Skip to content

יורוסטורי – תערוכת הנשק הגדולה בעולם

תעש תחשוף בתערוכה את שומר ראש - רכב קרבי משוריין, G-NIUS תציג מערכת להפיכת רכב 4X4לבלתי מאויש. התעשייה האווירית תחשוף את מגן רוח - מערכת מכ"ם טקטית ניידת הנעה עם הכוחות המתמרנים למען הגנתם ורפאל תציג את כיפת ברזל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תערוכת יורוסטורי (Eurosatory), שתפתח השנה בפריז ב-16 ביוני, היא התערוכה הגדולה ביותר בעולם למוצרי הגנה וביטחון קרקעי ואוויר קרקע. כל ההיבטים של תחומים אלה המשולבים ברצף טכנולוגי תעשייתי החל מחומרי גלם, דרך תתי מכלולים וכלה במערכות תפעוליות מורכבות.

חשיפה: שומר ראש של תעש - רכב קרבי משוריין. צילום יח"צ
חשיפה ביורוסטורי: שומר ראש של תעש - רכב קרבי משוריין. צילום יח"צ

התערוכה פועלת כל שנתיים. בתערוכה שפעלה ב-2012 גדל מספר המציגים ב-9.3% והשתתפו בה 53 מדינות וארגונים בינלאומיים, שמוצריהן יוצגו על נציגי החברות היצרניות, בהשתתפות יושבי הראש והמנכ"לים. הוצגו אז 450 מוצרים חדשים, שנחשפו למבקרים מ-130 מדינות, לפקידים רשמיים ואלפי מנהלים מקצועיים מתחומי ההגנה השונים, שהגיעו לתערוכה מ-87 מדינות, ו-684 עיתונאים סקרו אז התערוכה. נתונים אלה ביססו את יורוסטורי כתערוכה המקצועית ביותר בעולם בתחומי ההגנה והביטחון.

שוק הביטחון הגלובלי

שוק הביטחון הגלובלי הסתכם בשנת 2013 בכ-1.7 טריליון דולר, מתוכם כ-600 מיליארד דולר מקורם ברכש ביטחוני. כך העריכה חברת הייעוץ הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן, בדו"ח שהשלימה לאחרונה.

מהדוח מתברר, כי תחום השליטה, קשר ופיקוד, המכונה C4ISR, הכולל מוצרים הקשורים לפיקוד, בקרה, תקשורת, מחשבים, מודיעין מעקב וסיור (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) בשוק הגלובלי – הוא התחום הגדול ביותר במונחי מכירות, עם היקף מכירות גלובלי ב-2013 של כ-101 מיליארד דולר, המהווה 16% מתוך סך כל ההוצאות על רכש.

היצוא הביטחוני

היצוא הביטחוני בשנת 2012 היה בהיקף של 7.47 מיליארד דולר, כך מסר ביולי 2013 תא"ל (מיל') שמעיה אביאלי, ראש האגף לשיתוף פעולה וייצוא ביטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון. לדבריו, הייצוא הביטחוני מהווה כ-10% מסך הייצוא התעשייתי של ישראל (ללא יהלומים), וש-71% מסך הייצור הביטחוני הישראלי מיועד לייצוא. נתוני הייצוא הביטחוני של 2013 עדיין לא נמסרו.

התחרות בין התעשיות הביטחוניות הגדולות הישראליות יצרה מוטיבציה בקרבם לנצח אחת את השנייה. תחרות שתרמה רבות לפיתוח התחום לרמות גבוהות. לדוגמה – כאשר חברה מסויימת פיתחה מערכות אלקטו-אופטיות מדוייקות אך כבדות פיזית, בתחום השו"ב, ייצרה מתחרתה מערכות יעילות קטנות וקלות, תוך ניצול עקרון הקירבה במקום עקרון הנקודה. הראשונה לא ויתרה ופיתחה מערכות קטנות על בסיס אותו העיקרון וזכתה בסופו של דבר בכל הקופה. יחד עם זאת, חייבים לציין, כי היו לא מעט מקרים מצערים, שהתחרות המרה הכשילה את המתמודדים הישראלים מול גורמי ביטחון זרים.

תשובות טכנולוגיות

יוסי אקרמן נשיא אלביט מערכות. צילום אסף שילה/ישראל סאן
יוסי אקרמן. צילום אסף שילה/ישראל סאן

להגיע בשעת פקודה עם התשובות הטכנולוגיות המתאימות הוא הליך מורכב ולא פשוט, בעיקר כשמדובר בעידן שבו האיומים משתנים חדשות לבקרים. לכן, התעשיות הביטחוניות עוסקות בניתוחים, בדיוק ובמקביל לניתוחים שמבצעים הדרגים המדיניים והצבאיים. בהבדל אחד, כפי שהסביר זאת יוסי אקרמן, לשעבר נשיא ומנכ"ל אלביט, בעת שימש יו"ר פנל "מנועי הצמיחה של תעשיית האוויר והחלל ותרומתם לעיצוב האסטרטגיה הגבוהה של מדינת ישראל", בכנס העשירי לביטחון לאומי, במכון פישר, שהתקיים ב-21 במאי השנה – "פיתוח של מערכת עם יכולת מבצעית יכול לקחת 10 שנים. שר הביטחון רוצה את המוצר עכשיו. לכן, צריך לדעת 10 שנים קודם מה ירצה שר הביטחון להחליט, מה גם ששרי ביטחון מתחלפים מדי פעם".

לדבריו, הפתרון הוא במציאת פתרונות מתקדמים מבעוד מועד ולהניחן על המדף, ששילובם בעת שתגיע דרישה ביטחונית תמשך זמן קצר של שנה עד שנתיים.

המחיש זאת יצחק גת, יו"ר רפאל, שהשתתף באותו פורום כשאמר: "רוב המערכות שפיתחה רפאל, כולל כיפת ברזל, אם היו שואלים את צה"ל הן לא היו קיימות. גם חלל לא היה קיים אם היו שואלים את צה"ל".

משתתפות השנה ביורוסטורי

גם השנה ארגנה סיב"ט את הביתן הישראלי המרכזי ביורוסטורי. בתערוכה משתתפות החברות הישראליות הבאות: אקיוביט, אירונאוטיקס, ארזים, עשות אשקלון, בנטל, Beth, קמרו-טק, קומיטאקט, דיוק, אלביט מערכות, פייברוטקס, G-NIUS, התכוף, הידרומכניקל, התעשייה האווירית, תעש, תעשיית נשק לישראל, מרום דולפין, מפרולייט, נטליין, פאריפון, פיקסיקס, ראדא, רפאל, RP Optical, RT LTA, SCD, Scopustech, Sky Sapience, וסופרגום.

שומר ראש

תעש תחשוף ביורוסטורי, בין שאר מוצגיה, את שומר ראש Combatgard)) – רכב קרבי משוריין 4X4, יחיד מסוגו ביכולות המיגון, עבירות ומהירות תנועה בתנאי שטח קשים במיוחד, ייחשף לראשונה בתערוכה. שומר ראש, מאופיין כרכב קרבי משוריין זריז, מהיר וקטלני, ללוחמה במתארי קרקע ושטחים קשים במיוחד – חול, בוץ, שטח סלעי וטרשים. יכולותיו המבצעיות והטכנולוגיות מאפשרות לכוחות הלוחמים גמישות בניוד בין חזיתות ומאפשר לכוחות הלוחמים להתערב במהירות בזירות לחימה משתנות – תוך מתן מיגון ללוחמים. הרכב מופיע בכמה דגמים, הניתנים להתאמה מודולארית פנימית וחיצונית בהתאם לצרכים המבצעיים. כגון: רכב סיור קרבי, רכב פיקוד ושליטה, רכב איסוף קרבי, ורכב תקשוב בין יתרונותיו הטכנו- מבצעיים: מבנה תא לוחמים בתצורת קפסולה (מונוקוק) לנשיאת 6 לוחמים על ציודם ומערכת נשק מתקדמת.

מגן רוח

מערכת מגן רוח
מערכת מגן רוח

התעשייה האווירית תחשוף, בין שאר מוצגיה, את מגן רוח, פרי פיתוחה של אלתא מערכות, חטיבה וחברה בת של התעשייה האווירית, שזו מערכת מכ"ם טקטית ניידת הנעה עם הכוחות המתמרנים למען הגנתם. המערכת נמצאת בתהליכי אספקה לצה"ל. מערכת מגן רוח מגלה, מאכנת ומתריעה על איומי תלול מסלול כמו רקטות, מרגמות ופגזים ומאפשרת בנוסף גילוי של מטרות אוויריות כמו מל"טים, גלשנים ועוד. בכך מאפשרת המערכת השבת אש יעילה לנטרול מקור הירי. בנוסף, מגן רוח משערך את נקודת הפגיעה הצפויה תוך זמן קצר מהשיגור ובדיוק גבוה ומעביר התראה סלקטיבית לכוחותינו בטרם תתרחש פגיעה בהם.

המערכת ניתנת להתקנה על מגוון פלטפורמות – האמר, טרקטורון, נגמ"ש ורכבים ומסוגים שונים וכן גם על אמצעים נייחים כמו מוצב צבאי ולמשימות סיור גבולות. יתרונה הגדול של מגן רוח הוא פשטות הפעלתה, תוך שמירה על רמת ביצועים גבוהה וייחודית.

הפיכת רכב לבלתי מאויש

רכב בלתי מאויש היברידי
רכב בלתי מאויש היברידי

חברת G-NIUS המשותפת לאלביט מערכות ולתע"א ומתמחה בפיתוח רכבים בלתי מאוישים, חושפת בתערוכה פתרון ייחודי, המאפשר להפוך כל רכב לבלתי מאויש, למטרות משימות הגנה, מודיעין ותצפית. המעבר לרכב בלתי מאויש מתאפשר באמצעות חליפה רובוטית המורכבת ממספר מערכות מתקדמות: מחשב משימה, יחידת ניווט, מערכת אודיו-וידאו ויחידת חלוקת כח (PDU).

המערכת כוללת כמו כן מצלמה תרמית לא-מקוררת ליישומי יום ולילה ומצלמות אחוריות וצדדיות, ומערכת קשר. בהתאם לדרישות המבצעיות, ניתן להוסיף מערכת לאיתור מכשולים וחיישן תצפית אופטי, וכן חיישנים נוספים בהתאמה אישית לצרכי הלקוח.

כמו כן, חושפת החברה דגם חדש של רכב בלתי מאויש היברידי, המאפשר ביצוע של מגוון משימות וביניהן תצפית, מודיעין, הגנה והגנת המולדת. הרכב החדש HMV (Hybrid Multipurpose Vehicle) מוצע בשתי תצורות: מנוע חשמלי ושקט במיוחד על מנת לשמור על פרופיל נמוך במהלך ביצוע משימות תצפית ומודיעין, וכן שילוב של מנוע חשמלי ודיזל על מנת לאפשר טווח נסיעה גדול יותר ויכולת נשיאת משא גדול יותר. הרכב כולל עמדת נשק מיוצבת מתקדמת מבית אלביט מערכות.

כיפת ברזל

רפאל תציג בתערוכה את מערכת כיפת ברזל, להגנה מפני טילים ורקטות קצרות טווח, יחד עם מערכת MICAD לשליטה ולבקרת הגנה אווירית; את משפחת עמדות הנשק הנשלטות מרחוק לטווחים שונים, המאפשרות גם טעינת תחמושת מתוך הרכב, וביניהם עמדה שבה משולבים גם טילי ספייק; מערכת טילים אלקטרו-אופטיים, רב תכליתיים, מתקדמת מסוגה בעולם, הניתנת לשיגור ממגוון פלטפורמות, מערכת מעיל רוח – מערכת ההגנה האקטיבית לרק"ם, הנמצאת בשימוש על גבי טנקי המרכבה סימן-4 של צה"ל, אשר תוצג גם בגרסה מותאמת לרכבים קלים ומערכת ספוטלייט לאיתור מקורות ירי.

מיגון פסיבי

פלסן חושפת בתערוכה את HSF – Hybrid Slat Fence – מערכת מיגון פסיבית מתקדמת בפני רקטות RPG. המערכת הינה הדור החדש של מיגון קלת משקל וגמישה מסוג Bar Armour, העשויה חומרים מרוכבים בשילוב עם פלדה רכה. המערכת בנויה בטכנולוגיה ייחודית מוגנת פטנט, להגנה מפני טילי  RPG-7 ו-RPG-9, הנפוצים ביותר, ומענה כנגד השיפורים שבוצעו בשכבת הבידוד בראש הרקטה. המערכת מאפשרת מילוט קל באמצעות פתיחה והסרה מהירה של המיגון בעת הצורך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן