Skip to content

שלילת רישיון, קנס ומאסר על תנאי נגזרו על אפי איתם

חבר הכנסת לשעבר פנה בגסות לשוטר תנועה שעצר אותו על מהירות מופרזת ואיים עליו שיפנה למפכ"ל בשפה גסה. בית משפט השלום בקריית שמונה סירב לבקשתו להימנע מהרשעה, הרשיע אותו בדין ופסק: "הפגיעה באינטרסים ציבוריים נרחבים עולה עשרת מונים על פני מידת הפגיעה באינטרס של הנאשם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חודשיים מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה לחמישה חודשים ו-1,500 שקלים קנס כספי, גזר הבוקר שופט בית משפט השלום בקריית שמונה, מורן מרגלית, על חבר הכנסת לשעבר תא"ל מיל' אפרים איתם בגין נהיגה במהירות מופרזת, העלבת עובד ציבור והפרעה לעובד ציבור במילוי תפקידו.

במרכזו של כתב האישום המתוקן שהוגש נגד איתם אירוע שהתרחש ב-24 באוקטובר 2008, סמוך לשעה 16:15, בכביש 98 מצומת גשור לכיוון צומת נחל גולן. במועד זה, כך נטען, נהג איתם ברכב המאזדה שלו במהירות של 157 קמ"ש בדרך שאינה עירונית שהמהירות המותרת בה היא 80 קמ"ש. שוטר התנועה אייל פלה, שהבחין ברכב הנוסע במהירות מופרזת, היבהב לו. איתם התעלם ולא עצר והשוטר החל לדלוק אחריו תוך שהוא מפעיל את האורות הכחולים וכורז לו במערכת הכריזה, עד שהרכב נעצר.

לאחר שעצר, כך עולה מעובדות כתב האישום, ירד חבר הכנסת דאז מן הרכב ואמר לפלה: "יא מטומטם, מה אתה חושב שאתה עוצר אותי לפני השבת. אני לא אחלל שבת בגללך. אני עוד אפנה לדודי כהן (מפכ"ל המשטרה בעת ההיא), שיפתח לך את התחת". השוטר התעלם וביקש מאיתם להציג בפניו רישיונות ואיתם הגיב: "אני לא נותן לך כלום". השוטר ביקש שוב ואיתם ענה לו: "אני נוסע לנוב, תבוא אחריי לשם" ואז, עלה לרכבו ונסע מן המקום.

באמצע ספטמבר 2012 הגיע איתם לעסקת טיעון עם הפרקליטות לפיה יודה בכתב אישום מתוקן ויעבור לבקשתו תסקיר שירות מבחן שיוגש לבית המשפט בטרם הכרעת הדין בעניינו. על פי גזר הדין, איתם הודה ולקח אחריות חלקית על המיוחס לו בכתב האישום. הוא טען להגנתו: "סדר הזמנים בו היה נתון לפני כניסת השבת הוא אשר עמד בבסיס התנהגותו במהלך האירוע נשוא כתב האישום, והביע חרטה ומבוכה בגין מעורבותו באירוע זה". על פי הנטען בתסקיר המבחן, ביצוע העבירות על ידי איתם נעשה על רקע קושי להתמודד עם תחושות לחץ ותסכול הנובעות מהיותו מורגל להיות בעמדות כוח והשפעה, דבר שטישטש את גבולות ההתנהגות התקינה.

בית המשפט לא היה מוכן להענות לבקשתו - אפי איתם (צילום ארכיון: אתר הכנסת)
בית המשפט לא היה מוכן להענות לבקשתו - אפי איתם (צילום ארכיון: אתר הכנסת)

עוד נאמר בהסבר, כי המדובר בעבירה יחידה וחריגה ביחס להתנהלותו התקינה והחיובית של איתם לאורך השנים וכי הוא מכבד את ההליך המשפטי. שירות המבחן הצטרף לבקשתו של איתם, כשביקש מבית הדין לא להרשיעו מפני שהדבר עלול לפגוע במעמדו ובאפשרויות העסקתו בעתיד.

לחלופין הציע השירות להטיל על חבר הכנסת לשעבר צו התנדבות לתועלת הציבור במסגרת חונכות בהוסטל "בית עלם". איתם הוסיף וביקש מבית המשפט לא לפסול את רישיונו בטענה שמקום עבודתו בירושלים בעוד הוא חי בצפון.

"הערך החברתי נפגע כתוצאה מעבירת העלבת עובד ציבור ועבירת ההפרעה לשוטר במילוי תפקידו", פסק השופט והסביר כי איתם "התעלם מאיתותו של השוטר פלה לעצור את רכבו לאחר שנסע במהירות מופרזת של למעלה מ-70 קמ"ש מהמותר, והמשיך בנסיעתו… כשנאות לעצור לבסוף את רכבו, העליב הנאשם את השוטר, אשר ביצע תפקידו באותה העת, וכינהו 'מטומטם' תוך שהוא מפטיר לעברו כי בכוחו לבוא עמו חשבון באמצעות פנייה למפכ"ל המשטרה. הנאשם אף סירב להציג בפני השוטר את רישיונותיו ועזב את המקום".

עוד כתב השופט: "התנהלותו של הנאשם, למן תחילת האירוע ובמהלכו, מבטאת זלזול מתמשך בהוראות החוק ובאנשי אכיפת החוק ומכאן, כי הפגיעה בערכים המוגנים הנזכרים לעיל הינה פגיעה של ממש". השופט ציין כי "עיון בגיליון הרשעותיו הקודמות של הנאשם בתחום התעבורה מעלה, כי נהיגה במהירות מופרזת אינה זרה לנאשם כלל ועיקר ובין השנים 2000 ל-2008 נרשמו לחובתו תשע הרשעות קודמות בגין עבירה זו. כן יצוין, כי במהלך שנת 2006 אף נפסל הנאשם מלהחזיק רישיון נהיגה למשך שלושה חודשים בגין עבירת מהירות". לפיכך גזר השופט כי "אין מנוס מהרשעתו של הנאשם שכן, הפגיעה באינטרסים ציבוריים נרחבים עולה עשרת מונים על פני מידת הפגיעה באינטרס של הנאשם".

השופט מרגלית דחה את הצעת תסקיר שירות המבחן ואת בקשתו של איתם, הרשיע אותו בדין וגזר עליו מאסר על תנאי, עבודות שירות, קנס כספי ושלילת רישיון. איתם הצטווה להפקיד את רישיונו בבית המשפט כבר מחר, ב-1 ליולי. פרקליטו של איתם, עורך הדין גיל פרידמן, הסביר כי מרשו חי "ברמת הגולן, עובד בירושלים ותל אביב, נוסע הלוך ושוב, הוא זקוק לרישיון הנהיגה ובכוונתנו לשקול הגשת ערעור לבית המשפט המחוזי". השופט דחה עקב כך את הפקדת הרישיון בחודשיים, עד ה-1 בספטמבר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן