Skip to content

חייל טוב לא רק מבצע פקודות; מבסיס הטירונים לעולם העסקים

אי אפשר לאכוף התנהגויות (ואף לא לעודד אותן בתמריצים) מבחוץ – עליהן לצמוח מבפנים. באמצעות תשלום אי אפשר לגרום לאנשים להרגיש חמלה, אי אפשר לתת להם בונוס ולצפות שהוא ימריץ אותם להפגין נחישות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דוב סיידרמן

מהפכת התקשורת שינתה את העולם. הצבא האמריקאי, כמו כל עסק שחושב קדימה, הכיר במגבלות הציות העיוור. כוח הלחימה הגדול בתולדות העולם התאים את עצמו לשדה הקרב הא-סימטרי של היום בדרכים אינספור, בקנה מידה גדול וקטן כאחד.
הצבא מפגין יצירתיות חסרת תקדים בתחום המנהיגות המכריע הזה, והוא שומר על פתיחות ראויה להערכה בנוגע לעבודתו, ולכן החלטתי לחקור את אופן ההסתגלות שלו. דוגמה מאלפת לכך, היא בבסיס הטירונים של הצבא האמריקאי פור ג'קסון.

ביקור בבסיס הטירונים פורט ג'קסון שבדרום קרוליינה

נוכחתי בעוצמה הזאת כשהוזמנתי לבקר בפורט ג'קסון בקולומביה שבדרום קרוליינה, בסיס הטירונים הגדול ביותר בצבא האמריקאי.
"אני לא רוצה פחד וציות; אני רוצה ביטחון ומשמעת. משמעת היא לא עניין של עמידה בזמנים. משמעת פירושה לעשות את הדבר הנכון בזמן הנכון".אלה מילותיו של סגן אלוף ג'ייסון קורבט גליק, המנהיג בעל החזון העומד בראש הפייטינג פלקונס (הבזים הלוחמים) של הגדוד השני, חטיבת הרגלים ה-39, המוצבת בפורט ג'קסון. סגן אלוף גליק ומפקדי הטירונים שבפיקודו אחראים להפוך 4,000 איש ואישה לחיילים מדי שנה בתקופת הכשרה שנמשכת עשרה שבועות.
סגן אלוף גליק מבין שציות עיוור התאים אולי לצורכי הצבא האמריקאי ואפשר לו לנצח במלחמת העולם הראשונה, אך לשדה המערכה החדש, כמו לתחום העסקים החדש במאה ה-21, דרוש חייל שלא רק יודע איך למלא פקודה אלא גם יודע לחשוב באופן ביקורתי ולהסתגל לנסיבות משתנות.

בחינה מחדש של אימוני הטירונות

גליק ואנשיו, כמו כל המנהלים והמנהיגים הטובים כיום, בחנו לעומק את השאלה מה האנשים שהם מנהיגים אמורים להיות מסוגלים לעשות. הכשרת טירונים מתמקדת ברובה בפיתוח ארבעה כישורים – ירייה, תנועה, תקשורת, הישרדות – אך ביחידה הזאת נוסף דגש על כישור חמישי, הסתגלות.
חיילים העוסקים בלחימה א-סימטרית אינם יכולים להיות מוכנים לבצע פקודות ללא מחשבה, בלי קשר לנסיבות המשתנות. עליהם לבצע פקודות וגם לחשוב. שדה הקרב כיום מורכב, מגוון ודינמי מכדי שהכוחות המזוינים שלנו יוכלו להצליח אם החשיבה תהיה באחריות המפקדים בלבד. עולם הלוחמה החדש, כמו עולם העסקים החדש, דורש יצירתיות, שיתוף פעולה וכישורי הסתגלות.
בשיחה עם הצוות שאלתי את מפקדי הטירונים לאיזו התנהגות הם מצפים מהפקודים שלהם. הופתעתי לטובה מהרשימה– נחישות, להט, נאמנות, עצמאות, סתגלנות, גמישות, יוזמה, נכונות.

לשנות התנהגות לעומת לרומם התנהגות

המפקדים הנבונים מבינים שאי אפשר להפוך צעירים וצעירות לחיילים של המאה ה-21 בכך שנשנה את ההתנהגות שלהם בצורה אופקית אלא רק בכך שנרומם אותה למדרגה גבוהה יותר. פיתחנו יעילות רבה בשינוי אופקי של התנהגות, ואל תטעו, הטקטיקות האלה הועילו לנו מאוד.
השינוי האופקי לא איבד מיעילותו, כבר אין בו די בעידן שבו התנהגויות מרוממות אינן רק נדרשות, אלא הן למעשה נהפכו למקור יתרון. אם אתם רוצים שאנשים יקדישו מחשבה וירחשו כבוד לתרבות של אזור לחימה או מקום עבודה, אם אתם רוצים שהם יפתחו קשרים בעלי משמעות, לא די שתשנו את ההתנהגות שלהם שינוי אופקי; עליכם לרומם אותה:
אי אפשר ליצור אותה באמצעות כפייה או תמריצים. סמל הרטמן לא היה יכול לדרוש גמישות או סתגלנות, והוא פסל בתקיפות יוזמה ועצמאות. הניסיון לשנות חיילים (או עובדים) שינוי אופקי הוא כמו להשתמש בכלים מתקופת האבן כדי לבצע אתגר מתקופת הברונזה.
אי אפשר לאכוף התנהגויות (ואף לא לעודד אותן בתמריצים) מבחוץ – עליהן לצמוח מבפנים. באמצעות תשלום אי אפשר לגרום לאנשים להרגיש חמלה, אי אפשר לתת להם בונוס ולצפות שהוא ימריץ אותם להפגין נחישות.
הדרך היחידה לגרום לטירונים או לעובדים להתנהג בדרך מרוממת היא לעורר בהם את הרצון לעשות זאת, כלומר להתקשר לדבר העמוק ביותר בתוך האנשים: ערכי היסוד שלהם, האמונות שלהם, תחושת המשמעות שלהם.

סמל חדש

כדי להשיג את ההתנהגויות המרוממות האלה, סגן אלוף גליק מבין שעליו ועל המפקדים הכפופים לו לרומם את התנהגותם שלהם – והדרך היחידה להשיג התנהגות מרוממת היא לעורר השראה, להלהיב.
סגן אלוף גליק התחיל לחולל שינויים חדשניים במבנה אימוני הטירונות, אבל הוא התקשה להתקדם; ואז אחד מעמיתיי השאיל לו עותק מספרי "איך – זה הכול". "הספר אפשר לי להתחיל לשלב את הרעיונות שרציתי להכניס לחטיבה בשפה קלה להבנה… הוא סיפק לי אוצר מילים שבו יכולתי לומר 'בגלל זה אני רוצה לעשות את זה' ו'הנה לכם דרך להגיע למטרה'", מספר גליק. "המדדים שלנו התחילו להשתפר מיד. הטירונים שלי מגיעים לתוצאות מצוינות ועושים את זה באופן עקבי".
חטיבה 39 אימצה את המסגרת והשפה החדשים במלואם, עד כדי כך שעיצבו סמל חדש והציבו אותו על שלט בכניסה למטה החטיבה. נאמר בו "Amatoris adjutus, advocati animatos", כלומר "תמריצים זה לחובבים; מקצוענים מעוררים השראה".
ומעתה ואילך, כשמנהלים ישאלו אותי אם עבודה על פי עקרונות יכולה להצליח בעסק הקשוח, עתיר הסיכונים וספוג הטסטוסטרון שלהם, פשוט אציע להם לשאול את סגן אלוף גליק ואת יחידת הבזים הלוחמים.

תרגום מאנגלית: אורלי מזור-יובל

3 Comments

  1. גידי
    23 ביוני 2014 @ 16:32

    דיבורים וספרים ומחקרים כאלה אולי טובים בזמן שלום או לעסקים,לא נראה לי שיחזיק מים בזמן משבר. עכשיו אני מבין למה אובמה נמנע מעימותים , הוא פשוט מבין ויודע מה יש לו ביד. אגב עכשיו כל העולם יודע איזה נמר של ניר מגדלים באמריקה.

    • עמית מנדלזון
      23 ביוני 2014 @ 16:35

      למה שארה"ב תתערב במלחמות העולם? פרקטית היא לא צריכה את זה, יז לה כלכלה עצמאית היא לא תלויה באף מדינה, הרצון להתערב נובע בדרך כלל מחמדנות או שאיפות התפשטות והשפעה, מעשית היא לא זקוקה לזה זה רק כאב ראש שמביא קורבנות

      • גידי
        24 ביוני 2014 @ 16:49

        ביום שישי האחרון אירחתי ראש קהילה גדולה בארה"ב.בשיחה שהתפתחה לאחר ארוחת שבת אמר לי האמריקאי שבחר באובמה את המשפט הבא"אנו היהודים דמוקרטים בכל הנושאים הפנמיים אך רפובליקנים בקשר למדיניות חוץ"
        האמריקאים לא פריירים הם יודעים שאת המלחמות יש לנהל רחוק אחרת הם יגיעו לסטן הגדול הביתה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן