Skip to content

שיחת הטלפון למוקד, פניית הפרסה, הרכב השרוף, הממצאים בשטח

ניתוח שיחת הטלפון של החטופים למוקד המשטרה, שחזור תנועת המכונית שבה נחטפו הנערים, הממצאים שהתגלו ברכב השרוף ועדויות פיזיות נוספות - לא הותירו ספק: הנערים נרצחו מיד אחרי שעלו על הטרמפ הקטלני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איתור גופות הנערים סמוך לחלחול אתמול, מצפון לחברון, אימת את הנחות העבודה של השב"כ ולפיהן הגופות הושארו בשטח שממנו נחטפו מיד בתחילת האירוע. למעשה, מרבית פרטי החקירה נאספו מהזירה כבר בימי החקירה הראשונים, חלקן באמצעות הרכב השרוף וחלקן האחר על ידי חקירת שב"כ, המשטרה והמודיעין הצבאי. עם זאת, בסופו של דבר כל המידע הזה לא אפשר את מציאת הגופות ורק באמצעות סריקה מדוקדקת של סייר, מנהל בית ספר שדה שמכיר היטב את השטח שחבר ליחידת מגלן, נמצא מקום מסתורן.

ההקלטה עם שיחת הטלפון למוקד המשטרה: 

AUD-20140701-WA0017

מניתוח פרטי הקלטת ובה שיחת הטלפון של אחד הנערים, שבה הוא לחש "חטפו אותי, חטפו אותי", עולה כי רעשי הרקע שנשמעים לאחר המשפט הם ככול הנראה קולות ירי שירו הרוצחים בנערים. מכאן שגם אם הדיווח היה נמסר מהמשטרה לצבא, אי אפשר היה בשלב ההוא למנוע את רציחתם. עניין זה מסביר את הודעת המשטרה, שהבהירה כי "הכשל, אשר נבדק לעומקו וממצאיו פורסמו היום לרבות צעדים מנהלתיים שננקטו בגינו כלפי בעלי תפקידים, עומד בפני עצמו ואין מקום להקיש מכך על קשר סיבתי לכאורה לתוצאות הטרגיות של החטיפה. לא ניתן לקבוע כי הכשל בתפקוד המוקד היה מונע את תוצאות האירוע", נמסר ממשטרת ישראל.

המקום בו נמצאו הנערים בחירבת ארנבה (צילום: יהודה האס)
המקום בו נמצאו הנערים בחירבת ארנבה (צילום: יהודה האס)

מהחומר שהותר לפרסם עולה כי שלושת הנערים המתינו בטרמפיאדה ליד כפר עציון סביב השעה 22:00. שני הצעירים, נפתלי פרנקל וגיל־עד שעאר, הגיעו לטרמפיאדה מהישיבה התיכונית הסמוכה בגוש עציון ואילו אייל יפרח הגיע מישיבת שבי חברון שבה למד ופגש בשניהם בטרמפיאדה. השלושה המתינו בטרמפיאדה לכיוון עמק האלה והקו הירוק, מערבית מהם.

בשעה הזו הגיעו מכיוון חברון אל הטרמפיאדה שני הרוצחים, מרוואן קוואסמה ועאמר אבו־עיישה, כשהם נוהגים ברכב מסוג יונדאי. שלושת הנערים, שלא חשדו במאום, עלו אל הרכב שהמשיך לכיוון הקו הירוק. שניות לאחר מכן ביצע הרכב פניית פרסה וחזר לכיוון שטחי הגדה.

ב-22:25 הגיעה שיחת הטלפון למוקד 100 של משטרת מחוז ש"י. "חטפו אותי, חטפו אותי" לחש אחד מהצעירים והשתתק, אבל הקו נותר פתוח למשך 120 שניות. בזמן זה נשמעו קולות רקע עזים, שנשמעים כקולות ירי מטווח קצר. שוטר החובה (שח"מ) פעל כשורה והעביר את השיחה ופרטיה לידי שוטרת ותיקה שהתייעצה עם אחראי המוקד והחליטה שזו שיחת הטרדה וכך היא תויקה.

המכונית השרופה של החוטפים (צילום מסך)
המכונית השרופה של החוטפים (צילום מסך)

יצוין כי השוטרים התקשרו שמונה פעמים לטלפון הנייד ממנו הגיעה השיחה ולא נענו. אך הם לא טרחו לוודא למי שייך המכשיר ואם למשפחתו יש מושג היכן הוא. רק ב-03.30, כשאביו של שעאר הגיע מהתנחלות טלמון להתלונן בתחנת המשטרה במודיעין על היעלמות בנו, החלה נורית האזהרה לפעול במשטרה. גם אז לא הוזעקו הכוחות ולמעשה החיפושים על ידי כוחות משטרה וצבא החלו רק ב-08:00 למחרת, יום שישי. כך אבדו חמש שעות יקרות מפז בהן הספיקו המרצחים להגיע לח'ירבת ארנבה, להטמין בחיפזון את הגופות ולהימלט.

סמוך ל-03:15 לפנות בוקר מצאו הפלסטינים מכונית יונדאי כשהיא בוערת באש. המכונית נמצאה 15 קילומטרים דרומית למיקום הטמנת הגופות, סמוך לדורא בדרום הר חברון. כבאי אש פלסטינים כיבו את המכונית הבוערת וכוחות הביטחון הפלסטיני העבירו את המידע לעמיתיהם הישראלים.

חוקרי השב"כ והמשטרה קישרו בין שני המקרים והחלו באיסוף וניתוח ממצאים שהיו ברכב. בין השאר, קליע אקדח וסימני קליעים נוספים. עובדה זו חיזקה את ההערכה שהנערים נורו וכי בחפזונם לא להותיר אחריהם ממצאים, נשמט מהם הקליע שנמצא. עקב השריפה ברכב  לא נמצאו בבירור סימני דם ולכן נמנעו החוקרים מלקבוע שהנערים נורו ונהרגו.

אנשי המז"פ המשטרתי בודקים את הרכב (צילום: דוברות המשטרה)
אנשי המז"פ המשטרתי בודקים את הרכב (צילום: דוברות המשטרה)

על פי ממצאים אחרים שהגיעו לאחר איתור הגופות עלה כי אחד מהם לפחות נאבק בחוטפים לפני שנרצח. צה"ל, השב"כ, חוקרי משטרה ומודיעין צבאי הגבירו את הלחץ וחיפשו ממצאים בשטח. אך הזמן שנקף וחלף בלי שנמצאו סימנים המעידים על היות חטופים בחיים, כמו סייעני אוכל, תרופות ומעגלי שמירה היקפית, הגבירו את החשש בקרב צה"ל המשטרה והשב"כ כי הנערים נרצחו סמוך לחטיפתם. מסיבות אלו החליטו משה (בוגי) יעלון ובנימין נתניהו להימנע מלהביע בפומבי חששות אלו, אך אלו באו לידי ביטוי בדבריו של הרמטכ"ל בני גנץ, שהתראיין בשישי שעבר ואמר גם כי ככול שעובר הזמן גובר החשש לחיי הנערים.

השאלות שנותרו פתוחות, ועליהן תענה החקירה, הן האם השניים תכננו מבעוד מועד לחטוף ולרצוח את הנערים, או שמהלך החטיפה השתבש. אולי הם הבחינו בשיחת הטלפון של הנער שחשד בחטיפה והתקשר למשטרה והחשש כי ייחשפו גרם להם לרצוח מייד את השלושה. בשב"כ ובצה"ל משוכנעים כי השניים לא יצאו ממרחב חברון והמאמצים לחשיפתם נמשכים בכיוון זה.
פרסום קלטת השיחה שאושר היום אחר הצהריים חושף פרטים מצמררים. ראשיתה של השיחה נשמע נער לוחש: "חטפו אותי, חטפו אותי". ברקע ניתן לשמוע את קולה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ' מתראיינת ברשת ב'. הסיבה שהרוצחים הפעילו את הרדיו מכון לרשת ב' ובווליום גבוה מעידה כי הם ביקשו להסוות את מבטאם הערבי. מייד לאחר הלחישה נשמעות צעקות ברקע: "להוריד את הראש, להוריד את הראש". לאחר מכן נשמעות חבטות, או קולות ירי ואנחת כאב רכה. ככול הנראה זה השלב בו נורו החטופים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן