Skip to content

אושר בקריאה ראשונה מע"מ 0 לדירה ראשונה

באתר רשות המסים יפורסם שאלון ממוחשב באמצעותו יוכל כל מי שלהערכתו זכאי להטבה להזין את פרטיו (ללא צורך בהזדהות) ולבדוק את זכאותו. ההטבה לזכאים תחול מ-1 לספטמבר השנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד. בעד
שר האוצר יאיר לפיד
הנגידה קרנית פלוג. נגד
הנגידה קרנית פלוג. נגד

מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה ראשונה את הצעת שר האוצר, יאיר לפיד, להענקת הטבה במע"מ בשיעור 0% לרוכשי דירה ראשונה במעמד הקניה. רוכש דירה ראשונה אשר יעמוד בקריטריונים המפורטים בהצעת החוק, יהיה זכאי לרכוש את הדירה בהטבה משמעותית. ההטבה תחול על עסקאות שיעשו על פי הקריטריונים החל מה-1 לספטמבר השנה. מדובר בחלק מתכנית כוללת שמוביל קבינט הדיור להורדת מחירי הדיור בישראל.

הקריטריונים המזכים בהטבה

1. מחיר הדירה הנמכרת בתוספת מע"מ, לא יעלה על הנמוך מבין 1,600,000 שקל, אם הרוכש ביצע שירות צבאי או אזרחי-לאומי, או שהוא נכה, ("רוכש מוטב"), או על 950,000 שקל אם רוכש הדירה לא ביצע שירות כאמור ("רוכש זכאי"), או על מחיר שיתקבל לאחר הכפלת שטח הדירה הנרכשת בערך מטר מרובע דירתי שיקבע השמאי הממשלתי הראשי לפי הנמוך (להלן- דירת מגורים מוטבת).

2. הרוכש הינו תושב ישראל הורה לילד אחד לפחות הנמצא בחזקתו, אולם יראו את הרוכש כמי שמתקיים בו תנאי זה, אף אם רכש את הדירה במשותף עם בן זוגו, שאין לו ילד.

3. הרוכש מעל גיל 35; אולם יראו את הרוכש כמי שמתקיים בו תנאי זה, אף אם רכש את הדירה במשותף עם בן זוגו, שאינו בן שלושים וחמש. לעניין זה "בן זוג"- נשוי או ידוע בציבור.

4. מלוא הזכויות בדירה נרכשו על ידי בני הזוג והדירה היא דירה ראשונה של הזוג, כמו כן לא הייתה בבעלות מי מבני הזוג דירת מגורים מאז 1995 לרבות שכל אחד מבני הזוג לא ביצע עסקת לרכישת דירה לפני 23 למרץ 2014 אשר בוטלה לאחר מועד זה עד יום תחילתו של החוק.

5. אין בין הרוכש לבין המוכר יחסים מיוחדים.

בירור זכאות

באתר רשות המסים יפורסם שאלון ממוחשב באמצעותו יוכל כל מי שלהערכתו זכאי להטבה להזין את פרטיו ( ללא צורך בהזדהות) ולבדוק את זכאותו. היה ורוכש הדירה נמצא זכאי, עליו לעבור מתוך השאלון הממוחשב להמצאת תצהיר, בו יוצהר, כי כל הנתונים שהקליד נכונים. את המסמך הזה בחתימת עו"ד, יגיש הרוכש למשרד מיסוי מקרקעין יחד עם ההצהרה על רכישת המקרקעין (מש"ח). במקביל, גם למוכר יהיה מדמה ממוחשב נפרד, בו הוא יכול לבחון האם הדירה שמוכר היא דירה מוטבת. היה וימצא, כי הרוכש או הדירה אינם עומדים בקריטריונים לזכאות למע"מ אפס תישלל זכאותם. בכל שלב, לרשות הרוכשים והקבלנים יעמוד מוקד טלפוני באמצעותו יוכלו להציג כל שאלה או בקשה להבהרה.

הנגידה: מע"מ 0 יגרום לעליית מחירים

לגבי הצעת החוק למע"מ אפס על דירות אמרה נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, בהופעתה בוועדת הכספים: "כפי שציינתי בעבר, אני סבורה שההצעה עשויה ללבות את עליית המחירים בטווח הקצר, לאור העובדה שמה שנדרש בשוק הדיור זה גידול בהיצע. ההצעה מדברת גם על פיקוח הדוק על המחירים והמפרטים, ואני סבורה שיהיה מאוד קשה להחיל את הפיקוח הזה. לאור זאת, אני חוששת שההטבה עלולה להגיע בעיקר לכיסם של הקבלנים ולא למשקי הבית, אולי גם תוך הסדרים לא פורמליים בין הרוכשים לקבלנים, ובכך להחטיא את מטרתה.

"כמו כן, למרות שההצעה השתנה מאז הוצגה לראשונה, היא עדיין לא נותנת מענה מלא לאוכלוסיות חלשות יותר. נדבך נוסף הוא ההשפעה הפרמננטית של ההצעה על מערכת המס: ההצעה באה לטפל בבעיה שקיימת היום אבל לא ברור אם תהיה קיימת בעתיד הרחוק, אך בעתיד יהיה קשה לוותר על הפטור, ואנו מכירים פטורים רבים שניתנו בעבר וקשה לבטל אותם היום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן