Skip to content

אובמה: אם איראן לא תפחית העשרת האוראניום, לא נחתום על הסכם

כך אמר נשיא ארה"ב לנשיא שמעון פרס בפגישה המדינית האחרונה בין שניהם. בפגישה אמר פרס: "יש להעריך את דבריו האמיצים של אבו מאזן נגד הטרור ונגד החוטפים בליגה הערבית בסעודיה. אבו מאזן סיכן את חיו באמירה זו, ויש לחזק את הכוחות המתונים ולהילחם מלחמת חורמה בארגוני הטרור ובראשם החמאס"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"לא יהיה נשק גרעיני בידי איראן ואם איראן לא תסכים להפחית את העשרת האורניום, לרמות שלא יאפשרו לה לייצר נשק גרעיני, לא נחתום על שום הסכם. על כך לא יהיו פשרות". כך הבהיר נשיא ארה"ב, ברק אובמה לנשיא המדינה, שמעון פרס – בפגישתם אמש בבית הלבן. הנשיא אובמה שב על מחויבותו למדינת ישראל ואמר: "ארצות הברית מחויבת לביטחונה של מדינת ישראל. היחסים ושיתוף הפעולה הביטחוניים והמודיעיניים עם מדינת ישראל יישארו תמיד מרכיב מרכזי במדיניות ארצות הברית באזור". הנשיא פרס הבהיר כי ישראל תבחן את רצינות ההנהגה האיראנית במעשים ולא בדיבורים, וכי הוא מחזק את ידיו של אובמה, במאמציו למנוע מאיראן נשק גרעיני.

"ליבנו עם משפחות החטופים". ברק אובמה ושמעון פרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"ליבנו עם משפחות החטופים". ברק אובמה ושמעון פרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בנושא תהליך השלום, אמר הנשיא פרס: "יש לעשות הכל כדי לחזור למסלול של הידברות" והדגיש כי אבו מאזן הוא פרטנר לשלום בעוד חמאס הוא ארגון טרור המנסה לחבל ולפגוע בישראל. "אי אפשר לשים באותה כוס מים ואש", הדגיש פרס. "יש להעריך את דבריו האמיצים של אבו מאזן נגד הטרור ונגד החוטפים בליגה הערבית בסעודיה. אבו מאזן סיכן את חיו באמירה זו, ויש לחזק את הכוחות המתונים ולהילחם מלחמת חורמה בארגוני הטרור ובראשם החמאס".

הנשיא אובמה אף התייחס לנערים החטופים בישראל ואמר: " לבנו עם המשפחות של הנערים החטופים ועם מדינת ישראל.  מרגע שהתרחשה החטיפה ארצות הברית מתואמת עם ישראל- ארצות הברית תמשיך לסייע ולעשות כל ביכולתה יחד עם מדינת ישראל כדי להשיב את הנערים החטופים לביתם".

נשיא המדינה שמעון פרס עדכן את הנשיא אובמה במהלך המבצע הצבאי להחזרתם של החטופים והדגיש מדינת ישראל לא תרפה עד שישובו לביתם.

בפגישה עם נשיא ארה"ב בארבע עיניים העלה הנשיא פרס את בקשת שחרורו של יונתן פולארד מכלאו והדגיש בפני הנשיא אובמה כי מדינת ישראל מאוחדת כולה סביב בקשה זו ובשל מצבו הבריאותי הקשה של יונתן פולארד היושב זה כמעט 30 שנים בכלא, יש לשחררו ממניעים הומניטריים. במקביל הועברה מלשכת הנשיא בקשה רשמית לבכירי הבית הלבן בכדי לקדם את תהליך שחרורו של יונתן. במהלך השיחה בארבע עיניים הרחיבו השניים בסוגיות המרכזיות שעל הפרק, בראשן איראן, המשא ומתן המדיני והעמקת היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארצות הברית.

"אני הכי זקן בחדר". הנשיא שמעון פרס ונשיא ארה"ב אובמה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"אני הכי זקן בחדר". הנשיא שמעון פרס ונשיא ארה"ב אובמה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

במהלך הפגישה עם הנשיא אובמה – פגישתו המדינית האחרונה של נשיא המדינה שמעון פרס עם נשיא ארה"ב – ביקש הנשיא אובמה מהנשיא פרס להתלוות אליו לפגישה עם ראשי הקהילות והארגונים היהודים בארצות הברית וערך לכבודו ארוחת צהריים בהשתתפות סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס ובכירי הבית הלבן ומחלקת המדינה.

פגישה עם ראשי הקהילה היהודית אמר לו הנשיא אובמה:  "זה  כבוד גדול לארח את הנשיא פרס בבית הלבן, וזה כבוד גדול שהקונגרס האמריקאי העביר חקיקה להענקת מדליית הזהב של הקונגרס לשמעון פרס. אין מישהו ראוי יותר מהנשיא פרס לקבל את מדליית הקונגרס. לא תמיד יש אחדות ביני לבין הקונגרס, אך בנושא פרס יש קונצנזוס נרחב. כשרואים מה עשה פרס לאורך ההיסטוריה של ישראל למען חיזוקה ובטחונה, לחיזוק הדמוקרטיה שלה ולקידום השלום אין מישהו יותר משפיע ויותר מתאים מפרס – אתה אדם המבטא את רוח ישראל וערכיה".

הנשיא נפרס הודה לנשיא ארה"ב במילים חמות. "היתרון שלי שאני הכי זקן בחדר" אמר הנשיא פרס בחיוך והדגיש כי עבד עם עשרה נשיאי ארצות הברית מקנדי ועד אובמה. "מקנדי ביקשתי נשק והפסקת האמברגו על ישראל, וכעת אני יושב עם נשיא שעשה כל שמה שניתן לסייע לביטחונה של ישראל, ותחת הנהגתו הגיעו היחסים האסטרטגיים והביטחוניים בין ישראל לארצות הברית לשיאים חדשים. רוצה להודות לך לא רק על זה אלא גם על הידידות לעם היהודי".

היום צפוי הנשיא פרס לשאת דברים בפני הנהגת שני בתי הקונגרס האמריקאי ובמסגרת האירוע יקבל את "מדליית הזהב של הקונגרס". בכך יהפוך פרס לאחד משבעה אישים לא אמריקניים, שקיבלו את המדליה הזאת. במרכז הנושאים אותם ידגיש הנשיא : גיוס תמיכת הקהילה הבינלאומית במאבק בלתי מתפשר נגד הטרור, על רקע חטיפת שלושת הנערים הישראלים, המשך הלחץ על איראן במאבק למניעת נשק גרעיני, המצב במזרח התיכון ויחסי ישראל והפלסטינאים, בקשה לשחרור יונתן פולארד מכלאו וחיזוק היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב.

במהלך האירוע, יעניק סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את "מדליית הזהב של הקונגרס" לנשיא המדינה שמעון פרס בטקס חגיגי. בהחלטה על הענקת מדליית הקונגרס נכתב כי: "הנשיא פרס הוא דמות היסטורית, אדם שהקדיש את חייו ליצירת ולשמירת חוסנה של ישראל. כחבר היחיד ששרד מדור המייסדים של מדינת ישראל, הנשיא פרס כיהן בתפקידים ציבוריים בישראל זה למעלה מ-70 שנה, שבמהלכן תרם באופן משמעותי לאינטרסים של ארצות הברית ושיחק תפקיד מרכזי ביצירת הקשר החזק והאמיץ שבין ארצות הברית של אמריקה ומדינת ישראל".

בהמשך ביקורו צפוי הנשיא פרס לקיים פגישת עבודה מדינית עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, וכמו כן, יהיה אורח הכבוד באירוע פרידה שיערכו אלפיים חברי הקהילות היהודיות בניו יורק בבית הכנסת הגדול פארק אבניו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן