Skip to content

ועדת מבורך ממליצה שבתקציב 2015 יוצג הניתוח המגדרי

ניתוח מגדרי של תהליך הכנת תקציב נדרש כדי לבחון כיצד מחולקים המשאבים בין נשים וגברים ובאיזה מידה הולמת חלוקת המשאבים את הצרכים וסדרי העדיפויות של נשים וגברים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
יעל מבורך. צילום: לע"מ
ח"כ עליזה לביא. צילום מאתר הכנסת
ח"כ עליזה לביא. צילום מאתר הכנסת

הוועדה לבחינה מגדרית של תקציב המדינה בראשות סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יעל מבורך, ממליצה לקדם את הניתוח המגדרי של התקציב בישראל והטמעתו כחלק בלתי נפרד בתהליכי העבודה של משרדי הממשלה, כבר החל משנת 2015, שבה יבוצע ניתוח מגדרי של תקציב המדינה ויחידות הסמך, כאשר בשנת 2017 יבוצע ניתוח מלא של כלל רכיבי ההוצאה וההכנסה בתקציב המדינה. כך מתברר היום כאשר הוועדה הציגה את המלצות הביניים בפני ח״כ עליזה לביא, יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת.

ניתוח מגדרי

ניתוח מגדרי של תהליך הכנת תקציב נדרש כדי לבחון כיצד מחולקים המשאבים בין נשים וגברים ובאיזה מידה הולמת חלוקת המשאבים את הצרכים וסדרי העדיפויות של נשים וגברים. ניתוח כזה משמש כלי אסטרטגי לקידום מעמדן של נשים ולצמצום אי השוויון המגדרי בחברה ומקובל במדינות שונות בעולם.

ניתוח כמה תחומים

הוועדה ביצעה ניתוח מגדרי לכמה תחומים בישראל. מהניתוח מתברר, כי 63% מהנשים מקבלות קצבאות ביטוח לאומי לעומת 37% מהגברים. בתחום התיירות, מתוך 170 מיליון שקל לטובת מענקים הניתנים ליזמים ובעלי פרויקטים בתחום המלונאות, רק מענק 1 ניתן לפרויקט בבעלות נשית. הוועדה בדקה גם את תחום הערבויות לעסקים קטנים ובינוניים. מהנתונים ניתן לראות, כי רק 12.9% מהבקשות לקבלת ערבויות לעסקים קטנים הן של נשים ו- 3.7% מהבקשות לעסקים בינוניים.

הוועדה מונתה על ידי שר האוצר, יאיר לפיד, מתוך התפיסה כי חייבים להטמיע שיקולים מגדריים בליבת העשייה של הממשלה ככלל ובקביעת תקציב המדינה בפרט. תחום הניתוח המגדרי בתהליכי התקצוב והטמעת החשיבה המגדרית קיים מזה זמן בחלק מהמדינות המפותחות בעולם. בחינת התקציב מנקודת מבט מגדרית תאפשר הבנה טובה יותר של המדיניות והשפעתה ותשמש כלי לצמצום פערים מגדריים.

לגבש מדריך לביצוע ניתוח מגדרי

עוד ממליצה הועדה, כי אגף תקציבים המשרד האוצר בשיתוף עם משרד ראש הממשלה יגבשו מדריך להכוונה מתודולוגית באמצעותה יוכלו המשרדים לבצע את הניתוח המגדרי. כל משרד ביצועי יכין מסמך שיכלול התייחסות מפורטת להיבטים המגדריים של תקציבו, מדיניותו ויעדיו מעבר לנתונים שיתפרסמו במסגרת התקציב. ניתוח זה יוכן אחת לשנה, לאחר פרסום נתוני ביצוע תקציב של חודש מרץ, בכדי לבחון תכנון מול ביצוע ולשפר את בניית התקציב של כל משרד לשנה שלאחר מכן.

מעקב

בנוסף, ממליצה הוועדה כי הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה תבצע את המעקב והבקרה על תהליך הטמעת הניתוח המגדרי בקרב המשרדים. ניתוח מגדרי של צד ההכנסות בתקציב המדינה יבוצע על יד אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שאמון גם על הכנסות המדינה ממסים.

ספקים שירותים

הוועדה ממליצה גם, כי בעתיד, כדאי לבצע ניתוח מגדרי של ההתקשרויות המדינה עם ספקי שירותים. ההמלצות ילוו בהכשרות ותהליכי הטמעה ממשלתיים.

הטמעת התהליך במשרד

הוועדה התייחסה להטמעת התהליך במשרדי הממשלה וציינה כי ניתן לבצע זאת בשתי חלופות. הראשונה, סיווג תכניות תקציביות לפי מידת רגישות מגדרית על פני שלוש שנים: רגיש מאוד, תיתכן השפעה מגדרית, ניטרלי מגדרית. החלופה השנייה, ניתוח של כלל התקציב בפריסה לאבני דרך כך שבתקציב 2015 יערכו המשרדים ניתוח של 20% מתקציביהם; לקראת 2016 יורחב הניתוח ל-60% ובתקציב 2017 יוחל הניתוח התקציבי על כל תקציב המדינה. לכן ממליצה הוועדה לעגן את המלצותיה בהחלטת ממשלה.

"אי השוויון המונצחת בישראל"

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עליזה לביא אמרה: "הוועדה לבחינת תקציב המדינה בהיבט מגדרי היא פריצת דרך להשגת השוויון בחלוקת המשאבים ובסדרי העדיפויות. המציאות של אי השוויון המונצחת בישראל מחייבת בחינה מחודשת של שורשי החסמים והעיוותים. רק ניעור של המערכת וחלוקה מחדש יובלו לשינוי. לא עוד פלסטרים ותחבושות אלא ניתוח ייסודי שיבריא וישקם. הניתוח של התקציב יצמצם ויפרק את כל מה שהורגלנו אליו. חסרות לנו אלפי שנים ואנחנו חייבות להדביק את הפערים עצומים".

"משקפיים מגדריות"

סגנית הממונה על התקציבים ויו״ר הוועדה לבחינה מגדרית של תקציב המדינה, יעל מבורך אמרה, כי ״ניתוח תקציב המדינה ב'משקפיים מגדריות' יוביל להטמעת שיקולים מגדריים במדיניות הממשלה ולצמצום אי השוויון המגדרי בישראל.״

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן