Skip to content

הכנסת אישרה: יתאפשר להאכיל בכפייה של אסירים שובתי רעב

ההצעה מבקשת להסמיך את נציב בתי הסוהר לפנות לבית המשפט בבקשה לקבל היתר למתן טיפול רפואי לאסיר שובת רעב, אם ראה כי בשל שביתת הרעב קיימת אפשרות ממשית שתיגרם בתוך זמן קצר סכנה חמורה לבריאותו. ח"כ פייגלין: "אנשים רוצים למות אז שימותו, זו לא בעיה שלנו. באותו שבוע שבו ועדת השרים החליטה להקל על אנשים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק המאפשרת האכלה בכפייה של אסירים שובתי רעב.

ההצעה מבקשת להסמיך את נציב בתי הסוהר לפנות לבית המשפט המחוזי בבקשה לקבל היתר למתן טיפול רפואי לאסיר שובת רעב, אם ראה, על סמך חוות דעת של רופא, כי בשל שביתת הרעב קיימת אפשרות ממשית שתיגרם בתוך זמן קצר סכנה חמורה לבריאותו. בית המשפט יביא בחשבון את חוות דעתה של ועדת האתיקה בבית החולים שבו מאושפז האסיר, למעט במקרים דחופים, ויחויב לשקול את מצבו הרפואי והנפשי של האסיר, הסיכויים והסיכונים של הטיפול המבוקש לאסיר, מידת פולשנותו של הטיפול המבוקש והשפעתו על כבוד האסיר, עמדת האסיר ונימוקיו, תוצאות טיפולים דומים שניתנו לאסיר אם נתנו, וכן שיקולים של ביטחון המדינה, שלום הציבור והשפעת ההחלטה על היכולת לשמור על הסדר והביטחון בבית הסוהר. לפי ההצעה, אם ייתן בית המשפט את ההיתר, ניתן יהיה להעניק את הטיפול הרפואי גם אם האסיר מתנגד לכך, וסוהר יוכל להפעיל כלפיו כוח כדי לאפשר את הטיפול.

האכלת אסירה בכפייה בכלא בריטי, 1911 (צילום: ויקיפדיה)
האכלת אסירה בכפייה בכלא בריטי, 1911 (צילום: ויקיפדיה)

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "שביתות רעב של אסירים הן תופעה מוכרת, אשר חוזרת על עצמה במציאות הישראלית במשך השנים, לשם קידום תכליות שונות של ציבור האסירים השובתים. לעתים מתאפיינות שביתות הרעב בכך שמשתתפים בהן מספר גדול של אסירים, וכן בכך שחלק מן האסירים מתמידים בשביתת הרעב למשך פרק זמן ממושך, אשר בחלק מהמקרים מגיע עד כדי סיכון חייהם. מצב דברים זה מחייב גיבוש של דרכים ראויות ומתאימות לצורך התמודדות עם שביתות הרעב."

ח"כ מסעוד גנאים (רע"מ תע"ל) אמר בדיון בכנסת: מעצר מנהלי זהו מהלך בלתי דמוקרטי בעליל, מה הכלי בידו שהוא רוצה להשפיע? זכותם לשבות כדי להביע את הסבל שלהם. אילו הממשלה הייתה דואגת לחיים של האסירים היא הייתה משחררת אותם או מעמידה אותם לדין. הממשלה מביאה את הצעת החוק הזו כדי לברוח מאחריות והיא מוכיחה שזו מדינה מדכאת ואנטי דמוקרטית.

ח"כ ניסים זאב (ש"ס): על פי ההלכה אם אדם רוצה להתאבד צריך למנוע את זה ממנו. אני בטוח שגם ההלכה אצל המוסלמים לא מאפשרת לאדם להתאבד. אם מישהו חושב שהשביתות רעב הם בגלל המצוקה בבית הסוהר זה שקר מוחלט, בתי הסוהר בישראל הם בתי הבראה ביחס לבתי הסוהר במדינות ערב.

מפגינים עם תמונתו של האסיר ערפאת ג'ארדאת שמת בשנה שעברה בכלא מגידו (צילום: PNN)
מפגינים עם תמונתו של האסיר ערפאת ג'ארדאת שמת בשנה שעברה בכלא מגידו (צילום: PNN)

באסל גטאס (בל"ד): אם ההצעה הזו תיכנס לספר החוקים זה יהיה ציון דרך אפל בבגיעה מהותית בזכויות אדם. זה מעשה בלתי אנושי בעליל. במקום להתמודד עם הסוגייה עצמה מנסים לשבור את שביתת הרעב בדרך בלתי אנושית

ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו): מה זה הרעיון הזה להאכיל בכפייה? אנשים רוצים למות אז שימותו, זו לא בעיה שלנו. באותו שבוע שבו וועדת השרים החליטה להקל על אנשים ישרים ומכובדים להתאבד, אנחנו מחליטים לאסור על פושעים לעשות את אותו הדבר. אנחנו מפחדים מסיטואציה שהמסכנות תגבר על הצדק שלנו. אני קורא לכם לדחות בשאט נפש את החוק הזה.

ח"כ עיסוואי פריג' (מרצ): לפני שונה שנים עבר כאן חוק פיטום האווזים שאוסר להאכיל אווזים בכח. אז אסור לפטם אווזים אבל בני אדם מותר לפטם בטח אם הם ערבים. צריך לקרוא לחוק בשמו – חוק פיטום ערבים

ח"כ זהבה גלאון (מרצ): "מה אומרת ממשלת ישראל? מה שלא הולך בכח הולך ביותר כח. האסירים הללו נוקטים בכלי הכי לגיטימי במסגרת חופש הביטוי והיא שביתה. ממשלת ישראל מבקשת לשבור שביתה על ידי הזנה בכפייה, אני לא חושבת שיש ממשלה בעולם המערבי שנוהגת באופן הזה.

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ תע"ל): החוק הזה בזוי ולא אנושי. יש לנו כאן שימוש בכלי לגיטימי ולא אלים במחאה על אנשים שנמקים בכלא ללא משפט. הקואליציה הנוראית הזאת רוצה לאלץ את האסירים להיות מוזנים בכל. אמנת מלטה, הצהרת טוקיו קבעו שמדובר בעינוי. אנשים מימין ומשמאל צריכים להתנגד לחוק הזה כמו שאני מתנגד למעצר מנהלי של ערבים ויהודים כאחד. זה חוק חייתי ובלתי אנושי

דב חנין (חד"ש): זו הצעת חוק נוראה, מסוכנת, לא מוסרית, מנוגדת לאתיקה הרפואית ולנורמות הבין לאומיות המקובלות. מדובר פה בעינוי וזה ברור לגמרי. הגוף האנושי הוא הכלי האחרון שיש לאסיר כדי למחות ולהביע התנגדות, ובאצעות הגוף הזה הוא משתמש כשכלו כל הקיצים וגם את הכלי האחרון הזה אתם רוצים לקחת לו בכוח.

השר יאיר שמיר (הליכוד ביתנו) השיב בשם הממשלה: "יש לי ניסיון אישי עם שביתת רעב. שאני הייתי בן שנתיים אימי נאסרה ומאחר ואבי היה עצור באריתריאה היא החליטה לשבות רעב והיא הגיע למצד של כמעט מוות קליני ולבסוף הרב לוין שכנע אותה לאכול ואני מודה לרב לוין שבזכותו זכיתי באבא עד לפני שנתיים.

"באשר לטענה של ח"כ גלאון שאין מדינות מערביות שעושות כך אז תדעו שבאוסטריה ואוסטרליה לא רק שזה מותר אלא אפילו עם פחות מגבלות", אמר השר שמיר. "עם כל הכבוד ההשוואה לפיטום אווזים אינה במקום. במקרה של האווז מפטמים אותו על מנת ליצור תענוג לעצמנו וזה שונה לגמרי מנקודת המוצא שאומרת שבית הסוהר אחראי על האסירים ואחראי על חייהם. צריך לזכור שמטרתו של האסיר היא למחות ולא למות."

בהצעה תמכו 29 ח"כים ו18 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן תוכן לקריאה שנייה ושלישית.

1 Comment

  1. ניר
    10 ביוני 2014 @ 18:12

    מה זה הרעיון הזה להאכיל בכפייה מי שרוצה[שביתת רעב] למות והוא יודע מה הסוף של אותו אקט בשביתת רעב זכותו לא צריך התערבות בכוח

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן