Skip to content

ועדת ששניסקי מחמיצה שעת כושר לרפורמה במשאבי הטבע

כך טוענים הארגונים אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון, שהגישו את הערותיהן למסקנות הביניים של הוועדה. מסקנות הביניים של הוועדה ממשיכות את המגמה על פיה רווחי העתק מהשימוש במשאבי הטבע לא יגיעו לכיסו של הציבור, הבעלים האמיתיים של משאבי הטבע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עו"ד נילי אבן חן
עו"ד נילי אבן חן
עו"ד דנה טבצ'ניק
עו"ד דנה טבצ'ניק

"ועדת ששינסקי נקטה בעמדה שמרנית אשר עלולה להוביל להחמצת שעת הכושר הנדירה לרפורמה כוללת במדיניות בענף משאבי הטבע. מסקנות הביניים של הוועדה ממשיכות את המגמה הנוכחית אשר בה רווחי העתק המגיעים מהשימוש במשאבי הטבע לא יגיעו לכיסו של הציבור הישראלי, הבעלים האמיתיים של משאבי הטבע. כך ממשיכה גם מגמת הכרטיס הפתוח שניתנת ליזמים לבוא ולנצל את המשאבים וזאת ללא הגבלות או מדיניות אסטרטגית לטווח הארוך. כמו כן, המשך עלויות הנזקים הסביבתיים והבריאותיים הנגרמים מניצול המשאבים ממשיכים ליפול אף הם על כתפי הציבור", טוענים הארגונים אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון, שהגישו את הערותיהן למסקנות הביניים של ועדת ששינסקי 2.

אל מסמך ההערות המפורט צורפו גם חוות דעת משפטיות-כלכליות בנוגע לחובת שקיפות במידע הכספים המגיעים ממשאבי טבע וכלים כלכליים להבטחת תמורה הולמת לציבור על שימוש במשאבי הטבע.

פרופ איתן ששינסקי
פרופ' איתן ששינסקי

דוח ביניים ששינסקי 2

• הציבור לא מקבל את חלקו הראוי – בדוח הביניים שהופץ בחודש מאי השנה קבעה ועדת ששינסקי 2, כי מערכת מיסוי משאבי הטבע בישראל אינה מבטיחה כי הציבור יקבל את חלקו הראוי כאשר המחצבים מניבים שיעורי רווחיות גבוהים. על מנת להגיע למערכת מאוזנת בתחום חברי הוועדה סבורים, כי יש להטיל מס רווחי יתר, על כלל המחצבים המצויים בישראל ועל אלו אשר יתגלו בעתיד. צעד זה צפוי להעלות את שיעור החלק אותו מקבל הציבור ל-46%- 57%. הוועדה ממליצה, כי המס יחושב על פי מודל המבוסס על דוחות הרווח וההפסד החשבונאיים, והוא ייגבה לאחר שיובטח לחברה שיעור תשואה של 11% על נכסיה. המס בשיעור של 42% ייגבה על בסיס שנתי והוא יהווה כלי נוסף בתמהיל המיסוי הכולל תמלוג ומס חברות.

שיעור תמלוגים אחיד – הוועדה ממליצה לקבוע שיעור תמלוגים אחיד על כלל משאבי הטבע בישראל אשר יעמוד על 5%.

שינוי אופן חישוב התמלוג – הוועדה ממליצה על שינוי אופן חישוב התמלוג כך שבעבור כל המחצבים לא יתאפשר ניכוי הוצאות זיקוק ועיבוד. כמו כן ממליצה הוועדה לקבוע, כי הבסיס לחישוב התמלוג ייקבע על ידי המדינה.

פיקוח של רשות המיסים על מחירי העברה – הוועדה ממליצה להתמקד בפעילות הפקת המשאבים ולא להטיל את המס על פעילות ההמשך. הוועדה מצאה, כי במשאב הברום ישנו קושי לערוך הפרדה בין פעילות ההפקה לפעילות ההמשך ותיתן את דעתה בנושא זה עד הדו"ח הסופי.

הקמת גוף מתכלל לגביית תמלוגים – לצורך שיפור הליך הגבייה והבקרה ממליצה הוועדה לבחון העברת הסמכות לגביית תמלוגים לגוף אחד אשר יתמחה בעניין.

בחינת התמלוג על חומרי חציבה – הוועדה מצאה, כי קיימים רווחי יתר בפעילות הפקת חומרי החציבה בישראל. חברי הוועדה סבורים כי עד שלא תושלם עבודתה של הוועדה, ועד שלא יוגש דו"ח המכמת את העלות הסביבתית של פעילות החציבה לא ניתן לגבש המלצה בנוגע לגובה למבנה המיסוי הרצוי.

השארת מערכת המיסוי הנהוגה בתחום המים המינרלים על כנה – הוועדה אינה ממליצה לשנות את המצב בו חברות המים המינרלים משלמות על פי "תעריף מים לתעשייה".

הערות התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע דין

כמויות עתודות משאב הטבע – לטענת התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע דין, המדיניות הפיסקאלית אשר עליה המליצה ועדת ששינסקי 2, "נקבעה תוך התעלמות ממידע קריטי הנוגע למשאבי הטבע וללא מדיניות אסטרטגית לניהולם. בין השאר התעלמה הוועדה בקביעתה את נוסחת המס, ממידע חיוני הבוחן את כמויות עתודות משאב הטבע הזמינות, קצב הכרייה, איכות משאב הטבע, הטכנולוגיות הקיימות, נדירות המשאב, כמויות היצוא, כמויות היבוא (אם קיים), צרכי המשק הישראלי בהווה ותחזיות לצריכה עתידית של המשק הישראלי".

תשתית מידע כוללת – בטרם קביעת מדיניות המס, יש לגבש תשתית מידע כוללת, ולאחריה לקבוע מדיניות בניהול משאבי טבע לטווח הארוך ומתוך מטרה לגרום לחברות לנצל את המשאבים ביעילות מירבית. "רק לאחר קביעת מדיניות ניהול משאבי טבע יש לקבוע את המערכת הפיסקאלית באופן שתממש את המדיניות שתקבע", מדגישים הארגונים.

להגדיל את שיעור התמלוגים – הארגונים טוענים כי אין להפחית את שיעור התמלוגים, כפי שקבעה הוועדה, אלא להגדיל אותם באופן משמעותי, כיוון שאין בתמלוגים יכולת 'משחק' בידיהם של החברות. כמו כן הם מזהירים מהסתמכות על מס רווחי היתר ככלי המבטיח את התמורה ההולמת לציבור, משום שדרך זו פותחת פתח לתכנוני מס ומניפולציות חשבונאיות שיגדילו את הבסיס ממנו מחשבים את התשואה הנורמטיבית ובכך יקטינו את בסיס המס הכולל.

חוק חובת המכרזים – הארגונים קוראים להחיל את חוק חובת המכרזים בשימוש משאבי הטבע הלאומיים על מנת להבטיח תחרות אמיתית על המשאב ומתן תמורה הולמת לשימוש בנכס הציבורי.

עלויות סביבתיות – הארגונים דורשים לתת ערך כלכלי לעלויות החיצוניות לסביבה, על בסיס כימות הנזקים הסביבתיים, ולהפנימן כמרכיב מהתקבולים. צעד זה מתחייב הן מתוקף עקרון 'המזהם משלם' על פיו יוצר הזיהום נדרש לשאת בעלות הנזקים מפעילותו. בנוסף, הפנמת העלויות תבטיח מחיר שוק ריאלי למשאבי הטבע והגברת יעילות ניצול המשאבים והיעילות הכלכלית של משק משאבי הטבע.

הארגונים מתייחסים גם לשורה נוספת של המלצות ובהן: מיסוי מוצרי ההמשך של כי"ל, הוראת המעבר שניתנה למי"ה, מיסוי בענף חומרי החציבה וסוגיית המים המינראליים.

עו"ד דנה טבצ'ניק, ראש תחום כלכלה ומשאבי טבע באדם טבע ודין: "על הועדה לנהוג באומץ ולשנות באופן משמעותי את מסקנותיה מתוך ראיית האינטרס הציבורי והצורך הקריטי לתקן את העיוות ההיסטורי שנעשה במהלך השנים בשימוש המשאבים. אימוץ עמדתנו תבטיח את מטרת הוועדה שהינה הגדלת חלקו של הציבור בשימוש במשאבי הטבע וניצולם לטובת הציבור בלבד".

עו"ד נילי אבן חן, מנהלת מחלקת כלכלה ומחקר בתנועה לאיכות השלטון: "בדומה לוועדת הריכוזיות שהתעשתה אחרי מסקנות הביניים והבינהו כי היא צריכה לשנות כיוון על מנת להשיג את יעדיה, כך גם כאן היינו מצפים שהועדה תבין, כי עליה להעלות באופן משמעותי את גובה התמלוגים על מנת להבטיח בוודאות, כי החברות תשלמנה עבור משאבי הציבור. לצערנו אנו נוכחים פעם אחר פעם כי שימוש בכלי של גביית מס על רווחים מהווה כר פורה לתכנוני מס יצירתיים שסופם ישאיר שוב את קופת הציבור מדולדלת".

1 Comment

  1. אביעד
    29 ביוני 2014 @ 18:28

    ועדת ששינסקי היא וועדה כושלת, מגוחכת שהוקמה בניגוד עניינים ועם דעה שחתומה מראש. וועדה זו על גרסותיה השונות תביא את המשק בישראל לרדת על ברכיו ולהתרסק יותר מהר ממה שחושבים. גרוע מכך, הוא הבדיחה העומדת בראש הוועדה, שאין לו מושג מה הוא עושה, איש בעל רקורד תפל ואפל בהתנהגות אקדמית בזויה ולא אתית, אדם שבז למצב המשק, לכלכלה בעצמה ולסקטור העובדים… העיקר שברזומה שלו ייכתב ראש וועדה. נגוע בהתבטאויות פוגעניות ולעגניות לסוגיות כבדות משקל, לא מבין מאיפה הקריצו אותו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן