Skip to content

המלונאים: לקדם בדחיפות העסקת עובדים מירדן

מלונאי אילת, שלחו הבוקר מכתב בהול לשר התיירות על משבר כוח האדם בעיר, שעלול להוביל לקריסה טוטאלית של מלונות אילת. המלונאים מזהירים, שיידרשו תקציבים אדירים לתיקון הנזק שייגרם כתוצאה מהמשבר הכלכלי שיפקוד את העיר ומבקשים לקדם את הרעיון להעסקת עובדים מירדן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלון דן באילת. המלונות בארץ ובעולם משוועים לכוח אדם בתחומי הנקיון והחדרנות. (צילום: סיון פרג)
מלון דן באילת. המלונות בארץ ובעולם משוועים לכוח אדם בתחומי הנקיון והחדרנות. (צילום: סיון פרג)

מלונאי אילת, שלחו הבוקר מכתב בהול לשר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, על משבר כוח האדם בעיר, שעלול להוביל לקריסה טוטאלית של מלונות אילת. במכתב – המופנה גם לשרי האוצר והכלכלה – הם מתייחסים למדיניות ממשלה לא עקבית לאורך השנים, כלומר, בכל פעם שמתחלפת הממשלה משתנה המדיניות ולהיעדר ניסיון אמיתי להתמודד עם הבעיה לטווח ארוך.

חיים סלמי, יו"ר התאחדות מלונות אילת, מציין במכתבו כי נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, סיכם במכתבו לשר התיירות בסוף חודש אפריל, את בעיית מצוקת כוח האדם באילת, ההולכת וגוברת ככל שקרבה עונת הקיץ ואחריה חגי תשרי. "המצוקה הזו עלולה להוביל לקריסה טוטאלית של המלונאות באילת, ואיתה כל תעשיית התיירות בעיר", הוא מזהיר, "לאורך 20 השנים האחרונות אילתרו ממשלות ישראל פתרונות זמניים, אלא שכל ממשלה שינתה את כללי המשחק שנקבעו ע"י קודמתה. עם זאת, המוטו נשאר זהה: הימנעות מקבלת החלטות אמיצה בנוגע לאילת, העשויות להביא לפתרון ארוך טווח לבעיה".

לטענתו, מצוקת כוח האדם במקצועות הניקיון והחדרנות אינה בעיה ישראלית בלבד, אלא קיימת בכל מדינות המערב. "כמעט בכל מדינה מערבית עוסקים במקצועות אלה מהגרים. ישראל לא שונה. היו ממשלות שהכירו בכך, והקצו לאילת מכסות להעסקת עובדים זרים. אלא שבעקבותיהן באו ממשלות שביטלו את המכסות, ואימצו חלופות כמו "מבצע עובדה" שנועד לתמרץ עובדים ישראלים לבוא לאילת (מבצע שנכשל כישלון טוטאלי). ממשלות אח"כ אפשרו, ואפילו עודדו, את העסקת הפליטים/מהגרי עבודה/מסתננים במלונות אילת. לעומת זאת, הממשלה הנוכחית עושה כל מאמץ להיפטר מהם, תוך התעלמות מוחלטת מהחלל שהם ישאירו במלונות. בקיצור: כל מספר שנים משתנה מדיניות הממשלה. אין עקביות ואין ניסיון אמיתי להתמודד עם הבעיה ולטווח ארוך", כותב סלמי.

90% מכוח העבודה באילת מועסק בתיירות

עוד הוא כותב כי באילת מתגוררים בין 50,000-60,000 תושבים (תלוי מי סופר: העירייה, או הלמ"ס), מתוכם מועסקים בממוצע בין 7,000-9,000 איש ואשה ישירות במלונאות. ידוע שעל כל מועסק במלונאות יש לפחות עוד שניים המועסקים בענפים סמוכים, נלווים וספקים למלונאות. במילים אחרות, כ-90% מכוח העבודה הזמין באילת, מועסק בתיירות. "ברור לכל, שמשבר במלונאות האילתית יגרור אחריו קריסה כלכלית של העיר. הגיעה העת שקובעי המדיניות אצלנו יבינו שאם לא יימצא בהקדם פתרון למצוקת כוח האדם, יידרשו תקציבים אדירים לתיקון הנזקים שייגרמו מהמשבר הכלכלי שיפקוד את העיר".

המלונאים טוענים כי הרעיון שהם מקדמים כיום להעסקת עובדים ירדנים הוא יחסית פשוט, זמין, עלותו נמוכה וכל הצדדים יכולים רק ליהנות ממנו. סלמי: "הירדנים מעוניינים בעבודה במלונות אילת בגלל גובה השכר המוצע, המלונאים האילתים ופרנסי העיר מעוניינים שיימצא פיתרון אלגנטי לבעיות שמהגרי העבודה יוצרים בעיר, משרד החוץ מעוניין מטעמים דיפלומטיים. רק משרד הכלכלה, שבהצהרה הנראית תלושה מהמציאות, מתנגד לרעיון בשל הסכנה שהירדנים יתפסו מקומות עבודה של ישראלים – הזוי, שכן אם היו עובדים ישראלים בנמצא, לא היינו מחפשים ירדנים!"

וסלמי מסיים את מכתבו לשר התיירות באמרו שגם במאמץ יהיה קשה למצוא פגמים ברעיון שכולם, למעט משרד הכלכלה, מברכים עליו. "אנו מבקשים בכל לשון של בקשה את התגייסותך האישית לקדם אותו ע"י הגשה, בהקדם, של 'הצעת המחליטים' לממשלה, לדאוג לאישורה ואח"כ ליישומה".

תגובת השר טרם התקבלה.

1 Comment

  1. נופש רק בחו"ל
    18 ביוני 2014 @ 16:25

    תורידו מחירים.
    תפסיקו לעשוק תיירים.
    תפסיקו להיות עיר עארסית שרק מחפשת לתת דוחו"ת חניה לאורחים.

    תתחילו להיות עיר תיירותית ולא עיר עושקת ובכיינית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן