Skip to content

הסוללות להגנת מלונות ים המלח יוגבהו – בכפוף לקבלת תקציבים

החברה הממשלתית להגנות ים המלח בע"מ (חל"י) פרסמה בסוף השבוע מכרז להגבהת הסוללות המגנות על המלונות בחופי ים המלח מפני הצפה. זאת, עד שייכנס לפעולה קציר המלח על ידי מפעלי ים המלח ב-2017. עם זאת, מובהר כי ביצוע העבודות מותנה בקבלת תקציבים ממקורות שונים, אשר אם לא יגיעו - תהיה חל"י רשאית לבטל את המכרז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלונות ים המלח. ההגנות אמורות להציל את המלונות מהצפה של מי בריכה מס.5. (צילום: alberto pral, אתר משרד התיירות)
מלונות ים המלח. ההגנות אמורות להציל את המלונות מהצפה של מי בריכה מס.5. (צילום: alberto pral, אתר משרד התיירות)

החברה הממשלתית להגנות ים המלח בע"מ (חל"י) פרסמה בסוף השבוע הזמנה לקבלת הצעות לביצוע עבודות להגבהת סוללת בחופי ים המלח. המדובר בחוף הציבורי הדרומי במתחם התיירות עין בוקק, מול מלון ישרוטל, ובחוף הבינלאומי במתחם התיירות חמי זוהר, מול מבנה ספא-פרימייר.

חל"י הוקמה בשנת 2008, במטרה לרכז את התכנון והביצוע של ההגנה על מלונות ים המלח ותשתיות החוף מפני הצפה. 14 בתי מלון, עם כ-4,000 חדרים, שוכנים במתחמי התיירות עין בוקק ונווה זוהר, לחופי בריכת האידוי התעשייתית מספר 5, באגן הדרומי של ים המלח.

בריכה זו הינה הראשונה בסדרת בריכות תעשייתיות (בעבר היה שטח זה חלק מים המלח) המתופעלות ע"י חברת מפעלי ים המלח בע"מ (מי"ה) מכוח חוק זיכיון. מי ים המלח נשאבים באמצעות משאבות דרך תעלה לבריכה, המשמשת כבריכת אידוי ושיקוע של מלח.

בעיית עליית המפלס עקב שקיעת המלח בקרקעית הבריכה ידועה מזה זמן רב ועד כה בוצעו פתרונות הגנה זמניים וחלקיים. בין אלה, הוגבהו מקטעי חוף בחזית המלונות לשם הגנתם וכן הוקם מערך שאיבת מי תהום.

בשנת 2012 חתמו המדינה ומפעלי ים המלח על הסכם שבו נקבע כי כפתרון כולל לסכנת ההצפה של המלונות, יתבצע איסוף שכבת מלח מוצק מקרקעית הים (קציר מלח), והוא יוטמן בים באמצעות מערך קציר מלח שיוקם על ידי מפעלי ים המלח מקבוצת כי"ל. המערך הזה אמור להתחיל לפעול ב-2017.
כיום מגינות על בתי המלון הסוללות ובהסכם של המדינה ומפעלי ים המלח נקבע כי הוועדה לתשתיות לאומיות תהיה אחראית למציאת פתרונות זמניים שימנעו הצפה.

לפי חל"י, בנקודת הזמן הנוכחית יש לתכנן ולבצע פתרון ארוך טווח, אשר יאפשר המשך פעילות בטוחה ורציפה של המלונות, לצד המשך הפעילות התעשייתית,

מלון ישרוטל ים המלח בעין בוקק. ההגנות מוגבהות מולו. (צילום: באדיבות רשת ישרוטל)
מלון ישרוטל ים המלח בעין בוקק. ההגנות מוגבהות מולו. (צילום: באדיבות רשת ישרוטל)

חופשה בצל העבודות

טרם ההסכם בין המדינה למפעלי ים המלח על קציר המלח, התנגדו המלונאים לפתרון של הגבהת הסוללות, בין השאר, בטענה שהעבודות להגבהת הסוללות יימשכו חודשים ארוכים, ויתבצעו באופן שיגביל את גישתם של אורחי המלונות למקטע צר ומשתנה של רצועת חוף, שפעילות הבנייה אינה נסתרת מעיניהם ונעשית בסמוך אליהם.

במענה לחששות המלונאים, נאמר במכרז כי העבודות יבוצעו תוך התחשבות בכך כי הן מבוצעות בסמוך למתחמי תיירות פעילים ובסמוך לבתי מלון, ובאזור פעילותה התעשייתית של מפעלי ים המלח בע"מ. "לשם ביצוע העבודות יינקטו האמצעים המתאימים למניעת הפרעה ונזקים לכל צד ג' שהוא. הזוכה במכרז יידרש לבצע את העבודות באופן שיפחית ככל הניתן את ההפרעה לפעילות השוטפת של בתי המלון, תוך התחשבות בצרכי בתי המלון ואורחיו במהלך ביצוע העבודות", נכתב.

עם זאת, במכרז מובהר, כי ביצוע העבודות מותנה בקבלת תקציבים ממקורות שונים, וכי במידה ולא יתקבלו התקציבים האמורים, כולם או חלקם, יהיה מזמין העבודות – כלומר חל"י, משמע המדינה – רשאי לבטל את המכרז בכל שלב, לרבות לאחר קבלת ההצעות ולרבות לאחר הכרזה על הזוכה במכרז, או לא לממש את המכרז בכלל.

[related-posts title="כתבות קודמות על ים המלח"]

1 Comment

  1. הוטלז ים המלח
    22 ביוני 2014 @ 23:18

    חשוב מאוד שכל הנושא הזה יבוצע תחת תכנון בקפידה ולדעת כיצד לעשות זאת בצורה נכונה על מנת שהתיירות באזור לא תיפגע וכמובן בראייה עתידית נכונה, כלכלית ורווחית לתיירות בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן