Skip to content

העיר העתיקה הונגשה לבעלי מוגבלויות

אחרי 3,000 שנה: הרשות לפיתוח ירושלים משקיעה 20 מיליון שקל בהנגשת העיר העתיקה לנכים על כסאות גלגלים ועיוורים. ואילו מרכז השקעות במשרד הכלכלה יוצא בימים אלו בהקצאה בהיקף 50 מיליון שקל לעידוד מעסיקים לקלוט עובדים, אשר שיעור השתתפותם בשוק העבודה נמוך, כולל במלונות. המלונאים: לא במקצועות הנדרשים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ו"ברובע היהודי הוכשר מסלול מיוחד לכיסאות גלגלים המאפשר הגעה לכל נקודות העניין. התיירים מספרים לנו בהתרגשות שהם יכולים סוף-סוף להגיע לכנסיית הקבר", אומר ענר עוזרי, מנהל אגן העיר העתיקה

מסלול מונגש למוגבלי תנועה בעיר העתיקה בירושלים. (צילום מרב דביש בן משה)
מסלול מונגש למוגבלי תנועה בעיר העתיקה בירושלים. (צילום מרב דביש בן משה)

היסטוריה בירושלים: העיר העתיקה הופכת לנגישה לנכים על כסאות גלגלים, נכי הליכה, עיוורים וכבדי ראייה, שיוכלו להגיע לראשונה למקומות הקדושים והמרתקים של העיר ירושלים. פרויקט מיוחד של הרשות לפיתוח ירושלים, המשרד לירושלים והתפוצות, עיריית ירושלים וביטוח לאומי, בעלות של 20 מיליון שקל, יאפשר מעתה גם לנכים לטייל ברובע היהודי, בכנסיית הקבר ובעיר דוד, מקומות שלא היו נגישים להם קודם לכן.

פרויקט ההנגשה מתבצע באזורי תיירות ובאזורי מגורים. בימים אלה הושלמו שלושה המסלולים הראשונים, סביב הרובע היהודי ואזור המוריסטאן, ובמהלך השנה הקרובה יושלמו שלושה מסלולים נוספים. בין הפעולות שנעשו: מהלכי שיפועים, המאפשרים לכסא גלגלים לעבור בנוחות, מודלים של שילוט ללקויי ראייה, שיכולים לחוש את המודל וללמוד את השטח לפני היציאה למסלול, משטחי התראה משושים, המתריעים למטייל שהוא במסלול הנכון, ועוד.

שיפוע לכסאות גלגלים בעיר העתיקה בירושלים. (צילום: מרב דביש בן משה)
שיפוע לכסאות גלגלים בעיר העתיקה בירושלים. (צילום: מרב דביש בן משה)

בנוסף, הופקו מפות עם צירי התנועה המונגשים אותן יכולים המבקרים לקבל בלשכות המידע. את המסלולים ניתן להוריד גם לסלולר דרך אפליקציית הטיולים של העיר העתיקה, "סיורים קוליים בירושלים". אפליקציה חינמית, עם מעל 103 אלף משתמשים, שהופקה במיוחד עבור התיירים והמבקרים ע"י הרשות לפיתוח ירושלים בשלוש שפות – עברית, אנגלית ורוסית. חמישה מתוך 16 הסיורים הקוליים בעיר העתיקה מונגשים לאנשים בעלי מוגבלויות. כל סיור מלווה במפה, סרטון וידיאו, הסברי אודיו, טקסט לכבדי שמיעה, והוא זמין לאחר הטענתו גם ב- off-line, כאשר שירות האינטרנט לא זמין.

בחודש הקרוב יושק שירות שאטלים חינמי עבור המבקרים בעיר העתיקה, שיוכלו להחנות את רכבם בחניון הסמוך למתחם התחנה ולעלות על רכב המותאם גם לנכים, שייקח אותם לעיר העתיקה ובחזרה.

מרכז ההשקעות מקצה מסלול לאנשים עם מוגבלויות

ואילו מרכז השקעות במשרד הכלכלה יוצא בימים אלו בהקצאה בהיקף 50 מיליון שקלים לעידוד מעסיקים לקלוט עובדים, אשר שיעור השתתפותם בשוק העבודה נמוך. המסלול מיועד למעסיקים שהעסיקו השנה או מתכננים להעסיק עובדים ערבים, חרדים, אנשים עם מוגבלות או הורים יחידים. מעסיקים אלו יוכלו לקבל ממרכז ההשקעות מימון בשיעור ממוצע של עד 27.5% מעלות שכר העובדים. בקשות ניתן יהיה להגיש עד ליום 29.7. פרטים נוספים באתר משרד הכלכלה.

לראשונה, החליט מנהל מרכז ההשקעות לאפשר גם למעסיקים בתחום המלונאות להגיש בקשות למסלול וזאת במטרה כפולה – גם להרחיב את היצע המשרות בהן יוכלו להשתלב  אוכלוסיות אלו ובכך להגדיל את שיעורי התעסוקה שלהם בשוק העבודה, וגם לסייע למלונאים, אשר סובלים ממחסור בעובדים. כתוצאה מכך, גם ממדי העוני הגבוהים בקרב פלח אוכלוסייה זה צפויים להצטמצם.

לדברי מנהל מרכז השקעות, נחום איצקוביץ', מדובר בתוכנית חשובה הנותנת ביטוי הולם לסדר העדיפויות של משרד הכלכלה בכל הקשור לשילוב וקידום אוכלוסיות מוחלשות. "ההקצאה התקציבית לתוכנית השנה תאפשר לשלב בשוק התעסוקה באופן מלא, מועסקים נוספים".

מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה: 

"המלונאים מודים, כמובן, על המענק, אלא שמצרים על האיוולת בכך שאינו כולל את המקצועות שבהם יש מחסור עצום של ידיים עובדות בבתי המלון, בעיקר באילת ובים המלח ובהם חדרנות, עובדי שטחים ציבוריים ועובדי ניקיון מטבחים. "המחסור בידיים עובדות במקצועות אלו יוצר משבר קשה במלונאות באילת ובים המלח והופך את התפעול השוטף של המלונות למשימה בלתי אפשרית, כמעט, המחייבת בעיקר כישורי לוליינות של המנהלים".

מעבר לכך, מדגישים המלונאים, כי ענף המלונאות כבר שנים מוביל במשק בתחום גיוס עובדים עם מוגבלויות והתמריץ להעסקתם אינו חדש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן