Skip to content

אושר בקריאה ראשונה: תבוטל הכפילות בכהונת הרבנים הראשיים

החוק החדש אף יפריד בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי. על פי ההצעה, נשיא בית הדין הרבני הגדול והמשנה לנשיא יתמנו מקרב דייני בית הדין הרבני ‏הגדול, בדומה לתפקיד ‏נשיא בית המשפט העליון והמשנה לו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה את הצעת שרת המשפטים, ציפי לבני, בשיתוף שר הדתות, נפתלי בנט, וסגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן-דהן, לפיו תבוטל הכפילות בכהונת הרבנים הראשיים לישראל, וזאת במטרה להביא למצב בו יהיה בישראל רב ראשי אחד, ללא תלות בעדת המוצא שלו (ספרדי או אשכנזי). הרב הראשי יעמוד בראש מועצת הרבנות הראשית.

החוק החדש אף יפריד בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי. על פי ההצעה נשיא בית הדין הרבני הגדול והמשנה לנשיא יתמנו מקרב דייני בית הדין הרבני ‏הגדול, בדומה לתפקיד ‏נשיא בית המשפט העליון והמשנה לו. זאת, משום שנראה כי המצב הקיים, שבו הנשיא ממלא ‏תפקיד ציבורי רחב יריעה, אינו עולה ‏בקנה אחד עם התפיסה של ייחוד הכהונה של נושא משרה ‏שיפוטית. בנוסף, כיום הרב הראשי מתמנה  לנשיא בית הדין הרבני הגדול אף אם כלל אין לו כושר לכהן כדיין. בנוסף, ראש אבות בית דין יתמנה רק מקרב אבות בית הדין ולא מכוח היותו דיין שנבחר לרב עיר, וזאת בדומה לנשיא בית משפט.

שרת המשפטים ציפי לבני (התנועה) אמרה: "הצעת החוק הזו, שהוגשה יחד עם שר הכלכלה נפתלי בנט, החוק מבקשת לעשות את המובן מאליו שהיה צריך להיות מובן מאליו כבר לפני הרבה מאוד שנים. יש לישראל נשיא אחד, יו"ר כנסת אחד רמטכ"ל אחד והגיע הזמן שיהיה לה רב ראשי אחד, לא חשוב מאיזו עדה. ההפרדה הזאת של שני רבנים התחילה לפני כמעט מאה שנה ואין לה היום כל הצדקה. ההצעה תמומש לאחר סיום כהונתם של הרבנים הראשיים הנוכחיים. זהו צעד נכון לעבר החלפת הפילוג העדתי המיושן באיחוד וקירוב לבבות, כפי שראוי ונכון שיהיה, ולעבר רבנות מקבלת ומכילה יותר".

בית הדין הרבני הגדול בשנת 1959. החוק החדש יפריד בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין. (צילום: ויקיפדיה)
בית הדין הרבני הגדול בשנת 1959. החוק החדש יפריד בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין. (צילום: ויקימדיה)

הדבר עורר סערה בקרב חברי הכנסת החרדים. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שאל: "מדוע החוק הזה חוקק? האם יש הפרעה ששני רבנים מכהנים? זה מפריע רק למי שלא מבין ולא יודע מה תפקידו של הרב?"

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "מה לכנסת ולרבנים ראשיים? מישהו בדק כמה עובדות סוציאליות, פקידות בביטוח הלאומי, קצינים ועוד שלא עושים שום דבר? אני בכלל לא בטוח שצריך רב ראשי. אם זאת הייתה מדינה יהודית היה לנו רב בכל בית כנסת. עצם העובדה שהכנסת עוסקת בזה, זה בכוונת מכוון לפגוע ביהדות ובדת. כל הדיונים האלה על הרבנות הראשית הם חלק מהרוח הרעה של הכנסת הזו איך להרוס את הממסד היהודי. הרבנות הראשית רלבנטית כמעט כמו הערוץ הראשון ולא זה מה שיקבע".

ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו), מיוזמי הצעת החוק הפרטית, ענה: "רציתי להגיד לח"כ אייכלר שמי שיזם את החוק הזה הוא עבדכם הנאמן ובוודאי שהמטרה שלי היא לא לפגוע בדת. כשהתורה הופכת לדו ראשית, מה יכול להיות יותר מרומם מחזרה אל האומה המואחדת שיש לה תורה אחת. זה הכיוון שאליו שואף החוק".

ח"כ אריה דרעי (ש"ס): "אחדות ישראל זה לא מה שעומד מאחורי הצעת החוק הזו. רוב חברי הבית שתומכים בהצעה הזו, היו תומכים באותה מידה בהצעה לבטל את הרבנות הראשית. רוב אזרחי מדינת ישראל רוצים רבנות ראשית, רוצים מסורת, רוצים יהדות אורתודוקסית. אבל הם הרוב הדומם ואנחנו שומעים בעיקר את המיעוט הצעקני. כל כך הרבה אנחנו מבזבזים המדינה ופתאום עכשיו רוצים לחסוך. יש תחושה שאם ההצעות לבחירות לרבנות הראשית לפני שנה היו שונות, הבית היהודי לא היו תומכים בחוק הזה. אתם לא יודעים להפסיד בכבוד?"

סגן שר הדתות ח"כ אלי בן דהן (הבית היהודי): "נאמרו פה דברים שאין להם שום קשר לחוק שאנחנו מביאים כאן. החוק הזה מחזק את הרבנות הראשית לישראל. מעולם לא היה בעם ישראל מצב של שני רבנים ראשיים, תלמדו משנה. זה נעשה כאן לצערנו הרב בגלל גלות של 200 שנה, אבל אחרי 75 שנה שהמדינה תהיה קיימת אין שום סיבה לשני רבנים ראשיים".
22 ח"כים תמכו בהצעה ו-14 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן תוכן לקריאה שנייה ושלישית.

1 Comment

  1. הבית היהודי?עוף למינו ישכון ובן אדם לדומה לו.
    24 ביוני 2014 @ 18:41

    התחברות הבית היהודי לשונאי ה' וישראל(לערב רב),היא זו שהביאה למצב הנוכחי.ובגלל שסמכו על,כוחי ועוצם ידי.מי ששמר עלינו,מפני כל האמצעי לחימה והמנהרות שנמצאו,ומי ששמר עלינו שאסד ואו אירן ואו גורם אחר שלא ירו עלינו,נשק כימי ואו אטומי,הוא זה ששומר עלינו תמיד,ולא צה"ל ואו השב"כ המשטרה ואו המוסד.אסור לאדם להכניס עצמו לניסיון,בצה"ל יש אין ספור של ניסיונות,של חילולי שבת וגילוי עריות(נידה)לכן אין שום מצווה להתגייס לצה"ל,הגמרא אומרת:המהלך אחר אישה בנהר,אין לו חלק לעולם הבא,שאולי תרים את הבגד שלה,ויראה הבשר מעל הברך,ומי שהסתכל שם אין לו חלק לעולם הבא(ודרך הגב,גדול עוון המחטיא,יותר מהחוטא)לא כל שכן,ועל אחת כמה וכמה מי שמתגייס לצבא שיש בו כל כך הרבה ניסיונות גדולים וחמורים,כשאני הייתי בצה"ל רוב החיילים לא עמדו בניסיונותיהם.למדינה אין כסף לעודד ילודה(קצבאות ילדים)אבל להפלות חינם,לרצח עוברים במעי אימם,יש הרבה כסף,ממשלת ערב רב,הפלות נמצאות בסל התרופות.
    אבל עזרה וסיוע ליהודים במדינה אין,אם זה היה לערבים אז כן היה.משרדי הממשלה מלאים בעובדים ערבים,אבל ליהודים,שימשיכו לחפס.
    ויש לשחרר מיד את כל הבנות משירות בצה"ל או מכל שירות אחר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן