Skip to content

לופוליאנסקי ירצה שש שנות מאסר, למרות מצבו הרפואי הקשה

גזר הדין החמור של שופט בית המשפט המחוזי בת"א דוד רוזן הכה בתדהמה את לופוליאנסקי וסנגוריו. איש מהם לא ציפה לגזר דין כה קשה. סניגוריו: "נערער לעליון. אנחנו בוחנים את הכרעת הדין ומבחינתנו היא שגויה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (חמישי) שש שנות מאסר על ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, בגין קבלת שוחד בפרשת הולילנד. בכך הסתיימה סאגת המשפט המתוקשר בבית המשפט המחוזי. לא לופוליאנסקי ולא פרקליטיו, עורכי הדין עמוס ון-אמדן ושלומית הראל שוורץ, ציפו לגזר דין כה חמור.

בתום הקראת גזר הדין אמרו פרקליטיו: "נערער לעליון. אנחנו בוחנים את הכרעת הדין ומבחינתנו היא שגויה. לטעמנו גזר הדין שגוי הן בשל מעשיו והן בשל מצבו הרפואי. הוא התבסס על הערכות של שב"ס שהן לטעמנו חלק מגישת ה'סמוך' הישראלית. הבאנו את אחת המומחים בעולם שאמרה דברים חד-משמעיים לגבי הסכנה לחייו של לופוליאנסקי בתנאי בית סוהר. דברים שנתמכו על ידי דבריה של קצינת הרפואה הראשית של שב"ס, שאמרה לפני שנתיים שהמתקנים מועדים לזיהומים, ובמצבו הרפואי של לופוליאנסקי משמעותם סכנה מוחשית לחייו".

לופוליאנסקי סובל ממחלה קשה, ורק לפני שבועיים הוא אושפז בגינה בבית החולים הדסה עין כרם. מסיבה זו דחה בית המשפט את מועד גזר דינו וקבעו להיום. קודם לך שלח השופט דוד רוזן את שני הצדדים להגיע לענישה מוסכמת, וזאת בשל מצבו הרפואי וגם בשל העובדה שלא לקח כסף לכיסו (אלא לארגון יד שרה). מנגד עמדה חוות הדעת של רופא שירות בתי הסוהר שקבעה שאין מניעה שירצה עונש מאסר בפיקוח רפואי בשב"ס.

"הנאשם בורך בסגולות רבות", כתב השופט, "לא מדובר בפושע רגיל השקוע אך ורק בעולם הסיאוב והפשע. נהפוך הוא, ביקש לאורך כל חייו לתרום ולעשות לטובת הקהילה אליה השתייך ולטובת הציבור כולו… שלא לתפארת המליצה, ניתן לומר כי הנאשם הקדיש את חייו לעשיית מעשי צדקה וחסד. מדובר בנאשם שלא ביקש ליהנות דווקא ממטעמי החיים, ובוודאי לא להתפנק ולהנעים זמנו בחיים נוחים וראוותניים. עם זאת, גם משלא נטל כספי שוחד לכיסו, כספי השוחד שימשו להעצמתו והגדלת כוחו והשפעתו", כתב רוזן.

שש שנות מאסר לופוליאנסקי בבית המשפט (צילום ארכיון: ציפי מנשה )
שש שנות מאסר לופוליאנסקי בבית המשפט (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

רוזן הסביר כי "בגזר-הדין מיום 13.05.14 עמדתי על משמעות עברם המפואר ורום תפקידיהם של מקבלי השוחד. דברים אלה יפים גם בעניינו של הנאשם. דינם של בכירים ורמי מעלה ראוי להיות חמור וקשה מדינם של חלכאים, פשוטי עם ואזרחים רגילים מן השורה. ציינתי כי תרומתם והצלחותיהם של הנאשמים בתיק זה שימשו מצע נוח לביצוע עבירות השחיתות בהן הורשעו, כך הדבר בעניינו של הנאשם. הנאשם פעל כמו הנאשמים האחרים בביצת דומן ושחיתות וראוי על-כן לענישה שתבטא בקול רם וצלול גינוי ושאט נפש, ענישה שיהא בה לשרש את אותו נגע ממאיר שפשה במקומותינו".

בנוגע לטענת סניגוריו של לופוליאנסקי שגזר דין של מאסר בפועל יהווה סכנת חיים למרשם, כתב השופט: "המדינה סבורה כי בכוחה לאפשר שהייתו של הנאשם, בדומה לנאשמים אחרים במצבו, בין כתלי הכלא, בתנאי שהייה שיוסדרו עבורו ויתאימו למצבו הרפואי, תחת פיקוח רפואי, מבלי לסכן את חייו. במצב דברים זה, נוכח העמדה ההחלטית של המדינה, המבוססת על חוות-דעת רופאי שירות בתי הסוהר, לא ניתן לקבוע כי יש במצבו הרפואי הקשה של הנאשם להוביל לסגירת דלתות בית הסוהר בפניו".

תגובת ארגון "יד שרה" לגזר הדין: "משפחת יד שרה המומה מגזר הדין אשר סותר את כל דברי השופט במהלך המשפט, ובטוחה בחפותו של מייסד יד שרה אורי לופוליאנסקי. הערעור על ההרשעה וגזר הדין יובא בפני בית משפט העליון בירושלים, שם אנו מקווים שהצדק יצא לאור. אורי לופוליאנסקי בנה ארגון חסד אשר שירת ומשרת לאורך השנים כל משפחה שניה בישראל ללא הבדל בין אדם לאדם. אורי לופוליאנסקי – כאדם ומנהיג – ימשיך בע"ה להוביל את אלפי מתנדבי יד שרה כמוקד של אנושיות חמה ומעודדת לכל אדם. גם בעת הזאת נמשיך את העשייה לאור החזון שהוא התווה – וביתר שאת. נמשיך ללכת בדרך של אכפתיות, מעורבות, הנעה לפעולה והושטת יד מסייעת למאות אלפי ישראלים בכל שנה".

1 Comment

  1. ארבם
    22 ביוני 2014 @ 11:48

    כבוד לשופט רוזן – המסר שדווקא אנשים חזקים, מבוססים ומקושרים צריכים גם להיות אחראים למעשיהם – יותר מפשוטי העם – הוא נכון ומתאים.
    אין ספק שלופליאנסקי תרם רבות ויד שרה זו רק הדוגמא הבולטת בחיים של עשייה ציבורית – אבל האם זה מעלים את העובדה שהולילנד מעולם לה היה צריך לקום ושלאדון לפוליאנסקי יש יד ורגל עקומות בכך שבכל זאת קם? וגם – שהוא קיבל בעבור זאת כסף?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן