Skip to content

בית המשפט שינה את תנאי מניית הזהב בצים

קבע כי כל העברה, או החזקה, של עד 35% ממניות צים אינה דורשת את הסכמת המדינה. עד כה עמד רף זה על 24%. יעל אנדורן מנכלית משרד האוצר: בוחנים אם יש מקום לערער
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, פסק כי כל העברה, או החזקה, של עד 35% ממניות צים אינה דורשת את הסכמת המדינה. עד כה עמד רף זה על 24%.

ברצלונה, אוניית מכולות של צים. צילום: ויקיפדיה
ברצלונה, אוניית מכולות של צים. צילום: ויקיפדיה

הבקשה של צים לבטל את מניית הזהב של המדינה, לאשר את הסדר החוב שהחברה גיבשה הוגשה לבית המשפט במוזי בחיפה לפני כחודש. המדינה התנגדה לבקשה הזאת, בטענה, שלבית המשפט אין סמכות לדון בבקשה, משום שאין מדובר במנייה רגילה, אלא בכלי רגולטורי – אשר ביטולו מצריך החלטת ממשל.
בהקשר זה קבע השופט זרקין דחה את טענת המדינה וקבע, כי , מדובר במכשיר מנייתי ולא בכלי רגולטורי ואם המדינה רצתה לעגן את זכויותיה בצים היא הייתה יכולה לעשות זאת באמצעות חקיקה והוצאת צווים מתאימים.

חברה לפני קריסה

השופט זרקין קיבל גם את עמדת צים, החברה אכן מצויה לפני קריסה, ולא את גרסת המדינה כי החברה לישראל מנסה להפחידה והדגיש, כי "אינני מוציא מכלל אפשרות את התרשמותה של המדינה כי החברה לישראל מנצלת את ההזדמנות שנקרתה על דרכה להגביר את סחירות מניותיה, קיימת עדיין אפשרות סבירה בהחלט, כי החברה חיש מהר תיכנס להליכי פירוק, אשר סופם מי יישורנו. אין לקחת את הסיכון הטמון בכך".

הבקשה של החברה לישראל וצים לוותר על זכות הווטו של המדינה הוגשה בזמנו לאוצר בעקבות לחצם של הבנקים והמספנות, שאמורות לקבל כחלק מהסדר החוב של צים, שפתח ל-3.4 מיליארד דולר, כ-68% ממניותיה ולוותר על חוב של כ-1.4 מיליארד דולר. כמו כן צים מעוניינת לקבל לקופתה, במסגרת הסדר החוב, כ-200 מיליון דולר, כחלק מהקצאה של 32% ממניותיה שהונפקו.

מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן מסרה בתגובה: ״בית המשפט נתן בהחלטתו משקל לטענות המדינה בדבר הצורך בשמירה על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל, זכות שהוקנתה לה בהפרטת החברה כפי שבאה לידי ביטוי במניית הזהב. עם זאת, אנחנו בוחנים את ההחלטה ואם יש מקום לערער לגביה״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן