Skip to content

הדרת נשים במרחב הציבורי או אפליה בוטה ?

במקום לעסוק באופי שלטי החוצות בירושלים, טוב היה לו היינו מבררים כיצד מופלות נשים בעולם ההייטק מאת: מערכת דת ומסורת – מגפון  בואו נודה על האמת. 'הדרת נשים' הוא מונח מרתק, מסתורי, נשמע אפילו סקסי משהו. יותר מ 'סרבנות גט', יותר מ 'אלימות נגד נשים' כי כמה זמן אפשר לעסוק ברצח נשים? בשבועות האחרונים  נרצחה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במקום לעסוק באופי שלטי החוצות בירושלים, טוב היה לו היינו מבררים כיצד מופלות נשים בעולם ההייטק

מאת: מערכת דת ומסורת – מגפון

 בואו נודה על האמת. 'הדרת נשים' הוא מונח מרתק, מסתורי, נשמע אפילו סקסי משהו. יותר מ 'סרבנות גט', יותר מ 'אלימות נגד נשים' כי כמה זמן אפשר לעסוק ברצח נשים? בשבועות האחרונים  נרצחה אישה בקריית חיים, ובעלה התאבד. נותרו ארבעה יתומים ושכונה המומה. אבל, הילרי קלינטון לא הזכירה את  מקרי הרצח של נשים אתיופיות בישראל. היא גם לא התריעה שזה מסוכן. היא כן אמרה שהעובדה שבקו 400 לבני ברק וממנה ובעוד כמה קווי אוטובוס בשכונות החרדיות שחלקם הגדול פועלים כבר כעשור  מדירים נשים. ושזה, מסוכן לדמוקרטיה. מי אנחנו שנתווכח עם גברת דמוקרטיה?

 אין ספק שהעולם החרדי, והחרדי -לאומי בחלקו נתפס יותר ויותר להחמרה על הלכות שנוגעות ל 'דרך ארץ'. מי שזוכר את  ילידי העיר העתיקה בירושלים,  תלמידי החתם סופר שהתיישבו בבתי ווארשא , מתקשה להבין איך התהפכו היוצרות.  המבקרים שם נחשפו  למסדרונות פתוחים  של מבנים ומקסימים . בחג הסוכות היה המסדרון מוצף בסוכות קטנות עם סכך ירוק וסדינים לבנים, וקישוטים מרהיבים – תוצרת בית. היום יש שם מלחמה עקובה מדם בין פולשי חסידות גור לבין הסיקריקים. מי היה מאמין.

 במסיבות שבע ברכות, בתחילת המאה ה- 20 , היו החרדים בירושלים מקפידים  שהחתן והכלה ישבו זה לצד זו, במרכז השולחן הארוך, כשמהכלה ואילך  יושבות הנשים ומהחתן ואילך יושבים הגברים. אף אחד לא ביקש גדרות ומחיצות.  כיום ניתן לקיים אירוע חרדי לגברים בכתובת א' ולנשים בכתובת ב', כשמדובר באותו אירוע. אין חופתו של זה נוגעת בחופתה של זו.


 אז, מה יש לנו כאן ? חשש, מטופש משהו, חרדה של חברה שמנסה בכל כוחה להתמודד עם פיתויי המודרנה, עם פורנוגרפיה באינטרנט שחדרה גם היא לבתים חרדיים, עם שלטי חוצות שמביישים כל מי שמעט פמיניזם בטהרתו זורם בעורקיו, עם אחוזי גירושין שמעולם לא נראו במקומותינו, עם חברת לומדים שמכורסמת מדי יום בתמיכת הממשלה , כשמאות ואלפי חרדים מתגייסים לצה"ל ויוצאים לעבוד וללמוד לימודים אקדמאיים. כשנשים חרדיות עוסקות במקצועות חופשיים – נשות קריירה לכל דבר , ויולדות פחות ילדים.

רוצים לשוחח על הדרת נשים במרחב הציבורי ? בואו לדבר על זה בפייסבוק !!

אם נסקור רק את התמורות שחלו בירושלים בעשורים האחרונים כי אז ניווכח שהעיר נפתחה למודרנה שלפני עשרים שנה לא יכול היה איש לשער גם בחלומותיו הפרועים. בתי קולנוע ומסעדות פתוחות בשבת, יש עשרות מסעדות לא כשרות בעיר, פסקו כמעט כליל מלחמות השבת, מכירת בשר טרף מתרחשת בראש חוצות.

 עם זאת -העולם האורתודוקסי חושש  לאבד שליטה. השיטה שלו לא מתוחכמת, גמלונית. לא מנומסת היא גם דרכם של מספר חיילים שמעוניינים לשלב בין דרכם התורנית והצבא. הם  מאויימים – באמת ובתמים , לאבד את רגישותם התמה, להיסחף בהבלי העולם הזה כמו שהם מכנים את העיסוק בתרבות ואמנות , וארבעה מהם מוחים ויוצאים באופן מגושם  מטקס, בעיקר כדי להותיר על כנו  את המתח הרוחני שהם כל כך כמהים לשמר.

 ועל זה יש לשאול : מה להם ולהדרת נשים? הם אמנם העדיפו להכריז על ההסתגרות שלהם במקום לכבד את הטקס. זה בערך הכול. מפקד רגיש היה יכול לקיים על כך דיון פלוגתי, ולתת לקולות להשמיע את עצמם.

 הגסות כלפי נשים וההחפצה שלהן רחוקה מאוד  מבוגרי ישיבות גבוהות המשרתים בצה"ל. מהסיקור האינטנסיבי בהדרת נשים יכול מישהו לחשוב שהחיילים הדתיים הם אלה שמנצלים נשים, שמטרידים אותן, שלא מעריכים אותן, שפוגעים בכבודן.

במקום להתעסק בזוטות כמו איזה שלטי חוצות מקובל לפרסם בירושלים –  טוב היה  אם הדיון הציבורי היה מופנה לאפלייתן של נשים חרדיות , אשר  עשו דרך ארוכה  לעולם העבודה בהייטק, ובמקום להשתכר כמו כל הנדסאי במגזר הפרטי, הן מועסקות בחממות חרדיות, שבהן – אותן חברות ממש מעסיקות אותן בשכר זעום. אגב, לא רק אותן, גם במגזר הערבי עושות חברות הייטק שימוש מפלה מעין זה.

1 Comment

  1. חגי קמרט
    11 בינואר 2012 @ 21:36

    ישנה הפליה מתקנת וישנה הפליה לשמה.
    לדוגמא אם יש לי עובד מצטיין ששוגה באחד מכללי המשרד אני יכול להעלים עין לעומת העובד הגרוע שאם לא אעמיד אותו במקומו אפשר ואצטרך לפטר אותו.
    אך אפשר ואותה הפליה מתקנת תהווה תמריץ בעבור העובד הגרוע ואף הוא ירצה לקבל ליחס אוהד ולהקלה בדברים ויתחיל לעבוד כמו שצריך. ( זו רק דוגמא אך בודאי שהדברים תלויים עוד בהרבה גורמים אחרים כמו אופי אינטרס וכו')
    אני חושב שאפליה לשמה בכל שטחי החיים כולל בהפליית נשים חרדיות במגזר ההייטק כפי שנדהמתי לשמוע בכתבה הזאת, או אפליה בשל מין גזע וכו' היא אחד הסממנים המלמדים על חברה קלוקלת שהיא בתהליך של נסיגה לאחור ולא התקדמות.
    הדרת נשים כמוה כהדרת גברים ילדים זקנים נכים וכל קבוצה אחרת הוא סממן המעיד על חברה לא בוגרת , שסובבים בתוכה כל הסממנים הגרועים כמו סוציומטיות , אינטרסנטיות, תככים, דחיפת מרפקים התקדמות על ראשי אחרים וכדומה. יש להוציא את המלה הזאת הדרה מהלכסיקון הציבורי ולחשוב אל כבוד האדם על מהות האדם ועל החברה האנושית שחייבת ממש חייבת ללמד עצמה איך לחיות בהתחשבות וותור הבנה איש עם רעהו. שהרי אין דרך אחרת . הימצאותנו כאן מתחת לשמש היא עובדה קיימת ובמסגרת עובדה זו עלינו כבני אדם להיות מספיק אוהבים זה לזה וחכמים כדי לפתור בעיות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן