Skip to content

אל תיתן לפרפור פרוזדורים לגרום לך לשבץ במוח

פרפור פרוזדורים (AF) היא הפרעת קצב לב שכיחה, הטומנת בחובה סיכונים משמעותיים, ובראשם סיכון גבוה עד פי חמישה לשבץ מוחי. האיגוד הקרדיולוגי יוצא במסע הסברה בקרב אנשים הסובלים מפרפור פרוזדורים: "מונעים שבץ"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרפור פרוזדורים (AF) היא הפרעת קצב לב שכיחה, הטומנת בחובה סיכונים משמעותיים, ובראשם סיכון גבוה עד פי חמישה לשבץ מוחי. האיגוד הקרדיולוגי יוצא במסע הסברה בקרב אנשים הסובלים מפרפור פרוזדורים: "מונעים שבץ"

מאת עמית קרטס-בנין

מסע הסברה "מונעים שבץ"
מסע הסברה "מונעים שבץ". הפוסטר ייתלה במרפאות

האיגוד הקרדיולוגי בישראל, הכריז הבוקר במסיבת עיתונאים על מסע הסברה ארצי למניעת שבץ מוחי בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים. מטרת מסע ההסברה היא להגביר את מודעות החולים ובני משפחתם לנושא שבץ מוח, לחשוף את הקשר להפרעת קצב מסוג פרפור פרוזדורים ועל הדרכים למניעה. למסע ההסברה שותפים האיגוד הנוירולוגי בישראל והאיגוד הישראלי לרפואה פנימית.

פרופ' חיים לוטן, נשיא האיגוד הקרדיולוגי בישראל ומנהל המערך הקרדיולוגי בהדסה עין כרם, פתח את מסיבת העיתונאים ודיבר על מחויבותו של האיגוד הקרדיולוגי: "אנו מקווים ומאמינים, כי מסע ההסברה יועיל לחולים שלנו וכי הוא יהווה תמיכה חשובה בטיפול בהם. מטרתנו להסביר את הקשר בין פרפור פרוזדורים ושבץ מוחי ולהגביר את המודעות לכך, שאפשר להפחית את הסיכון של חולים ללקות בשבץ מוחי".

פרפור פרוזדורים (AF) היא הפרעת קצב לב שכיחה, הטומנת בחובה סיכונים משמעותיים, ובראשם סיכון גבוה עד פי חמישה לשבץ מוחי. בישראל כ- 90 אלף חולים הסובלים מהפרעה זו. ממחקרים וסקרים שנעשו מתברר, שלמרות המאמץ להסביר לחולים מהו הסיכון בפרפור פרוזדורים, חולים רבים עדיין מקשרים פרפור פרוזדורים להתקף לב ולעיתים קרובות אינם ערים לכך, שהסכנה האמיתית היא קבלת שבץ מוחי.

מטרתנו להגביר מודעות. פרופ' חיים לוטן
מטרתנו להגביר מודעות. פרופ' חיים לוטן

מסקר שנערך לאחרונה עולה, שרק 23 אחוז מהאנשים שסובלים מפרפור פרוזדורים מודעים לסיכון המוגבר שלהם לשבץ מוחי. בנוסף, חלק גדול מהסובלים מהתופעה לא מקבל טיפול מתאים למניעת שבץ. במחקר  שעקב אחרי אנשים עם פרפור פרוזדורים בישראל, מסקנת החוקרים הייתה כי "חולים רבים אינם מקבלים טיפול אנטיתרומבוטי (מדלל דם) ראוי".

במחקר זה נמצא שכ-40 אחוז מהחולים עם פרפור פרוזדורים, הנמצאים בסיכון גבוה לשבץ מוחי, לא קיבלו טיפול מתאים למניעת שבץ מוחי. באמצעות כלים שיעזרו לחולים להבין טוב יותר כיצד קריש דם בלב יכול להוביל לאירוע מוחי, יש לעודד אותם לפנות לרופא ולקבל הגנה טובה יותר מפני שבץ. בישראל קיים מגוון תרופות יעילות היכולות למנוע כ-70 אחוז ממקרי השבץ המוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים ומאפשרות הגנה טובה יותר מפניו.

באיגוד הקרדיולוגי בישראל מקווים, כי מסע הסברה זה יועיל למטופלים ויהווה תמיכה חשובה בטיפול הניתן להם. ד"ר עמית שגב, מזכ"ל האיגוד הקרדיולוגי בישראל, רופא בכיר ביחידת הצנתורים במכון הלב במרכז הרפואי שיבא, הסביר כי: "המטרה העיקרית בטיפול בחולים עם פרפור פרוזדורים היא למנוע היווצרות של קרישי דם בעליות הלב ועל ידי כך להגן על המוח מפני שבץ. אפשר למנוע 3 מתוך 4 מקרים של שבץ מוחי עקב פרפור פרוזדורים בעזרת טיפול מניעתי עם נוגדי קרישה".

  • פרפור פרוזדורים היא הפרעה בקצב הלב, המתבטאת בהרגשת דופק מהיר ובלתי סדיר ומלווה לעיתים בקוצר נשימה, כאבים בחזה, הרגשה כללית רעה וירידה באיכות החיים.
  • בפרפור פרוזדורים, עליות הלב או הפרוזדורים, החללים העליונים של הלב אינם מתכווצים, דבר הגורם למצב בו יש סטאזיס או סטגנציה (זרימה איטית) של הדם הממלא את החלל, בעיקר בפרוזודור השמאלי. זהו האזור בו בלמעלה מ – 90 אחוז מהמקרים עלול להיווצר קריש דם. קריש הדם עלול להינתק ולנוע בזרם הדם אל עורקי המוח ולגרום לשבץ מוחי עקב חסימת העורק.
  • תרופות נוגדות קרישה, בלשון העם "מדללות דם", מונעות את תהליך יצירת קרישי דם ובכך יכולות למנוע שבץ מוחי.
  • אפשר למנוע כ-70 אחוז ממקרי השבץ המוחי בעזרת תרופות מתקדמות, הנמצאות בסל הבריאות.  

לפני מספר שבועות הודיעה הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות על הכנסת דור חדש של תרופות נוגדי קרישה לסל הבריאות לשנת 2012, החשובות למניעת שבץ מוחי בקרב חולי פרפור פרוזדורים.

פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר האיגוד הנוירולוגי בישראל ומנהל היחידה לשבץ מוחי במרכז רפואי ע"ש סוראסקי: "שבץ מוחי, בניגוד להתקף לב, משאיר את החולה עם נכות פיזית וקוגניטיבית. כרבע מהחולים יפתחו שיטיון דמוי אלצהיימר וכ-40 אחוז ילקו בדיכאון. השבץ מהווה נטל    משמעותי וכבד מבחינה סוציואקונומית לחולה ולבני המשפחה שלו. פרפור פרוזדורים גורם ל כ- 23 אחוז ממקרי השבץ המוחי בישראל. מדובר בשבץ מוחי אשר נוטה להיות חמור יותר בהשוואה לשבץ מוחי מסיבות אחרות. קרוב למחצית מהחולים נפטרים בתוך שנה עקב שבץ מוחי על רקע פרפור פרוזדורים.

"האו"ם הכריז השנה על הצהרה, הקוראת לממשלות העולם לפעול בנחישות להורדת התמותה והתחלואה ממחלות לב, מוח, סרטן וסוכרת. ממשלת ישראל, באמצעות משרד הבריאות, נטלה על עצמה את האחריות לפעול להורדת התחלואה בכ-25 אחוז עד שנת 2025, כחלק מיישום תכנית כוללת של אירגון הבריאות העולמי".

ד"ר דב גביש, חבר הנהלת האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית א' בבית חולים וולפסון, מסר כי: "במחלקות הפנימיות אנו עדים לסיבוכים הקשים של אירועים מוחיים בקרב החולים, הנובעים מחוסר טיפול מונע. סיבוכים אלו גורמים לעומס רב על המערכת והיה אפשר למנוע רבים מהם באמצעות טיפול נכון למניעת שבץ מוחי בקרב חולי פרפור פרוזדורים. אנו כפנימאים פוגשים חולים רבים שסובלים מפרפור פרוזדורים, שבגלל שחשים בטוב ולא מודעים לסיכון המוגבר לשבץ מוחי לא מקפידים על נטילת תרופות. לכן החשיבות הרבה של מסע ההסברה הזה. מודעות טובה יותר והבנה של הקשר בין שבץ מוחי ופרפור פרוזדורים תוכל להפחית את מספר המקרים הללו"

מרכז מידע אינטרנטי, חוברות מידע ופוסטרים

במסגרת מסע ההסברה, הנערך ביוזמת האיגוד הקרדיולוגי בישראל, בשיתוף האיגוד הנוירולוגי הישראלי והאיגוד לרפואה פנימית, יעלה לאוויר השבוע מרכז מידע אינטרנטי כחלק מאתר האיגוד הקרדיולוגי, יחולקו לציבור חוברות מידע ובמקביל יתלו פוסטרים במרפאות. מרכז המידע האינטרנטי נמצא בכתובת האתר מונעים שבץ  WWW.STOPSTROKE.CO.IL או WWW.ISRAEL-HEART.ORG.IL/STROKE  בתוך אתר האיגוד הקרדיולוגי. המרכז האנטרנטי מכיל מידע מפורט ומעודכן על פרפור פרוזדורים והקשר לשבץ מוחי. מכיל סרטונים המסבירים מהו פרפור פרוזדורים ויש בו מידע על הכנה לפגישה עם הרופא  וטיפים לדרכי התמודדות. חוברת המידע מכילה מידע חשוב על מהות המחלה, היערכות לשיחה עם הרופא המטפל, הסימנים לשבץ מוחי וכן פרוט הדרכים לטיפול במניעת שבץ.

נתוני הסקר

סקר חדש, שנערך לרגל מסע ההסברה, באמצעות מכון המחקר גאוקרטוגרפיה, בהשתתפות חולים המתמודדים עם פרפור פרוזדורים ובני המשפחה שלהם, חשף חוסר מודעות לגבי הקשר בין פרפור פרוזדורים לסיכון לשבץ מוחי. כ- 76 אחוז מהמשתתפים בסקר אינם מודעים לסיכון של שבץ מוחי בקרב חולי פרפור פרוזדורים. כ- 21% מהחולים וכ- 17% מבני המשפחה שלהם חושבים שהסיכון הגדול ביותר בעקבות פרפור פרוזדורים הוא התקף לב,

בנוסף, רק כ- 16% מבני המשפחה של חולים וכ- 6% מהחולים עצמם חוששים ממוות פתאומי. הסקר בדק גם את הפחדים מהם חוששים החולים ובני משפחתם וגילה כי כ- 25% מבני המשפחה של החולים וכן 17% מהחולים עצמם חוששים מהתקף לב. רק כ- 28% מהחולים וכ- 26% מבני המשפחה חוששים מהסיכון הממשי של פרפור פרוזדורים, שהוא שבץ מוחי, בנוסף כ- 9% מהחולים וכ- 5% מבני המשפחה חוששים מעילפון. כאשר נשאלו החולים ובני משפחתם מה היא, לתחושתם, המחלה המפחידה ביותר השיבו 26% אלצהיימר, 23% סרטן, רק לדעתם של 8% שבץ מוחי היא המחלה המפחידה ביותר, 4% ציינו סוכרת ו- 3% התקף לב.

 Stopstroke.co.il

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן