Skip to content

החותם של צילה

לקראת שבוע הספר העברי שנפתח בימים אלו ברחבי הארץ, ראוי לספר על דמותה של צילה חיון, אישה "באמצע החיים", צעירה ואנרגטית, אמא לשלושה, שעוסקת בתחום החינוך, הספרות, האמנות והמוסיקה במשך יותר מעשרים שנה, עם הישגים מרשימים, יחודיים ומקוריים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צילה חיון היא אישה קטנה עם חלומות גדולים שהעזה והגשימה אותם. אשה בעלת תעוזה ומעוף ענקי, אינדיבידואליסטית שהגיעה למודעות על עצמה בגיל צעיר יחסית, והבינה שהיא חייבת להיות עצמאית ולהגשים את היצירתיות שלה בדרכה היא, בסגנון שלה, בקצב שלה. אשה אמיצה בעלת הישגים רבים, שטרגדיה פתאומית לא יכלה לה: הכוח הנפשי האדיר שלה והרצון לחיות גברו על הקשיים הפיזיים והטראומה שעברו היא ומשפחתה, וצעד אחר צעד בנתה מחדש את חייה ומימשה את חלומותיה. עליה אפשר לומר את האימרה הידועה, אבל בהיפוך: "מבירא עמיקתא לאיגרא רמה".

אוטוספר פתוח: חנות ספרים על גלגלים ותיאטרון נייד עם מיטב הספרות העברית. (צילום: באדיבות צילה חיון)
אוטוספר פתוח: חנות ספרים על גלגלים ותיאטרון נייד עם מיטב הספרות העברית. (צילום: באדיבות צילה חיון)

צילה מחזיקה בכובעים רבים: צילה של שבוע הספר העברי, של אוטו ספר, מנהלת אמנותית של פסטיבל הסופרים הבינלאומי, יו"ר בית עגנון בירושלים, חברה בהנהלת תזמורת ירושלים החדשה, מייסדת ומנהלת חברת "חותם" המתמחה בפיתוח תוכן, ייעוץ אסטרטגי וטיפוח וקידום אמנויות – בעיקר הספרות – יועצת בהקמת המוזיאון לשפה העברית, לספריה הלאומית המתחדשת והאקדמיה ללשון העברית.

משנת 2013 היא שותפה עם ד"ר אברהם כדר בחברה "מחוללי תרבות" ליצירה ויזמות חדשים בתחום קידום האמנויות בישראל. על נושא זה אפרט בהמשך.

צילה חיון. אם לשלושה, שעוסקת בתחום החינוך, הספרות, האמנות והמוסיקה. (צילום: באדיבות צילה חיון)
צילה חיון. אם לשלושה, יזמת סדרתית בתחום החינוך, הספרות, האמנות והמוסיקה. (צילום: באדיבות צילה חיון)

אין ספק, פעילותה של צילה היא רחבה, מקיפה נושאים רבים ותמיד שואפת לחדש. תכונה זו ניכרה בה כבר בילדותה, וכאן המקום לווידוי קטן של גילוי נאות, שכן צילה היא בתה של בת דודתי ואני עוקבת אחריה מאז היותה ילדה. שתינו יושבות על כוס קפה ומעלות זכרונות מהעבר, מנווה שאנן בחיפה.

אני מספרת לה על אנקדוטה שקרתה בהיותה בת חמש. באתי לבקרם והבאתי לה מתנה. הוריה ואני ישבנו במרפסת דירתם, צופים בהנאה על הנוף המרהיב של הים. צילה הייתה עסוקה עם המתנה ואני ביקשתי ממנה להסתכל על הנוף הנהדר ועל שקיעת השמש. והתשובה של הקטנה היתה: "את הנוף הזה יש לי כל יום, הוא לא חדש, המתנה היא חדשה". צילה צוחקת בהנאה ופולטת: "כמה אופייני לי". אכן, היא כל כך צודקת. השאיפה להתחדש ולחדש טבועה באופיה וניכרת בכל דרכה.

הספרים כנוף ילדות

את הרקע לספרות, אמנות ומוסיקה קיבלה בילדותה ממשפחתה בחיפה. "אמי הכריחה אותי, את אחי ואחותי ללכת לקונצרטים, למוזיאונים ולהצגות תיאטרון. לא תמיד רצינו, אבל הלכנו. בדיעבד – זה עבד! זה 'ישב' אצלי עמוק בפנים ו'יצא לאור' בבגרותי". הספרים היו חבריה הטובים ביותר והיוו חלק חשוב מילדותה.

שאיפתה ללמוד וסקרנותה לא ידעו גבול. היא נרשמה ללימודי אמנות במוזיאון ישראל, לימדה בסמינר הקיבוצים חינוך ומדעי היהדות, נושאים שלמדה באוניברסיטה בירושלים, וגם מימשה תחומים אלו בעבודתה בתל"י (תגבור לימודי יהדות) בבתי ספר בחינוך הממלכתי. במסגרת זו הפגישה הורים וילדים חילוניים בנושאי היהדות דרך אמנות, מוסיקה וספרות, על ידי צוות מוכשר של שחקנים, מוסיקאים ואמנים שהקימה. היא בנתה תכניות וטקסטים מהמקורות, מתובלים בהומור רב, רכשה ניידת שהסיעה את הצוות לבתי הספר ולמרכזי תרבות שם הופיעו וגם עסקו בסדנאות אמנות, בחומר ובפרשנות למדרשים. היא הקימה צוות של יוצרים מוכשרים, אנשי תיאטרון, מוסיקה ואמנות שפרשו תפאורה והופיעו. בין האמנים היו ג'קי לוי, ברוך ברנר, ויקטור חנה ועוד. רבים הזמינו אותם להופעות. יש לציין שזה היה בשנות ה-90' של המאה הקודמת, ובימים אלו זה היה חדשני ביותר. כאן כבר צצו הנבטים הראשונים שהצביעו על המקוריות והייחודיות של צילה.

כשהגיעה לגיל 30, החליטה צילה לסיים את עבודתה בתל"י ולפעול באופן עצמאי. היא הבינה שיש לה חלום ועליה להגשימו. לימים, בקורס שלימדה על אודות יזמות בתחום התרבות "מחלום לפרויקט", לשאלתה של תלמידה איך יודעים שיש לך חלום אמיתי, ענתה צילה: "סממן מובהק ואמיתי הוא משך הזמן שהרעיון אצלך". ואכן, פרויקט "אוטו-ספר" של צילה, שעליו אספר בהמשך, נולד במוחה מהיותה בגן הילדים… והיא אכן הגשימה אותו. "לא מספיק להגות את הרעיון בכדי לממשו, צריך גם קצת מזל" מוסיפה צילה, והתלמידה שואלת "איך דואגים שיהיה לך מזל"? וצילה עונה: " בדלת, כשמזל מגיע, צריך לדעת לזהות אותו".

למתבונן מבחוץ החלטתה של צילה נראתה הזויה לחלוטין. אישה בת 30, אם לשלושה עם תינוקת אותה עדיין הניקה, בית שנקנה זה עתה עם משכנתא והלוואה ובתוך כל זה היא מחליטה לעזוב עבודה בה הצליחה. אך שלא כמתבונן הספקן מהצד, חיים, בן זוגה לחיים, הבין וחיזק אותה ונתן לה את המרחב להחליט בעצמה.

ומה צילה עשתה? "את מה שתמיד אני עושה בשעת משבר", היא עונה לי בחיוך, "נוסעת רחוק לחו"ל, לתפוס פרספקטיבה". הפעם הייתה זו פריז, לשם נסעה עם חברה טובה. שם, בשיחות ארוכות בבית קפה בסן ג'רמן קיבלה לפתע את ההארה מעיר האורות וידעה שהיא תקים חברת הפקות משלה. "חותם" – חוויה תרבות מקום. השם ניתן ע"י חיים. צילה חיפשה לוגו חזותי, הנה לוגו שהאותיות הם שלושה ריבועים: ח , ת, ם ואם תרצו ראשי תיבות של חוויה, תרבות מקומות. וכך נולד שם החברה, עם חיזוק נוסף לשם, חותם אישי שלה..

ספרי הפופ-אפ. הביאה עמה מארה"ב עשרות ספרי פופ-אפ מיוחדים ויצרה תערוכה. (צילום באדיבות צילה חיון)
ספרי הפופ-אפ. הביאה עמה מארה"ב עשרות ספרי פופ-אפ מיוחדים ויצרה תערוכה. (צילום באדיבות צילה חיון)

באותה תקופה התגוררה צילה עם משפחתה בבית קטן בהר גילה. היא בנתה לעצמה משרד קטן בחצר. הביאה עצים ובנתה לפי מידותיה "הנדסת אנוש" אישית שלה. מעין צריף פיני קטן ושם התפתחה החברה הקטנה. חברת "חותם" מתמחה בפיתוח תוכן, ייעוץ אסטרטגי וטיפוח וקידום אמנויות, בעיקר בספרות. במשך חמש השנים הראשונות לקיומה יצרה סיורים תיאטרלים ומוזיקליים במקומות שונים, שילוב של חוויה אמנותית עם חווית ביקור במקום יחודי.

סיורי התיאטרון והמוזיקה נחלו הצלחה רבה, אולם בחלוף חמש שנים, החלה צילה שוב לחוש שהיא מיצתה את התקופה הזו והגיע הזמן לעבור למשהו רחב יותר. מצד אחד – הפן האישי, האינטימי היה חשוב לה, אך היא רצתה לשלב זאת בפרויקטים גדולים יותר, תוך שימור הסגנון האישי שלה. היא מכרה את חלקה בהפקות ובסיורים. בדיעבד התברר לה שהצעד היה נכון ואולי בלתי נמנע. כחודשיים לאחר שמכרה את הפרויקטים, פרצה האינתיפדה והסיורים והטיולים פסקו כמעט לחלוטין.

הטביעה "חותם"

בשנת 2000 קיבלה פניה מקרן קשת. הקרן היתה מעונינת בטיפוח ומעורבות בשבוע הספר העברי בירושלים וביקשו ממנה להכין הצעה. צילה זיהתה את ההזדמנות, ביטלה את כל תוכניותיה והתרכזה במהות "ההצעה" שביטאה את כל מה שחלמה לעשות באירוע ספרותי. דמיון לא חסר לה, היא הגישה את ההצעה לקרן ואנשיה קיבלוה מיד.

קרן קשת המשיכה את תרומתה לשבוע הספר העברי במשך שבע שנים, בשיתוף התאחדות הוצאות הספרים בישראל המפעילה את הירידים. חברת חותם הייתה אחראית על פיתוח אירועי תרבות מגוונים ושילובם בירידים וברחבי הערים.

בשנת הפעילות הראשונה, החליטה לשים צילומי ענק של ספריה גדולה על בניין העיריה בירושלים. למעשה היה זה צילום של הספריה האישית שלה. הצלם היה חיים בן זוגה והמעצב התאים אותו לבניין העיריה. הוכנה תאורה, דוכני הספרים שופצו וברגע שהחשיכה ירדה, הופעלה הקרנה על הספריה והספרים התעוררו לחיים. בשבע שנות אירועי התרבות בשבוע הספר העברי, היו עשרות רבות של הפקות, רעיונות, ערבי מחווה, תערוכות, הפעלות מגוונות לילדים ונוער.

פרויקט יחודי שזכור לה משלל אירועי התרבות בשבוע הספר העברי היה תערוכת ספרי פופ-אפ. אהבה פרטית שלה. בישראל אין ספרים רבים כאלו. היא הביאה עמה מארה"ב עשרות ספרי פופ-אפ מיוחדים והקימה אוהל מעוצב עם שולחנות מיוחדים לדפדוף. המסר היה "פה צריך לדפדף ולנגוע". התערוכה התקיימה בירושלים ומאוחר יותר בשבוע הספר בחיפה וזכתה להתלהבות הילדים. "ולא פחות מזה לזו של ההורים, שלראשונה דיפדפו בספרים מיוחדים ויוצאי דופן כאלה" מוסיפה צילה.

האוטוספר – תרבות על גלגלים

פרויקט אהוב וייחודי של צילה במסגרת שיתוף הפעולה עם קרן קשת היה "אוטוספר" – חנות ספרים על גלגלים ותיאטרון נייד. צילה חנכה אותו ביוני 2003. הספרים היו ממיטב הקלסיקה של ספרות הילדים העברית. אוטוספר הייתה משאית מעוצבת עם שני דרקוני ענק, פרי יצירתה של המאיירת רותו מודן. המטרה הייתה להגיע לשכונות וישובים בהן אין חנויות ספרים איכותיות סמוכות ולאפשר לכל הורה לרכוש ספר לילדו. בהגיעו לשכונה, השמיע אוטוספר שיר מיוחד, ממש כמו אוטו גלידה, וזה היה האות לתחילת המופע. בלחיצת כפתור, דלתות המשאית התרוממו ושתי כנפיים נשלפו. אלו היו מדפים עמוסי ספרים. שחקן ושחקנית הופיעו בהצגה על אודות קסמי הקריאה ולאחריה הילדים עם הוריהם הוזמנו לדפדף ולרכוש ספרים, כאשר המחיר היקר ביותר היה 30 שקלים והזול ביותר שני שקלים. נהג המשאית תפקד גם כמנהל החנות, המוכר, מנהל ההצגה ואחראי על התלבושות והמוסיקה.

הספרים באוטוספר נבחרו על ידי צוות בו לקחו חלק צילה ביחד עם אהוד מנור ז"ל, ד"ר יעל דר והמו"לית דניאלה די-נור. יחד בחרו רשימה ממיטב הקנון העברי לילדים.

כאמור, ההשקה הייתה ביוני 2003 וכחודשיים לאחר מכן, בחודש אוגוסט, נפצעה צילה חיון קשות בהתקפת טרור כאשר חזרה עם משפחתה באילת מחופשה בסיני. מחבלים ירו במכונית בה נסעה המשפחה והיא ובתה הקטנה נפגעו. גם היא וגם חמוטל בתה עברו תהליך שיקום בתמיכה המשפחה האוהבת, אך בעיקר הודות לחוזק הנפשי של צילה ובחירתה בחיים. מופע מחול "צילה" מאת הכוריאוגרפית גלית ליס בהשראת סיפורה על השיקום, עלה לפני כשנתיים בהסכמתה ועדיין מופיע על בימות המחול מעת לעת.

בעוד צילה מאושפזת בבית החולים מורדמת ומונשמת, אוטוספר וצוותו המשיכו בביקורים לפני קהלי ילדים והורים ברחבי הארץ ובשנים שלאחר מכן הופיע בלמעלה מ-450 ישובים ושכונות.
במשך הזמן חזרה צילה לפעילויות המגוונות שלה הקשורות תמיד לאהבתה הגדולה: הספרים.
כשנה וחצי לאחר הפיגוע, מונתה צילה כיו"ר בית עגנון בירושלים ולקחה על עצמה את שיפוץ הבית ושיחזורו תוך כדי שימור רוחו המקורית של בעליו ש"י עגנון ומשפחתו.

חדר העבודה שלו ממחיש את גדולתו וייחודו. ואכן צילה שימרה את סגנונו הצנוע. בעיקר דאגה לספריה הענקית שלו שכללה 8.000 ספרים עם כותרות והערות הסופר וגם ספרים מוקדשים לו ע"י סופרים ידועים אחרים כביאליק והזז.

אוטוספר. משאית מעוצבת עם שני דרקוני ענק, פרי יצירתה של המאיירת רותו מודן. (צילום באדיבות צילה חיון)
אוטוספר. משאית מעוצבת עם שני דרקוני ענק, פרי יצירתה של המאיירת רותו מודן. (צילום באדיבות צילה חיון)

ברבות השנים יזמה חברת חותם והשתתפה בפעילויות רבות בתחום. היא יזמה את סידרת הסופרים בבתי קפה, "קוראים בקפה", שהפכה למסורת שנתית ואהובה על הקהל. סדרת מנוי שנתי להורים וילדים למפגשים עם סופרים בספריות המקומיות בירושלים.

החותם האישי שלה נבע מיצירת פעילות בתחומים האהובים והקרובים ללבה, אלו שלה ואלו של ילדיה. כשבתה הקטנה הייתה בת עשר, היא יצרה לכבודה הפנינג פו הדב, גיבור ספרותי אהוב עליה במיוחד. לאחרונה, בהשראת בתה, הלומדת להיות מאיירת באקדמיה לאמנות בצלאל, יזמה צילה, בתפקידה כמנהלת אמנותית של פסטיבל הסופרים הבינלאומי שנערך בחודש מאי האחרון, תערוכת איור RECOVER שאצר יובל סער. התערוכה הציגה שלושה עשר מאיירים בכירים, מהם הוזמנו איורים לכריכות ספרים של הסופרים אורחי הפסטיבל מחו"ל. כך משולבים החיים והיצירה המקצועית אלו באלו.

בשנת 2013 חל שלב נוסף בקריירה של צילה חיון. היא חברה כשותפה לד"ר אברהם כדר, כאשר החברה שלה "חותם" התמזגה עם החברה שהקימו יחד בשם "מחוללי תרבות". החברה החדשה תפעל לקידום האמנויות בישראל. כדר, אימונולוג ופרופסור קליני באוניברסיטת אלברט איינשטיין בניו יורק, מייסד חברת "בריינפופ", תורם ופילנטרופ למערכת החינוך בישראל, איש אשכולות ועסקים שואף לייצר ביחד עם צילה יזמות מקורית בתחום.

זוהי צילה חיון, חושבת על כל פרט ולו הקטן ביותר. עם זאת, הרעיונות הם ענקיים. זהו השילוב של הפרט והכלל, של הסגנון והטעם האישי, אך המשולב עם הידע שיתאים גם לקהל הרחב. יש להגיע לאיזון המתאים ולא תמיד זה אפשרי, אבל צילה בכיוון הנכון, עוד נכונו לנו הפתעות רבות ומקוריות.

אני מתבוננת בצילה הלבושה בטוב טעם, אישה יפה ומטופחת. מי היה מאמין שעברה ימים כה קשים. אני מתרשמת מנעלי העקב האלגנטיות שלה והיא אומרת לי בגאווה: "כולם חשבו שלאחר הפיגוע אלך עם נעליים אורתופדיות…אבל אני הצבתי לי מטרה קטנה , לחזור לנעלי העקב, לנשיות שלי, לא אוותר עליה לעולם. זהו אחד הנצחונות שלי, מעבר להישגים האמנותיים והעסקיים. צעד קטן עם נעלי עקב מקסימות – צעד גדול בניצחון הנפש על הגוף".

[related-posts title="כתבות קודמות"]

 

3 Comments

  1. פיצ׳ ועמי קולומבוס
    17 ביוני 2014 @ 20:42

    שיה׳לה אהובתנו, כתבתך אודות צילה, מקסימה, מרשימה, מחכימה ונותנת השראה לרוח ולנפש. אכן הרוחניות של צילה, מטילה צילה על קשיי הגוף כשצריך, וממנפת הישגיה לעוד ועוד כיבושי פסגות. שאר רוח, אמנות, אהבה וספרות, הן אבני יסוד ופלא המרימים אותנו הקוראים אל על.
    תבורך צילה, נבורך כולנו ביצירותיה ותבורכי את שיה על ששיתפת בכתיבתך המעולה את כולנו בסיפורה של צילה.
    פיצ׳י ועמי קולומבוס

  2. יוחנן
    16 ביוני 2014 @ 23:50

    כן ירבו אנשים כאלה התורמים לחברה בצורה מעוררת השראה.
    זו ארץ ישראל היפה. יופי של סיפור. כתבה מעניינת ומעוררת תקווה.

  3. רינה
    16 ביוני 2014 @ 22:52

    שיוש, הכתבה בלוית התמונות ממש נהדרת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן