Skip to content

אושרה בטרומית הצעת "חוק המחבלים"

36 ח"כים תמכו בהצעה ו-20 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת חוקה להכנה לקריאה ראשונה. ח"כ זהבה גלאון: "אתה ראש הממשלה שחררת אלפי אסירים. אז עכשיו את קובעים הצעת חוק שמייצרת מדרג בין דם לדם". סגן השר אקוניס: "שחרור רוצחים מתועבים היא פעולה פסולה מבחינה מוסרית וביטחונית. הייתי מצפה דווקא ממפלגות שמניפות את דגל זכויות האזרח להיות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק-היסוד של ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) שתאפשר לשופטים להטיל במקרי רצח חמורים במיוחד, עונש מאסר עולם ללא אפשרות חנינה. הצעת החוק הזו, המכונה "חוק המחבלים", אושרה לאחרונה בממשלה.

כיום מעניק חוק יסוד נשיא המדינה סמכות בלתי מסויגת לנשיא להעניק חנינה ולהקל בעונשם של עבריינים. מוצע לתקן את חוק היסוד כך שבית המשפט יוכל, מטעמים מיוחדים שיירשמו, לקבוע בהכרעת דינו של מי שהורשע ברצח כי לא יתאפשר לנשיא המדינה להעניק לו חנינה או להקל בעונשו.

הפגנה נגד שחרור מחבלים (צילום: נירה ידין)
הפגנה נגד שחרור מחבלים (צילום: נירה ידין)

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנים האחרונות שחררה מדינת ישראל מספר רב של מחבלים כחלק מעסקאות שחרור שבויים או כמחוות מדיניות. מציאות זו הובילה למצב אבסורדי בו מחבלים שביצעו מעשי רצח כחלק ממאבקם במדינת ישראל, משתחררים זמן ארוך לפני סיום ריצוי עונשם. עובדה זו מהווה כשל מוסרי שיש בו משום זילות בחומרת מעשיהם של המחבלים ובסמכותה של מערכת המשפט בישראל. כמו כן, נכון להיום נקצב עונשם של רוצחים גם אם ביצעו מקרי רצח חריגים בחומרתם, כגון רצח ילדים.

עוד נאמר בדברי ההסבר כי הצעת חוק זו באה לתקן מצב דברים זה ולמנוע מצב בו עקב לחצים כאלה ואחרים, יוחלט על מתן חנינה למחבלים שביצעו מעשי רצח במסגרת עסקאות חילופי שבויים או מחוות מדיניות. "אשר על כן מוצע כי במידה שמתקיימים טעמים מיוחדים, רשאי בית המשפט לקבוע ביחס למי שהורשע ברצח ממניעים לאומניים עונש מלא של מאסר עולם ללא אפשרות להקלה בעונשו או קבלת חנינה מאת נשיא המדינה. בנוסף, באה הצעת החוק לאפשר לבית המשפט לקבוע כי במקרי רצח חמורים במיוחד, כגון רצח ילדים, לא תהיה אפשרות לקציבת עונשו ולחנינתו של הרוצח", נאמר בדברי ההסבר.

ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) אמרה: "יש קונצנזוס בבית הזה שרוצחים כמו של משפחת פוגל מגיע להם שינמקו בכלא עד סוף חייהם. נהוג לחשוב שבמדינת ישראל אין עונש מוות אבל למעשה יש כזה בבתי הדין הצבאיים. הפעם האחרונה שניתן גזר דין מוות הייתה בשנת 1994. בפסק הדין כתבו השופטים שמדינת ישראל חייבת להגן על אזרחיה וחובת בית המשפט ליטול חלק בכך. בסופו של דבר ניתן פסק דין אחר שהקל את העונש, ולפני שנתיים אותו רוצח שוחרר בעסקת שליט. במדינת ישראל כיום גזר הדין של שופטים לא שווה את הנייר שעליו הוא נכתב. במקרי רצח מתועבים במיוחד ראוי ששופטים במדינת ישראל שנותנים גזר דין, שגם הממשלה תכבד את גזר הדין."

סגן השר אופיר אקוניס (הליכוד ביתנו) השיב בשם הממשלה: "למדנו כבר ולא פעם אחת ששחרור רוצחים מתועבים היא פעולה פסולה מבחינה מוסרית וביטחונית, גם בעבר הרחוק וגם בעבר הקרוב. הייתי מצפה דווקא ממפלגות שמניפות את דגל זכויות האזרח להיות קצת הגונים. היה מוסרי וצודק שתתמכו בחוק החשוב הזה. אנחנו שומעים את דעת הקבל בארה"ב להתנגדות המאסיבית שלהם לעסקאות של שחרור מחבלים ורוצחים. שחרור מחבלים איננו מקרב שלום אלא מרחיק אותו ומגביר את הטרור."

ח"כ זהבה גלאון (מרצ): "אין לי ציפיות מהמפלגה הימנית קיצונית כמו הבית היהודי, אבל ראש הממשלה מעניש את הפלסטינים על הקמת ממשלת הפיוס. מה השתנה מלפני כמה שבועות כשראש הממשלה התנגד אליה? אתה מונע מעצמך מרחב תמרון מדיני. מישהו מעלה על הדעת שאם הייתה חטיפה נוספת לא היינו משחררים מחבלים? אתה ראש הממשלה שחררת אלפי אסירים. במקום לאשר הקפאת בנייה הייתם מוכנים לשחרר אסירים. אז עכשיו את קובעים הצעת חוק שמייצרת מדרג בין דם לדם. הימין הקיצוני עושה כל מאמץ למנוע אפשרות להגיע להסכם. תגידו שאתם לא רוצים להגיע להסכם ולא נצטרך את ההצעות ההזויות האלה."

36 ח"כים תמכו בהצעה ו-20 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת חוקה להכנתה לקריאה ראשונה.

3 Comments

  1. עמית מנדלזון
    11 ביוני 2014 @ 18:57

    היא לא נמחקה היא כאן ומאושרת

    • ניר
      12 ביוני 2014 @ 18:41

      מר עמית לא מצאתי אותה

    • ניר
      12 ביוני 2014 @ 20:04

      מר עמית צודק טל"ח

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן