Skip to content

מחדל המשטרה בפרשת החטופים: שוטרים וקצינים יודחו מתפקידיהם

קצין האג"מ במחוז ש"י, מפקד מרכז השליטה, אחראי המשמרת במוקד 100 והשוטרת שקיבלה את השיחה יודחו ובתיקיהם תרשמנה הערת מפקד. המשך העסקת האחראי משמרת והשוטרת ישקלו. דנינו: "מדובר בכשל חמור...אי מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הוא אירוע בלתי נסלח"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משטרת ישראל פרסמה היום (שני) את מסקנות הוועדה לבדיקת הטיפול בשלבים הראשונים של חטיפת שלושת הנערים. מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, קיבל את מסקנות המשטרה והורה בעקבותיהן על הדחת מספר קציני משטרה ואחרים מתפקידיהם, אך לפי שעה הם יישארו במשטרה.

"מדובר בכשל חמור ביותר, הנוגע בטיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם עת שפנה למוקד 100 של המשטרה, וכשל מסוג זה אסור שיקרה, ואל לנו לעבור עליו לסדר היום" אמר המפכ"ל. בנוסף לכך, נוכח המסקנות המערכתיות של ועדת הבדיקה, הורה המפכ"ל להעמיק במספר היבטים העולים מן הדו"ח בנוגע לסוגיית המשל"טים (מרכזי שליטה) במשטרת ישראל. הוא מינה את סגן המפכ"ל, ניצב ניסים מור, לעמוד בראש צוות ארצי אשר יבחן את הדרכים ליישום המלצות הוועדה בהיבטים הקשורים למוקדי 100, ולהוסיף עליהן המלצות נוספות, ככל שיידרש.

מפקד אגף המבצעים במחוז ש"י, נצ"מ שי אזולאי, ומפקד משל"ט במחוז, רפ"ק מוטי שושן, יודחו מתפקידיהם ולשניהם תירשם הערת מפקד בתיקיהם האישיים. אחראי המשמרת במוקד 100 והשוטרת הוותיקה שקיבלה את שיחת החטוף וסיוגה אותה כ"הטרדה", יודחו מתפקידיהם והמשך שירותם במשטרה יישקל. הוועדה מצאה כי מוקדן שוטר שח"מ (שירות חובה משטרתי) שענה לשיחה, פעל כשורה ועשה את המצופה ממנו ומכאן שלא נמצא שום כשל בתפקידו.

ראש הוועדה לבדיקת המחדל, תנ"צ משה ברקת. מסקנות חמורות (צילום: דוברות המשטרה)
ראש הוועדה לבדיקת המחדל, תנ"צ משה ברקת. מסקנות חמורות (צילום: דוברות המשטרה)

בליל החטיפה ביום חמישי התקבלה שיחה בת 120 שניות מאחד החטופים ובה הוא לחש "חטפו אותי, חטפו אותי". לאחר מכך נשמעו קולות רקע ורק לאחר מכן השיחה נותקה. המוקדן העביר את השיחה לידי השוטרת האחראית וזו החליטה שמדובר בשיחת הטרדה ותייגה אותה תחת תיק הטרדות. רק כארבע שעות לאחר מכן, כשהורי החטופים התלוננו כי בניהם נעלמו, העבירה המשטרה את המידע לצבא ולשב"כ.

בפער שעות זה הספיקו החוטפים להיעלם מהשטח כמעט בלי להותיר עקבות. עם זאת מציינים היום גורמים שונים, כי גם אם הקריאה הייתה מדווחת בזמן אי אפשר היה להציל את הנערים החטופים.

רנ"צ דנינו אמר עוד, כי "אי מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הוא אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה ויש בו כדי לקעקע בסופו של דבר את אמון הציבור במשטרה, שהוא אבן יסוד בפעילות המשטרתית. הווי ידוע, שאין גוף החף מתקלות, ודאי כשמדובר בארגון מסוגה של משטרת ישראל, אשר מתמודדת שעה בשעה עם אתגרים מורכבים ביותר. עם זאת, חוסנה של משטרת ישראל כארגון מקצועי הפועל בשקיפות ואשר מסוגל לבחון את עצמו ולבצע בדק בית, אינו מוטל בספק. נאמן לגישה זו, הנחיתי את חברי הוועדה שלא להסס ולהפוך כל אבן על מנת להגיע לחקר האמת וכך הם פעלו, זאת בגיבוי מלא שלי".

הוועדה בראשות תת-ניצב משה ברקת תמליץ ככל הנראה לפרסם לציבור את השיחה, אך הדבר יהיה תלוי גם בהסכמת המשפחות. יו"ר הועדה, תנ"צ משה ברקת, ראש חטיבת שיטור באגף המבצעים, אמר כי "המשטרה אמונה על הביטחון האישי והצלת חיי אדם. הנחת העבודה שלנו היא שמוקד 100 מצוי בתודעה הציבורית ככתובת וכמענה לקריאות מצוקה וכן למצבי חירום והצלה. הוועדה בחנה היבטים מערכתיים ואישיים בהתייחס למענה שניתן לקריאת המצוקה של אחד מהחטופים למוקד 100 במחוז ש"י. במסגרת זו הושם דגש על חקר האמת תוך הצגת העובדות והניתוח שלהן בצורה חדה וברורה. עבודת הוועדה התבצעה בנחישות רבה בכל הנוגע לחקירת הסיבות לכשל המבצעי והאחראים לו, ובו זמנית, עם רגישות רבה לבני משפחות החטופים". ברקת הוסיף: "במהלך הבדיקה נפגשתי עם הורי החטופים על מנת לעדכן אותם על עצם הקמת הוועדה ומטרותיה וכן על מנת להקשיב לדבריהם בהתייחס לאירוע".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן