Skip to content

כשלים מהותיים בתפקוד הכוחות בתחקיר על חדירת המחבל ליתד

בתחקיר הצה"לי נחשפו כשלים חמורים בתפקוד של גדוד הסיור המדברי. סמ"פ גדוד החי"ר הודח וכך גם קצינת המבצעים של הגדוד. גשש, סמלות מבצעים ותצפיתנית יועמדו לדין משמעתי. למג"ד נרשמה הערה פיקודית וקידומו של המ"פ נדחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התחקיר הפיקודי של אירוע חדירת המחבל החמוש ברימון יד למושב יתד בנגב המערבי הסתיים אתמול (חמישי), כך הודיע דובר צה"ל. המחבל נתפס ונלכד על ידי סייר ביטחון של המועצה האזורית בתחילת השבוע. בתחקיר שנערך בראשות אלוף פיקוד דרום, שלמה תורג'מן, נחשפו כשלים מהותיים בהתנהלות הכוחות במספר מעגלים.

בסיום התחקיר הוחלט להדיח את סגן מפקד פלוגת החי"ר ואת קצינת המבצעים בחמ"ל הגדודי "לאור הכשלים שנמצאו באפן התנהלותם באירוע". סמלות המבצעים בחמ"ל הגדודי, תצפיתנית וגשש הסיור בגדוד יועמדו לדין משמעתי. למג"ד גדוד החי"ר נרשמה הערה בתיקו האישי, והוא ננזף. כמו כן יידחה קידומו של מפקד הפלוגה בגדוד.

אזור החדירה ליד יתד (צילום מסך)
אזור החדירה ליד יתד (צילום מסך)

האירוע התרחש בשעות הבוקר המוקדמות ביום ראשון השבוע. סייר של מערך האבטחה המרכזי באזור חבל שלום זיהה דמות חשודה וקרא לה לעצור. הסייר דרך את נשקו והזעיק את חברו לסיור. לאחר שזה הגיע, כאשר אחד מחפה על רעהו, בוצעו זיהוי וחיפוש על גוף המחבל. בזיהוי התברר כי מדובר במחבל שחדר מדרום רצועת עזה לשטח ישראל ובחיפוש על גופו נמצא בבגדיו רימון רסס. תוך כך הוזעקו כוחות צה"ל ואלו עצרו את המחבל והעבירו אותו לחקירת כוחות הביטחון.

מהתחקיר עולה כי מערכת ההתראה שהפעילה הגדר החכמה בעת חדירת המחבל התקבלה בחמ"ל על ידי התצפיתנית של חיל האיסוף הקרבי, אך מסיבה לא מוסברת היא סימנה על המסך את נקודת החדירה במיקום לא נכון ואליו הוקפצו כוחות צבא וגששים. המחבל לא נמצא כמובן.

התחקיר העלה תהיות לגבי תפקודם המקצועי של הגששים שהוזעקו ולא זיהו את עקבותיו של המחבל במהלך הסריקות. כך גם לא זוהו עקבות החדירה לישראל במהלך פתיחת ציר שנעשתה באור ראשון בסיור חיילי חי"ר.

אלוף הפיקוד סיכם את התחקיר ועמד על חומרת האירוע, אך ציין כי לצד הכשלים שנמצאו בגדוד הסיור המדברי מדובר בגדוד מקצועי, שבמשך שנים ארכות הוכיח הצלחות מבצעיות רבות ובמיוחד בחודשים האחרונים. לפיכך אמר האלוף, היה מצופה מהגדוד שבמקרה חדירה, התוצאה המבצעית תהיה הרבה יותר מוצלחת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן