Skip to content

הממשלה אישרה העסקה של יותר מאלף עובדים ירדנים באילת

הממשלה אישרה העסקת 1,500 עובדים ירדנים במלונות באילת עקב מצוקת כוח אדם. השר לנדאו: "אני משוכנע שהמהלך אף יחזק את יחסי השלום בין ישראל לבין ירדן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלון רויאל ביץ' באילת. התיירות עוזרת בצמצום הפערים הכלכליים. (צילום: באדיבות רשת ישרוטל)
מלון רויאל ביץ' באילת. התיירות עוזרת בצמצום הפערים הכלכליים. (צילום: באדיבות רשת ישרוטל)

על רקע הידיעות שירדן עשויה לבקש מישראל סיוע נגד דאע"ש, אישרה היום (א) הממשלה החלטה להעסקתם של עד 1,500 עובדים אזרחי ירדן בבתי המלון באילת. העובדים הירדנים נדרשים במטרה לספק פתרון יציב וזמין של כוח אדם עבור בתי המלון, בהתאם לתפוסת המלונות. על פי ההחלטה, העובדים הירדנים יהיו עובדים יומיים היוצאים מישראל בתום יום עבודתם, תוך שיועסקו בעבודות ניקיון, חדרנות ושטיפת כלים בבתי מלון באילת בלבד. הסדרה זו צפויה לתרום גם ליחסים בין ישראל לבין ירדן, כחלק מפירות השלום.

על פי ההחלטה, תוקם ועדה מייעצת בראשות נציג רשות האוכלוסין וההגירה ובהשתתפות נציגי משרד רוה"מ, משרד התיירות, משרד הכלכלה, משרד החוץ ומשרד האוצר, אשר תמליץ בפני שר הפנים בעניין היקף ההיתרים להקצאה ומועדי הקצאתם. כמו כן, על פי ההחלטה, המכסות המוגדרות בהחלטה זו יעמדו בתוקף עד לסוף שנת 2019 או עד למועד בו יעלה שיעור האבטלה באילת על 7.5% לפי נתוני שירות התעסוקה.

ההחלטה מפרטת, כי שר הפנים יוסמך להקצות 500 היתרים לפעימה ראשונה ולהורות, בהסכמת שר הכלכלה ובתיאום עם שר התיירות ושר האוצר, על הקצאת מכסת היתרים נוספת להעסקת העובדים, עד ל-1500 היתרים. תהליך זה יאפשר לממשלה לבחון את היתרונות והחסרונות בהעסקת העובדים הירדנים וכן חופש פעולה בהפעלת מנגנוני תמריצים לעובדים ישראלים.

באזור אילת ישנם כ-12,000 חדרי מלון. לביצוע עבודות של חדרנות, שטיפת כלים וניקיון שטחים ציבוריים, נדרשים אלפי עובדים, וזאת במיוחד על רקע העדר עורף אורבני לעיר אשר יוכל לסייע בגיוס עובדים. במשך השנים ניתנו פתרונות שונים בעלי אופי זמני לסיפוק כוח האדם הנדרש.

הישראלים לא ממלאים את החסר

יצוין כי עד כה המאמצים שהושקעו ע"י משרדי הממשלה וענף המלונאות לעידוד ישראלים לעבוד בעבודות אלו לא צלחו. כך למשל, משרד התיירות, בשיתוף משרד האוצר ונציגי המלונות ניסו בעבר למשוך ישראלים לעבודה במלונות באילת באמצעות הטבות בשכר ובתנאים מיוחדים כגון מלגות לימודים, מענקים שנתיים, כלכלה, מגורים ומעונות יום, אולם גם פעולות אלו לא הביאו לתוצאות מספקות.

במשרד התיירות אומרים, כי איכות המוצר התיירותי, ובכלל זה השירות בבתי המלון באילת, הוא קריטי לעתיד התיירות בעיר. מאחר שכלכלת אילת מבוססת על תיירות – כל פגיעה בתעשייה זו, בעקבות מחסור בכוח אדם, תהווה פגיעה ישירות בכלכלת העיר ובתושביה. יצוין כי על סמך הסכם שנחתם בין ממשלת ישראל לירדן בעבר, מועסקים היום בענפים שונים עד 300 פועלים ירדנים באזור אילת על בסיס יומי. הסדר זה פועל בצורה טובה משנת 2000 כאשר מידי יום נכנסים כ-170 פועלים ירדנים לביצוע העבודות הללו וחוזרים לירדן בתום יום עבודתם.

בעקבות אישור הממשלה, אמר שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו: "בחרנו לקדם את נושא אישור אשרות העבודה לעובדים ירדנים באילת מתוך רצון לחזק את ענף המלונאות. במלונות באילת קיימת מצוקת כוח אדם, ההולכת וגוברת ככל שקרבה עונת הקיץ, מצוקה העלולה להוביל לפגיעה משמעותית בענף התיירות באילת ובכך, לפגיעה במקור ההכנסה והתעסוקה של עשרות אלפי משפחות, בעיקר מהשכבות הפחות מבוססות. חשיבותה של תעשיית התיירות היא ביצירת מקומות תעסוקה רבים שיובילו לצמצום הפערים החברתיים כלכליים. אישור הצעת ההחלטה ייתן מענה למחסור הגדול בידיים עובדות. אני משוכנע שהמהלך אף יחזק את יחסי השלום בין ישראל לבין ירדן".

המלונאים מברכים

לדברי אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל: "ההחלטה שהתקבלה הבוקר בישיבת הממשלה היא בשורה גדולה למלונאי אילת, שכבר שנים מתמודדים עם מחסור קשה בכוח אדם במקצועות הניקיון. אני מבקש להודות באופן אישי לשר התיירות, דר' עוזי לנדאו למנכ"ל המשרד, אמיר הלוי ולשר הפנים, גדעון סער, שהתייצב לצידנו, על ההחלטה ההיסטורית שהביאו ליישום. העובדים הירדנים יתנו מענה לנושא הניקיון והשירות בבתי המלון באילת, ויבטיחו הלכה למעשה את מקום עבודתם של עובדי המלונות האחרים, אלפים רבים מתושבי אילת".

לדבריו, כעת, לאחר שמלונות אילת קיבלו מענה למחסור בעובדים, האזור הבא שיש לסייע לו הוא אזור ים המלח. "גם שם בתי המלון מתמודדים עם מחסור קיצוני בתחום עובדי הניקיון. הצעת המחליטים היום היא איתות עבורנו שהממשלה לא מתעלמת מתרומת תעשיית התיירות למשק ולתעסוקה ואני מקווה שכעת התעשייה תזכה לקבל מענה בנושאים נוספים שעל הפרק, כמו תגבור נושא שיווק ישראל בעולם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן