודמי אבטלה וזכות הצבעה. אם נגיד כן, נפסיק להיות מדינה יהודית. אם נגיד לא, נפסיק להיות מדינה דמוקרטית. שתי האפשרויות הרסניות ותפקידנו הוא למנוע מהן לקרות.

מהלך תלת שלבי

"הגיע הזמן שישראל תחליט מהם גבולותיה", אומר לפיד. "אנחנו יכולים לשנות את ההיסטוריה, אבל לא את הגיאוגרפיה. השטח אינו עומד להשתנות. אין שום סיבה להמשיך להתחמק מהצורך לשרטט את גבולותיה העתידיים של מדינת ישראל.

"לסיבוב הבא של המשא-ומתן ישראל צריכה להגיע עם מפות מפורטות, שאנחנו נכין ושמבטאות הסכמה לאומית רחבה. המפות האלה יאפשרו לנו להגדיר מהלך תלת-שלבי שבסופו היפרדות מוחלטת מן הפלסטינים והסדר רחב עם מדינות ערב המתונות. שלושת השלבים הם 'שלב ההיערכות', 'שלב בניית האמון' והשלב הסופי, 'שלב ההתאמות'".

בשלב הראשון, "שלב ההיערכות", מציע לפיד כי ישראל תיסוג משטחים שאינם מחייבים פינוי ישובים, תוך שהיא שומרת על זכותה לפעילות ביטחונית בכל שטחי הרשות. מהלך זה יתבצע, עפ"י הצעת לפיד, תוך כדי הקפאת בניה מחוץ לגושי ההתיישבות.

בשלב השני – "שלב בניית האמון" – תתכנס ישראל לגושי הישובים תוך פינוי ההתנחלויות המבודדות. "ישראל תשמור גם בשלב השני על זכותה לפעילות ביטחונית בשטחי הרשות בעודה פורסת את סידורי הביטחון החדשים בתיאום עם האמריקאים. במהלך שלב זה  יתקיימו שיחות ישירות בתיווך אמריקאי, ברמאללה ובירושלים, על גבולות הקבע".

בשלב השלישי, "שלב ההתאמות", יבוצעו עפ"י תכניתו של לפיד התאמות הגבול האחרונות בין שתי המדינות, כולל חילופי שטחים, ויחלו השיחות בנושאי הליבה.

"ההתנחלויות יקרות לנו"

"מאז נכנסנו לממשלה, מפלגתי ואני מנהלים מאבק מתמיד, לעתים סיזיפי, נגד מגמות הבניה מחוץ לגושי ההתיישבות", אומר לפיד בנאומו. "אין לי שום בעיה עם הבניה בגוש עציון או בשכונת גילה אשר בירושלים, אבל הבניה בהתנחלויות המבודדות גורמת לנו נזק בינלאומי שהולך ומחמיר, ונזק כלכלי שכל אזרח ישראלי מרגיש בכיסו.

"ההתנחלויות האלה יקרות לנו. הן משפיעות לרעה על הצמיחה, על התל"ג, על הקשרים הכלכליים שלנו עם העולם. מלבד המיליארדים שאנחנו מפסידים בבניית תשתיות מיותרות, אנחנו מפסידים עוד מיליארדים רבים של פעילות כלכלית שבהם יכולנו להשתמש להורדת מסים, להגברת הביטחון ולשיפור השירותים האזרחיים", אומר שר האוצר. "איפשהו בין איתמר ליצהר קבור הכסף שיכול היה לשמש לנו לכיתות קטנות יותר, לשירותי בריאות טובים יותר, לצמצום אי השוויון בחברה הישראלית וגם לכיפות ברזל ולטילי חץ 3 ולהתעצמותו של צה"ל".

לפיד אומר עוד בנאומו כי תגובתן של ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי, להקמת ממשלת הפיוס הפלסטינית, היא תזכורת נוספת לכך שהעולם השתנה. "העובדה שהממשל האמריקאי החליט, בניגוד לעמדתנו, לפתוח בדיאלוג עם ממשלת החמאס-פת"ח היא הוכחה נוספת, למי שהיה זקוק להוכחה כזו, לכך שאנחנו נמצאים במשבר חסר תקדים ביחסינו עם ארצות הברית. המשבר הזה הוא תוצר של התנהלות בעייתית ולעתים מזלזלת מצידנו, אבל עדיין אפשר – וצריך – להחזיר את היחסים המיוחדים שלנו עם ארצות הברית למסלול הנכון. זה יהיה הצעד הראשון בדרך חזרה לשולחן המשא ומתן.

"האמיתות הישנות נעלמות, התמיכה הבינלאומית בנו הולכת ונחלשת", אומר לפיד. "ישראל צריכה ליזום, לא להתגונן. אם יש לנו את הברירה להוביל או להיות מובלים, אני מעדיף להוביל. כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לשרטט את גבולותינו. קודם על הנייר, אחר כך על האדמה".

לפיד אומר עוד כי הסדר עם הפלסטינים ימנע את בידודה הבינלאומי של ישראל, יגביר את הביטחון האישי של כל אזרח, ייצור "בום" כלכלי שיקפיץ את התל"ג שלנו ויעלה באופן דרמטי את רמת החיים בישראל ומעל הכל – יסיר מעלינו את האיום של מדינה דו לאומית שהמשמעות היחידה של הקמתה היא סיום קיומה של ישראל כמדינה יהודית וחיסול הציונות.

בלשכת ראש הממשלה מותחים ביקורת על תכנית השלום של השר יאיר לפיד. לדברי גורמים בלשכה, כל מי שיש לו ניסיון מדיני יודע שאין עושים ויתורים בלי תמורה. "ראינו בעזה מה הייתה התוצאה של נסיגה חד-צדדית".

יו"ר הבית היהודי ושר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר בכנס הרצליה כי עם הקמתה של ממשלת חמאס-פתח, תם עידן אוסלו.

"אחרי 21 שנה שניסינו דרך אחת, דרך שכללה נסיגות, ויתורים, שחרורי מחבלים, התנתקות, היפרדות חד צדדי ודו צדדי – הגיע הזמן להודות שזה לא עובד", אמר בנט. "גילינו שכשאתה בורח מטרור וזורק את המפתחות – הטרור רודף אחריך. 'נפרדנו מעזה' ואלפי הטילים נופלים עלינו עד היום".

בעקיצה לכיוונו של לפיד אמר בנט: "להעניק שם חדש 'היפרדות' לרעיון ישן 'התנתקות' לא יביא לתוצאה אחרת".

הוא חזר והציג את תוכניתו, להחיל בהדרגה את ריבונות ישראל בשטחי C ביהודה ושומרון, ולהתחיל בסיפוח גוש עציון – שם חיים, לטענתו, 400,000 ישראלים ורק כ70 אלף ערבים – "תוך יצירת אוטונומיה משודרגת ביתרת השטח עם חופש תנועה מלא".

"להשתמש בפטיש אוויר על מנת להוציא רסיס מהישבן"

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, תקף את לפיד ובנט. "חברי המלומד שר האוצר אתה מדבר על שלום? מהיום בו הפכת להיות שומר החותם אתה מעביר ללא לאות, מאות מיליוני שקלים, תקציבים עודפים למימון ההתנחלויות. אתה חלק מממשלה שאישרה ארבעה עשר אלף יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון בזמן המשא ומתן. ממשלה שאישרה רק השבוע עוד 1500 יחידות דיור כעונש. עונש למי? אתה היית צריך לחשוב על שלום כשגררת את נפתלי בנט, האח שלך, בכוח לממשלה. מי שמפקיד את תיק השיכון בידי הבית היהודי ונותן לחתול לשמור על השמנת, איבד מזמן את הזכות לדבר על שלום. יאיר לפיד- אם אתה באמת רוצה לדבר על שלום, אל תראה לנו תכניות תיאורטיות ארוזות בצלופן ואל תיתן לנו פתרונות וירטואליים. קום, צא מהממשלה, זה לא מאוחר מידי ויחד נבנה קואליציה שתוביל את ישראל לשלום. אתה תצטרף אלינו ואני מבטיח לך שאני אביא את השותפים האחרים. אני יודע לעשות את זה.  זו עבודת מנהיגות".

על נפתלי בנט, שר הכלכלה אמר הרצוג: "אפילו אתה מדבר על שלום? אם לא היינו בכנס כל כך מכובד, הייתי משתמש במילותיך שלך בנט, ואומר שלשים אותך בפאנל על שלום זה כמו להשתמש בפטיש אוויר על מנת להוציא רסיס מהישבן. אתה לא מתבייש לצטט פעם אחר פעם את דוד בן גוריון, ולומר שמפלגת הבית היהודי היא ממשיכתה של מפא"י ההיסטורית? נפתלי בנט, דרכו של בן גוריון אינה מסתכמת באימרות מספר ציטוטים. בן גוריון היה מנהיג שידע לתמרן בסביבה מורכבת, ידע להיות פרגמטיסט וידע לקבל החלטות חכמות. בן גוריון היה הראשון שפינה את עזה לאחר מבצע סיני והבין את גודל הסכנה המשיחית והדו לאומית מיד אחרי מלחמת ששת הימים.  בן גוריון הוא שקבע את אופייה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ואתה וחברייך פועלים יום יום נגד זה".

לבסוף פנה הרצוג אל ציפי לבני: "לזכותך ייאמר שבאמת ניסית, אבל אני מציע לך להסתכל ימינה וימינה ולהבין שמהחברים האלה שלום לא יצמח".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "יאיר לפיד הוא המשת"פ של המתנחלים הקיצוניים והאחראי לכך שבמשמרת שלו הכסף נמצא בין איתמר ליצהר – הוא זה שמממן את הגידול במפעל ההתנחלויות והוא האשם בכך שהמתנחלים שולטים בתקציבי הממשלה.

"המשא ומתן הקואליציוני של לפיד, שהושיב את ראשי המתנחלים במוקדי הכוח הכלכליים, הזרמת יותר ממליארד שקל מכספי הציבור לחטיבה להתיישבות, הגידול בבנייה בהתנחלויות על חשבון הבנייה בתוך גבולות הקו הירוק והטבות המס לתושבי ההתנחלויות הם תוצאה ברורה של מדיניות המבוססת על סדר עדיפויות מעוות שלפיד לוקח בה חלק פעיל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן