Skip to content

פרס: עם שלם מרכין ראשו ביגון כבד; נתניהו: החמאס ישלם

הקבינט המדיני-בטחוני מתכנס לישיבה מיוחדת. השר נפתלי בנט: "זה הזמן למעשים ולא לדיבורים"; השר אורי אריאל: "במלחמה כמו במלחמה - צריך להכות במחבלים ללא רחם מצד אחד ולתת תשובה ציונית הולמת מצד שני"; ליברמן קוטע את ביקורו באירופה ושב לארץ. הנשיא אובמה: "ארה"ב מגנה בחריפות את מעשה הטרור הזה נגד נערים חפים מפשע"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"עם שלם מרכין הערב ראשו ביגון כבד מנשוא". כך הגיב נשיא המדינה, שמעון פרס, על מציאת גופותיהם של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח. מיד עם היוודע דבר מציאת גופותיהם של שלושת החטופים, כינס ראש הממשלה נתניהו את הקבינט המדיני-בטחוני ובפתח הישיבה הבטיח: "החמאס ישלם".

"נחושים להעניש ביד קשה את המחבלים הנפשעים". שמעון פרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"נחושים להעניש ביד קשה את המחבלים הנפשעים". שמעון פרס והכיסאות הממתינים לחטופים (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את ישיבת הקבינט באמרו: "ביגון כבד מאוד מצאנו הערב שלוש גופות, וכל הסימנים מצביעים על כך שאלו הגופות של שלושת נערינו החטופים- אייל, גיל-עד ונפתלי", פתח ראש הממשלה את ישיבת הקבינט. "הם נחטפו ונרצחו בדם קר ע"י חיות אדם. בשם כל עם ישראל אני מבקש לומר למשפחות היקרות – לאימהות, לאבות, לסבתות ולסבים, לאחיות ולאחים – ליבנו שותת דם. העם כולו בוכה איתם. נביא את הבנים לקבר ישראל. נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן, וגם לא נקמת דם של נערים צעירים וטהורים – שהיו בדרך הביתה לפגוש את הוריהם – ולא ייראו אותם עוד.

"החמאס אחראי – והחמאס ישלם", אמר ראש הממשלה. "יהי זכרם של שלושת הבנים ברוך".

"החמאס אחראי - החמאס ישלם". (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
"החמאס אחראי - החמאס ישלם". (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

בהודעה שפרסם נשיא המדינה שמעון פרס נאמר: "כל העם מרכין הערב ראש ביגון כבד מנשוא. זה שמונה עשר ימים שהעם התפלל בפה אחד כי גורל הנערים הנפלאים שלנו יהיה כי ימצאו חיים ושלמים. עתה, עם קבלת הבשורה המרה עם ישראל כולו מתאבל על מותם בטרם עת של מיטב נערינו הצעירים.

"לצד האבל הכבד, אנו נשאר נחושים להעניש ביד קשה את המחבלים הנפשעים", אמר הנשיא. "מלחמתנו בטרור רק תגבר ולא תיחלש כדי שטרור רצחני זה לא יעז להרים את ראשו. ברגע קשה זה אני מבקש לחבק בחום ולחזק את ידיהם של האימהות, האבות הנפלאים ובני המשפחה של נפתלי גיל-עד ואייל, אשר חינכו את ילדיהם במסירות נפש והנחילו להם אהבת עם, תורה וארץ".

"במלחמה כמו במלחמה"

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג מסר הערב: "חטיפה ורצח נערים תמימים באישון לילה הוא פשע נתעב ובלתי נסלח. אין לכך כל הסבר או צידוק אנושי ואני משוכנע, שידיהן הארוכות של כוחות הביטחון יגיעו את המרצחים. ידענו בעבר פיגועים קשים וכואבים והתגברנו וכך יהיה גם הפעם. אלה הם חיינו בארץ הזו".

הרצוג הוסיף ומסר תנחומיו למשפחות: "בשבועות האחרונים נחשפנו לשלושה נערים ישראלים שהפכו להיות הבנים של כולנו, אייל, נפתלי וגיל-עד. צר לי מאוד על ששירת חייהם נגדעה על ידי מחבלים נפשעים. ליבי ותנחומיי עם המשפחות. יהי זכרם של הנערים ברוך".

השר אורי אריאל אמר בתגובה לרצח שלושת הנערים החטופים: "אבל כבד. עם ישראל התאחד בתפילה, אחדות שצריכה להמשך כל העת. במלחמה כמו במלחמה – צריך להכות במחבלים ללא רחם מצד אחד ולתת תשובה ציונית הולמת מצד שני. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".

השר נפתלי בנט אמר כי אין מחילה לרוצחי ילדים. "לבנו עם המשפחות כעת. זה הזמן למעשים ולא לדיבורים", דברי בנט.

שר החוץ אביגדור ליברמן קטע את ביקורו באירופה בעקבות הידיעה כי נמצאו גופות שלושת הנערים החטופים וישוב לארץ להשתתף בהתייעצויות המדיניות והביטחוניות בכל הקשור לתגובת ישראל. ליברמן שוהה בגרמניה והיה אמור לצאת מחר לביקור מדיני בפראג.

שר החינוך, שי פירון הגיב: "התפללנו. קיווינו. האמנו. אבל למרבה הצער הערב הגיעה הבשורה הנוראית. גיל-עד, נפתלי ואייל נרצחו. עכשיו הזמן לחבק את המשפחות, לעטוף אותן באהבה גדולה, להבטיח להן שלא יישארו לבדן גם אחרי לכתם של הבנים.

"לכל אורך התקופה שמרתי על קשר רציף עם המשפחות. למדתי על אצילות הרוח והאמונה שצעדו זה לצד זה. למדתי על כוחות הנפש העצומים שלהן להניע אומה שלמה, להצליח לגלות אוצרות של טוב, של חמלה ואהבה גדולה אצל כולנו.

"נבכה, נתאבל אבל נאמין בכוח של היחד, בכוח להמשיך לחיות בארץ הטובה הזו".

"העם חזק ומוכן לספוג"

סגן שר החוץ, צחי הנגבי: "אני מאמין שראש הממשלה, בעצמו אח שכול שמשפחתו חוותה את נוראות הטרור, יוביל את שריו לקבל החלטות שיבטיחו כי מרצחי החמאס ומנהיגיו ישלמו את מלוא המחיר על פשעיהם הבלתי נסלחים".

סגן שר הביטחון, דני דנון: "הסוף הטראגי של אירוע החטיפה צריך להיות סופו של חמאס. העם חזק ומוכן לספוג, כדי לאפשר מבצע שיפגע בחמאס פגיעה אנושה". דנון קרא להרוס את בתיהם של פעילי חמאס ולגבות מחיר כבד מההנהגה הפלסטינית כולה.

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין קוטע את דיוני הכנסת: "תם סדר היום" (צילום: הכנסת)
יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין קוטע את דיוני הכנסת: "תם סדר היום" (צילום: הכנסת)

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נעל את הדיונים במליאת הכנסת והודיע כי הממשלה משכה את כל הצעות החוק שהעלתה. "לב כולנו עם המשפחות, בתקווה לבשורות טובות יותר בעתיד", אמר יושב ראש הכנסת. בוטלו גם דיוני ועדת העבודה הרווחה והבריאות שנועדו למחר.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון פרסמה הודעה שבה נאמר כי היא וחברי סיעת מרצ בכנסת משתתפים בצערן של משפחות יפרח, שער ופרנקל. "חטיפת נערים ורציחתן היא פשע מלחמה שיש להעניש עליו במלוא חומרת הדין. יחד עם זאת, דווקא ברגעים אלו, חיוני להבחין בין האחראים למעשה הנפשע לבין הגורמים הפלסטינים שהוקיעו אותו, ובראשם נשיא הרשות הפלסטינית אבו-מאזן", נאמר בהודעה.

גלאון הוסיפה: "בצד ההוקעה והענישה הנחושה של הרוצחים ושולחיהם, יש לנקוט מהלכים מדיניים שיחזקו את הגורמים המתונים האלו".

יושב ראש ש"ס, אריה דרעי, אומר כי עם ישראל כולו מתאבל עם 3 המשפחות השכולות, שהוכיחו לכולנו בשבועות האחרונים אמונה ועצמה יהודית מהי. דרעי הוסיף כי רוחן האיתנה של המשפחות תשמש דוגמה ומופת, ומגדלור שנלך לאורו. 

הבית היהודי, הדף הרשמי: "זכינו בשכנים ברברים, תומכי הוצאה להורג של ילדים תמימים. שכנים מעודדי הסתה, צמאי דם ורצח, מגדול ועד גיל גן. משלמי משכורות לרוצחים, קוראי כיכרות על שם מפוצצי אוטובוסים על יושביהם. חמאס פתח, אבו מאזן והנייה, הריגתם אומנותם. לא נשכח ולא נסלח".

התגובות בעולם: הזדהות ובקשה לשמור על איפוק

עם פרסום הידיעה על גורלם של החטופים, פנה שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, למזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ודרש ממנו להפציר במועצת הביטחון לגנות את רצח הנערים, את ירי הרקטות ואת ממשלת האחדות של פתח וחמאס.

"ישראל הפכה מורגלת מדי בכאב של טרור ומלחמות". רון פרושאור (צילום: ויקימדיה)
"ישראל הפכה מורגלת מדי בכאב של טרור ומלחמות". רון פרושאור (צילום: ויקימדיה)

"תקוותיהם של משפחות החטופים ושל הציבור הישראלי נגוזו היום והסתיימו בטרגדיה שוברת לב. בשבועות האחרונים ישראל סבלה מההשלכות של ממשלת האחדות של פתח וחמאס", אמר השגריר פרושאור.

"במקום להתרחק מהתקפות טרור, הרשות הפלסטינית בחרה להתאחד עם טרוריסטים רוצחים", אמר שגריר ישראל באו"ם. "מאז החטיפה בלבד, 70 רקטות נורו מעזה לעבר ישראל. ישראל הפכה מורגלת מדי בכאב של טרור ומלחמות והיא לא תמשיך לשתוק כשאזרחיה מותקפים מדי יום על ידי טרוריסטים".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הביע את תנחומיו בפני משפחות יפרח, שער ופרנקל. "כאבא לילדות, אני לא יכול לדמיין את הכאב הבל יתואר העובר על ההורים כעת", נאמר בהודעה שפרסם אובמה. "ארה"ב מגנה בתקיפות את מעשה הטרור הזה נגד נערים חפים מפשע", נמסר בהודעתו. עם זאת הפציר אובמה בשני הצדדים "לעבוד יחד ולהימנע מצעדים שיגרמו לאי-יציבות באזור".

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, אמרה זמן קצר אחרי הפרסום על מציאת גופות שלושת הנערים החטופים: "כמו שאמרנו לאורך השבועות האחרונים חטיפה וכל פגיעה בחטופים היא טרגדיה. ארה"ב ממשיכה לעמוד בקשר עם ישראל ועם הפלסטינים וקוראת להם לשמור על איפוק ולהמשיך בשיתוף פעולה בטחוני".

הממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, קתרין אשטון גינתה בחריפות את המעשה ושלחה תנחומים למשפחות. "אנו מאמינים כי מבצעי המעשה הברברי יובאו מהר לדין", נאמר בהודעה שפרסמה אשטון. היא קראה לכל הצדדים לנהוג באיפוק "כדי לא להחמיר את המצב השביר בשטח".

ישיבת ממשלת איטליה נפתחה בדקת דומיה לזכר שלושת הנרצחים. שרת החוץ האיטלקיה, פרדריקה מוגריני, הביעה "צער עמוק" לנוכח ההודעה על רצח שלושת הנערים. "אנו מחזקים את ידי ישראל בשעת אבל זו ומגנים בכל תוקף את הרציחות. כולי תקווה שבקרוב יישפך אור על האירוע ויובאו לדין המחבלים שאחראים לו". עוד קראה מוגריני לכל המדינות להכיר בכך שהתקווה לשלום בישראל סלולה בדיאלוג.

בריטניה אומרת כי רציחתם של שלושת הנערים הוא מעשה טרור מזעזע ובלתי נסלח. ראש הממשלה דיוויד קאמרון אמר כי לונדון תעמוד לימינה של ירושלים במאמציה להעמיד לדין את האחראים למעשה.

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, גינה בתקיפות את הרצח המתועב של שלושת הצעירים הישראלים ואומר כי שמע בזעזוע על מציאת גופותיהם. בהודעה שפרסם שלח הולנד את תנחומיו הכנים למשפחות הנרצחים ולעם בישראל והביע גם דאגה מהתגברות האלימות בימים האחרונים בגדה וברצועת עזה. הוא גינה את ירי הרקטות מהרצועה ואמר כי יש לעשות הכול כדי למנוע עוד הסלמה באלימות ועוד נפגעים בנפש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן