Skip to content

שופרו שכרם ותנאי העסקתם של העוזרים הפרלמנטרים

ועדת הכנסת אישרה אתמול את המלצות הוועדה הציבורית הנוגעות לתנאי עבודתם. ההחלטה התקבלה פה אחד וללא מתנגדים. שכרם יועלה בשיעור כולל של יותר מ-15%, ויוצמד להסכמי השכר בשירות המדינה, ויועלו דמי הכלכלה והנסיעה החודשיים. הם גם יהיו זכאים לתוספת מעונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת הכנסת אישרה אתמול את המלצות הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותשלומים אחרים לחברי הכנסת, בנושא שכרם ותנאי עבודתם של העוזרים הפרלמנטרים. החלטת הוועדה מסיימת פרק ארוך במאבקם של העוזרים הפרלמנטרים לשיפור תנאי עבודתם, מאז התארגנו בהסתדרות ביוני 2013.

כנסת ישראל. צילום: רפי מיכאלי
כנסת ישראל. צילום: רפי מיכאלי

מסמך הבנות

לפני כמה חודשים נענה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לבקשת ועד הפעולה של העוזרים הפרלמנטרים והורה להקים צוות לבחינת הדרכים לשיפור תנאיהם. בצוות השתתפו נציגי ועד העוזרים הפרלמנטרים, ראש מטה יו"ר הכנסת, חשב הכנסת, יועץ בכיר למנכ"ל הכנסת, היועצת המשפטית של ועדת הכנסת והיועץ הכלכלי ליו"ר ההסתדרות. הצוות גיבש מסמך הבנות מפורט אשר אומץ, כמעט ללא שינוי, על ידי הוועדה הציבורית לקביעת שכר חברי הכנסת, לאחר שקיבלה את המלצותיהם של יו"ר ומנכ"ל הכנסת. המלצות אלו אושרו אתמול בוועדת הכנסת.

התנאים החדשים

לאור אישור ההמלצות, יועלה שכרם של העוזרים הפרלמנטרים בשיעור כולל של יותר מ-15%, ויוצמד להסכמי השכר בשירות המדינה. כמו כן, יועלו דמי הכלכלה והנסיעה החודשיים, תוך הגדלת 50% ליועצים פרלמנטרים המתגוררים יותר מ-150 ק"מ מהכנסת. הוגדלה גם התקרה לתוספת וותק מ-40% ל-60% משכר הבסיס, תוך שיפור משמעותי באופק השכר של העוזרים. קצובת הביגוד השנתית עודכנה ל-2,095 שקל והיועצים יהיו זכאים גם לתוספת מעונות, כפי שנהוג בקרב עובדי המדינה.

הוועדה קיבלה גם את ההמלצות הנוגעות לשינוי תואר התפקיד, כדי שישקף את מהות ומורכבות העבודה, ומעתה, במקום "עוזר פרלמנטרי מקצועי" ו"עוזר פרלמנטרי מינהלי" ייעשה שימוש אחיד במונח "יועץ פרלמנטרי".

בדיון השתתפו חברי כנסת רבים שבירכו על המהלך שישפר לא רק את תנאי העוזרים הפרלמנטרים, אלא יאפשר לח"כים עצמם לפעול באורח נכון ויעיל יותר בעבודה הפרלמנטרית ובעבודת החקיקה, כאשר היועצים הפרלמנטריים מתוגמלים באופן ראוי יותר.

"ציון דרך משמעותי"

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר: "זהו ציון דרך משמעותי ליועצים הפרלמנטריים בכנסת ישראל. אני רוצה להודות באופן אישי ליו"ר ולמנכ"ל הכנסת על המעורבות ועל שיתוף הפעולה שהפגינו לאורך כל התהליך, מתוך הבנת חשיבות תפקידם של היועצים הפרלמנטרים".
.
"נחוצה מהפכה"

יו"ר ועדת הכנסת חבר הכנסת יריב לוין אמר: "המצב הקיים של העוזרים לא ראוי. נעשה כאן ניסיון חסר תקדים עם גישה אמיצה ואכן יש שיפור משמעותי בתנאי השכר. עם זאת, אני חש שעדיין נחוצה מהפכה של ממש בנושא ואני מקווה שהטיפול בעניין היועצים הפרלמנטרים יימשך".

"משמעות היסטורית"

ועד היועצים הפרלמנטריים בירך על ההחלטה והגדיר אותה כבעלת משמעות היסטורית: "לפני כשנה יצאנו לדרך ארוכה ולמאבק על זכויותינו במטרה אחת ברורה: להכיר בייעוץ הפרלמנטרי כמקצוע וכעבודה קבועה ומכובדת. נקודת המוצא הייתה כי ייעוץ מקצועי ואיכותי הוא כלי עזר למימוש יכולות חבר הכנסת בעבודתו בשירות הציבור וכלי לחיזוק הדמוקרטיה בישראל. אנו בפתחה של דרך חדשה ואנו מודים ליו"ר הכנסת, למנכ"ל הכנסת וליו"ר ההסתדרות על ליווי המאבק".

"מקרה יוצא דופן"

יו"ר הועדה הציבורית לקביעת שכר חברי הכנסת פרופ' חיים לוי אמר בדיון, כי מדובר במקרה יוצא דופן שהדיון בו נמשך כבר מספר שנים. "נפגשנו עם כל הנוגעים בדבר, כשלשמחתנו מרבית הנקודות סוכמו בדיונים מוקדמים בין הנהלת הכנסת, ההסתדרות והעוזרים הפרלמנטרים. חשוב היה לנו שהתחלופה הגבוהה של העוזרים תפחת בקשנו להשביח את איכות העובדים ולכן השתכנענו לאמץ ההסכם".

"יום חגיגי לכנסת"

מנכ"ל הכנסת רונן פלוט אמר "זהו יום חגיגי לעוזרים הפרלמנטרים אבל גם יום חגיגי לכנסת. השקענו, אני אישית יחד עם צוות גדול מאמץ עצום להביא לפתרון ולאופק אמיתי עבור העוזרים הפרלמנטריים. לאחר שנים שהדבר לא צלח, אני מאד שמח שהצלחנו הפעם ומודה לכל מי שעסק בנושא, ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ולרבים אחרים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן